Pringle Skrevet 18. mars 2015 #1 Skrevet 18. mars 2015 Beklager pompøs tittel - fant ikke på noe bedre i farten Lavkarbo er omgitt av mye uenighet, og mye er ennå uavklart - men noe godt har definitivt kommet ut av debatten: Vi har begynt å se nøyere på hvordan og hvorfor vi spiser. Gjennom det siste halvannet året har mitt syn på mat endret seg, jeg har også blitt mer klar over ting som jeg egentlig alltid har visst, men ikke tenkt så nøye over: Jeg elsker å spise skikkelig mat, og jeg foretrekker stort sett god mat foran godteri. Jeg lager sunn mat som også smaker godt. Hvis jeg får mat som er ment å være sunn, men som er mager eller av andre grunner ikke smaker meg, tyr jeg lett til godteri isteden. Jeg tror mat må smake godt for at den skal være sunn. Det finnes flere forskjellige måter å være mett på. Lysten på variasjon driver oss instinktivt mot å få i oss alt vi trenger av næringsstoffer. God mat og god helse har lenge vært motsetninger. Mange lider pga dette. Mens mange tjener gode penger på denne konflikten. Vi må gjenopprette koblingen mellom smak og helse, og mellom lyst og behov. Interessant å høre hva dere mener! 6
Wonderbitch Skrevet 18. mars 2015 #2 Skrevet 18. mars 2015 Ikke noe særlig til debatt- men helt enig med deg! 2
Gjest Skrevet 18. mars 2015 #3 Skrevet 18. mars 2015 Det må en endring til. Personlig syns jeg det er skremmende at ernæringsfysiologer anbefaler sine klienter å spise margarin, lettprodukter og kun magert kjøtt. Med andre ord så skal man spise så syntetisk som mulig. Det som er bra med at det endelig har blitt mye blest rundt lavkarbo (ja for lavkarbo fantes faktisk lenge før media fant det interessant), er at det har blitt mye mer fokus på skikkelig mat. Smør istedenfor margarin, skikkelige produkter istedenfor syntetiske lettprodukter og matlaging fra bunnen av. Om andre mener lavkarbo er bra eller dårlig er jeg likgyldig til, men fokuset på ekte mat og god mat har iallefall begynt å komme tilbake hos nordmenn 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #4 Skrevet 18. mars 2015 Det må en endring til. Personlig syns jeg det er skremmende at ernæringsfysiologer anbefaler sine klienter å spise margarin, lettprodukter og kun magert kjøtt. Med andre ord så skal man spise så syntetisk som mulig. Det som er bra med at det endelig har blitt mye blest rundt lavkarbo (ja for lavkarbo fantes faktisk lenge før media fant det interessant), er at det har blitt mye mer fokus på skikkelig mat. Smør istedenfor margarin, skikkelige produkter istedenfor syntetiske lettprodukter og matlaging fra bunnen av. Om andre mener lavkarbo er bra eller dårlig er jeg likgyldig til, men fokuset på ekte mat og god mat har iallefall begynt å komme tilbake hos nordmenn Samtidig sverger jo lavkarbofolket til kunstige søtningsmidler, da, det er jo nøyaktig samme greia. Anonymous poster hash: 91953...292 16
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #5 Skrevet 18. mars 2015 Helt enig. Jeg har også blitt mye mer bevisst på mat på grunn av all fokus LCHF har fått. Men mat må ikke smake himmelsk godt for å fjerne suget etter godis. Så lenge maten er mektig så hjelper det mye. Det at man fokuserer de kalorier man trenger på mettende mat i stedet for tull. Jeg fokuserer mye mer på ren mat med mye proteiner og da er det rett og slett ikke plass til snop. Anonymous poster hash: 6981f...011 1
Gjest Skrevet 18. mars 2015 #6 Skrevet 18. mars 2015 Samtidig sverger jo lavkarbofolket til kunstige søtningsmidler, da, det er jo nøyaktig samme greia.Anonymous poster hash: 91953...292 Blir jo litt dumt å legge det frem som at det gjelder alle. Jeg er medlem av en hel del svenske lchf forum (det sies jo at lchf hadde sitt utsprung i Sverige), og de aller færreste bruker kunstig søtning. 3
