AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #1 Skrevet 18. mars 2015 Har en sønn på 14 år. Han har venner, men liker best å være hjemme, og da inne på rommet sitt. Han er sosial på skolen, spiller fotball to ganger i uken, og en kamp eller to i løpet av uka. Men han vil aldri ha besøk eller reise på besøk. Er på besøk hos kompis/sover der en gang i mnd, kanskje.... Han er veldig voksen for alderen, og har hintet til at noen fortsatt er litt barnslige. Han kommuniserer med venner på skype, og han har noen kompiser han spiller litt med. Bør jeg gjøre noe? Er det ok å sitte på rommet hele tiden? Bekymrer meg litt, lurer på om han er en introvert type?Anonymous poster hash: 93f20...8c2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #2 Skrevet 18. mars 2015 Hvorfor er det å være introvert noe å bekymre seg over? Omtrent 1/3 av befolkningen er det, det er da ingenting galt med det. Da jeg var tenåring var jeg omtrent bare ute av rommet for å gå på do og når det var mat. Ikke noe galt i det. Han er jo sosial på skolen og på trening. Om han er introvert er det gjerne mer enn nok. Hva er galt med at han er mye på rommet sitt, så lenge det er av fri vilje? Anonymous poster hash: bd1a8...815 21
Andreas_B Skrevet 18. mars 2015 #3 Skrevet 18. mars 2015 Han har i hvert fall venner. Synes ikke du skal bekymre deg så mye. 5
mijaa Skrevet 18. mars 2015 #4 Skrevet 18. mars 2015 Jeg var på samme måte da jeg var tenåring. Jeg trivdes rett og slett best på rommet mitt! Ingenting å bekymre seg over Virker jo som han er sosial nok, for å si det sånn, og da virker det jo ikke som det er noen overhengende fare for at det er mobbing eller lignende på gang heller. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #6 Skrevet 18. mars 2015 Det er helt normalt. Jeg var sånn selv. Er introvert og var stort sett utslitt etter sosialisering på skole og fritidsaktiviteter. Jeg trengte mye tid for meg selv og gjør det fortsatt. Hvis han har venner og spiller/skyper med disse (og ikke virker lei seg/deppa osv) så tror jeg du kan regne med at det bare er sånn han er. Anonymous poster hash: 5f43b