Pringle Skrevet 18. mars 2015 Forfatter #7 Skrevet 18. mars 2015 Det må en endring til. Personlig syns jeg det er skremmende at ernæringsfysiologer anbefaler sine klienter å spise margarin, lettprodukter og kun magert kjøtt. Med andre ord så skal man spise så syntetisk som mulig. Det som er bra med at det endelig har blitt mye blest rundt lavkarbo (ja for lavkarbo fantes faktisk lenge før media fant det interessant), er at det har blitt mye mer fokus på skikkelig mat. Smør istedenfor margarin, skikkelige produkter istedenfor syntetiske lettprodukter og matlaging fra bunnen av. Om andre mener lavkarbo er bra eller dårlig er jeg likgyldig til, men fokuset på ekte mat og god mat har iallefall begynt å komme tilbake hos nordmenn Ja, det er skremmende at disse tulleproduktene (jeg kaller dem det) blir fremholdt som sunne. Eksperter har stor makt og burde ikke misbruke den slik. Folk er usikre og de færreste er aktive på kildekritikk. Jeg startet med å tenke hardt på lavkarbo, vurderte både paleo og primal og "ren mat". Så kom jeg fram til (med hjelp av kunnskapsrike medlemmer her inne) at det i grunnen bare var å spise mat, ordentlig, vanlig mat. Jeg har begynt å spise mer og mer tradisjonelt, og lager mesteparten av det jeg spiserr selv, nå spiser jeg omtrent som man gjorde på femtitallet, bare med større mengde og variasjon av frukt, tror jeg. Det gir meg en underlig følelse å titte i kjøleskapet mitt nå, fullt av helmelk, kaviar, smør, sylteagurker, brunost. poteter og gulrøtter, og hirsefrø i bløt for grøt etterpå 1
Pringle Skrevet 18. mars 2015 Forfatter #8 Skrevet 18. mars 2015 Samtidig sverger jo lavkarbofolket til kunstige søtningsmidler, da, det er jo nøyaktig samme greia. Anonymous poster hash: 91953...292 Jeg synes dette er så rart. Noe av poenget med lavkarbo skal jo være å silppe søtsuget,og lavkarbo passer vel i utgangspunktet best for dem som liker kjøtt, fett og ikke bryr seg så mye om brød? Jeg tror også at den stadige vanen med å spise kaker og desserter og at alt skal smake søtt, selv om det er kunstig søtet, bidrar til å opprettholde søtsug. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #9 Skrevet 18. mars 2015 For min del består nå kostholdet av rene produkter. Ikke bearbeidet fisk og kjøtt. Og masse grønnsaker. Jeg liker å wok'e så da går det med soyaolje, chili mm. Så noe bearbeidet i maten blir det. Spiser sjeldent ris til. Kun grønnsaker og fisk/kjøtt. Eller fisk i kokosmelk med chili, soya og grønnsaker. Enkelt å lage. Lunsj blir det som regel mest salat med fisk/kylling til. Frokost blir kornblanding. Alt dette holder meg mett lenge. Anonymous poster hash: 6981f...011 1
Pringle Skrevet 18. mars 2015 Forfatter #10 Skrevet 18. mars 2015 Helt enig. Jeg har også blitt mye mer bevisst på mat på grunn av all fokus LCHF har fått. Men mat må ikke smake himmelsk godt for å fjerne suget etter godis. Så lenge maten er mektig så hjelper det mye. Det at man fokuserer de kalorier man trenger på mettende mat i stedet for tull. Jeg fokuserer mye mer på ren mat med mye proteiner og da er det rett og slett ikke plass til snop.Anonymous poster hash: 6981f...011 Når jeg spiser godt og variert, er søtsuget overkommelig. Det er mer som en lyst enn en trang. Det er en balansegang. Når maten er bra nok, blir jeg tilfredsstilt av passe mengde. For lite smak, da blir jeg lei før jeg blir mett. For ensformig, blir jeg full i magen, men sulten igjen rett etterpå. Smaker det for godt, er det vanskelig å stoppe. Jeg har som en retningslinje at "mat skal smake godt, men ikke altfor godt".
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #11 Skrevet 18. mars 2015 Når jeg spiser godt og variert, er søtsuget overkommelig. Det er mer som en lyst enn en trang. Det er en balansegang. Når maten er bra nok, blir jeg tilfredsstilt av passe mengde. For lite smak, da blir jeg lei før jeg blir mett. For ensformig, blir jeg full i magen, men sulten igjen rett etterpå. Smaker det for godt, er det vanskelig å stoppe. Jeg har som en retningslinje at "mat skal smake godt, men ikke altfor godt". Det der kan jeg kjenne meg igjen i Anonymous poster hash: 6981f...011 1
Gjest The damned Skrevet 19. mars 2015 #12 Skrevet 19. mars 2015 (endret) Jeg har ikke gjort et bevisst valg om å spise lavkarbo, men inntaket har gått ned fordi jeg spiser mer protein og fett. Jeg er opptatt av å spise ren mat. Litt bearbeidet blir det jo, men å bytte ut med lettprodukter og kunstig søtning er bare tull stort sett. Bruker melkeprodukter som er lett ellers er det lite. Kunstig søtning smaker forferdelig og jeg reagerer på det. Får luft og vondt i magen. Jeg hadde ikke greid å overleve på bare mager mat. Noe fett må det være, for da holder jeg meg skikkelig mett og får ikke lyst på godteri eller annen usunn mat. Skal jeg kose meg, så får jeg ikke noe ut av å velge lettbrus eller sunt snop. Tror at det å ha en dag der jeg får spise sjokolade, chips og drikke brus hjelper meg til å ha gode vaner i hverdagen. Synes det er litt skremmende at alt skal være lett eller magert. Noen av produktene propper de jo full av kunstig dritt, som jeg tenker umulig kan være bra for kroppen. Endret 19. mars 2015 av The damned
Tvist Skrevet 19. mars 2015 #13 Skrevet 19. mars 2015 Å gå på lavkarbo skal vel ikke være målet for alle. Om man lager maten fra bunnen av har man kommet langt,om man spiser lavkarbo eller ikke. Man trenger ikke spise lett produkter for å spise mindre fett, man bør bare spise naturlig magre råvarer, og mindre av det som har mye fett. I tillegg har jeg kuttet ned kraftig på kjøtt, og spiser det 1-2 ganger i uken, men spiser fisk og maieriprodukter som vanlig. 3
Popc0rn Skrevet 19. mars 2015 #14 Skrevet 19. mars 2015 Samtidig sverger jo lavkarbofolket til kunstige søtningsmidler, da, det er jo nøyaktig samme greia. Anonymous poster hash: 91953...292 Vi sverger til naturlig søtning som ikke påvirker blodsukkeret. Men bare som erstatning for sukker, ikke som erstatning for mat. Jeg velger heller kunstig søtning enn sukker, men heller naturlig søtning enn kunstig søtning. Du finner ingen seriøse lavkarbere som anbefaler å drikke pepsi max hver dag bare fordi det ikke inneholder karbohydrater (men du finner mange lavkaloretikere som sier at man kan drikke pepsi max hver dag fordi det inneholder ikke kalorier). Men det er bedre å drikke pepsi max i stedet for å drikke brus med sukker. Eller å lage en kake med sukrin/stevia/lignende i stedet for å lage en kake med sukker. For festligheter, ikke for å spise/drikke søtt hver dag. Men jeg er absolutt for et paradigmeskifte innenfor ernæring mot ekte mat. Det er på vei. Mer ekte mat i stedet for dette sinnsyke kalorifokuset. Det er ille når en av "ekspertene" som fronter lavkalori sier at i media det ikke er vits å prøve så hardt på kostholdet, for vi har jo slankeoperasjoner som en mulighet. 2
Pringle Skrevet 19. mars 2015 Forfatter #15 Skrevet 19. mars 2015 (endret) en av "ekspertene" som fronter lavkalori sier at i media det ikke er vits å prøve så hardt på kostholdet, for vi har jo slankeoperasjoner som en mulighet. Seriøst?? Endret 19. mars 2015 av Pringle
Gjest earlgrey Skrevet 19. mars 2015 #16 Skrevet 19. mars 2015 Jeg tror bare man må velge den maten man synes er god jeg. Så forsåvidt det samme som du sier, men alle er jo forskjellige. Jeg prøvde lavkarbo i to uker, og det var noe som ikke funka noe særlig for meg, da jeg ikke er særlig glad i fet mat og savnet etter frukt, brød, pizza osv. ble altfor stort. Men det er jo flott at det virker for andre! Personlig gikk jeg amok på mat etter disse par ukene, og etter det har jeg holdt meg til lavkalori. Det er likevel ikke sånn at jeg tenker at jeg MÅ være under "grensa", fordi jeg driver ikke og slanker meg. Men når jeg spiser til jeg blir mett ender jeg som regel alltid rundt 1500 kalorier, og da holder jeg meg slank uten å prøve noe særlig. Samtidig er det jo folk som sikkert hadde besvimt av å spise "så lite" som 1500 kalorier, og da kan jo lavkarbo være et godt alternativ? Men ja - spis det du liker, og spis til du er mett (ikke nødvendigvis stappmett til alle måltider da), så unngår man jo å gå på en smell?
Pringle Skrevet 19. mars 2015 Forfatter #17 Skrevet 19. mars 2015 Jeg tror bare man må velge den maten man synes er god jeg. Så forsåvidt det samme som du sier, men alle er jo forskjellige. Jeg prøvde lavkarbo i to uker, og det var noe som ikke funka noe særlig for meg, da jeg ikke er særlig glad i fet mat og savnet etter frukt, brød, pizza osv. ble altfor stort. Men det er jo flott at det virker for andre! Personlig gikk jeg amok på mat etter disse par ukene, og etter det har jeg holdt meg til lavkalori. Det er likevel ikke sånn at jeg tenker at jeg MÅ være under "grensa", fordi jeg driver ikke og slanker meg. Men når jeg spiser til jeg blir mett ender jeg som regel alltid rundt 1500 kalorier, og da holder jeg meg slank uten å prøve noe særlig. Samtidig er det jo folk som sikkert hadde besvimt av å spise "så lite" som 1500 kalorier, og da kan jo lavkarbo være et godt alternativ? Men ja - spis det du liker, og spis til du er mett (ikke nødvendigvis stappmett til alle måltider da), så unngår man jo å gå på en smell? Enig, dette har jeg erfart også! Når jeg spiser sunt og variert, og samtidig mat jeg liker, er det dritlett å holde seg på riktig kalorinivå. Da trenger jeg jo egentlig ikke å telle kalorier! Men jeg gjør det fremdeles fordi jeg synes det er interessant og nyttig å ha registret hva jeg har spist. Når det føles som for mye drass å telle, vil jeg teste ut hvordan det går uten. Og jeg ser heller ikke poenget i å kutte drastisk ned på karbohydrat for å slanke seg. Det blir gjerne et naturlig kutt der uansett pga kalorikutt. Og litt av hvert i passe mengder høres umiddelbart bedre ut enn å la være å spise noe man har pleid å spise. 2
Popc0rn Skrevet 19. mars 2015 #18 Skrevet 19. mars 2015 Seriøst?? Jepp, Jøran Hjelmesæth. En av "ekspertene" til VGs vektklubb og han jobber på senter for sykelig overvekt i Helse Sør Øst. Er det rart folk sliter når man liksom skal stole på sånne folk. Han sa vel kanskje ikke akkurat det jeg sa først. Det var en TV-debatt om lavkarbo (han er imot lavkarbo) og han ble spurt om det ikke var verdt å prøve andre ting, som for eksempel lavkarbo når man hadde prøvd å slanke seg i ørten år på lavfett-lavkalori og bare blitt større og sykere. Da svarte han bare: "Men vi har jo fedmeoperasjon da". Som om det er et bedre alternativ å kutte av noen meter tarm enn å prøve lavkarbo... 3
Gjest Skrevet 19. mars 2015 #19 Skrevet 19. mars 2015 Enig, dette har jeg erfart også! Når jeg spiser sunt og variert, og samtidig mat jeg liker, er det dritlett å holde seg på riktig kalorinivå. Da trenger jeg jo egentlig ikke å telle kalorier! Men jeg gjør det fremdeles fordi jeg synes det er interessant og nyttig å ha registret hva jeg har spist. Når det føles som for mye drass å telle, vil jeg teste ut hvordan det går uten. Og jeg ser heller ikke poenget i å kutte drastisk ned på karbohydrat for å slanke seg. Det blir gjerne et naturlig kutt der uansett pga kalorikutt. Og litt av hvert i passe mengder høres umiddelbart bedre ut enn å la være å spise noe man har pleid å spise. Ikke alle kropper er like. jeg veide 120 kilo og prøvde lavkalori i flere år uten at vekten gikk ned. Men etter 1 år med lavkarbo så gikk jeg ned 40 kilo. Enda jeg lå på samme antall kalorier som jeg gjorde på lavkalori. Så vi alle er forskjellige og vi skal ikke dømme folk som velger en retning mens andre velger en annen. Jeg er forsåvidt enig i at så lenge man spiser sunn mat så er man langt på vei, men noen ganger så må mam velge bort enkelte matvarer. Dessverre. 2
Gjest Meeh Skrevet 19. mars 2015 #20 Skrevet 19. mars 2015 Ikke alle kropper er like. jeg veide 120 kilo og prøvde lavkalori i flere år uten at vekten gikk ned. Men etter 1 år med lavkarbo så gikk jeg ned 40 kilo. Enda jeg lå på samme antall kalorier som jeg gjorde på lavkalori. Herregud hvor mye svada det er i denne tråden. Hvis du legger deg på 1500 kalorier hver dag går du ned i vekt like mye uavhengig av sammensetningen av makronæringsstoffer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå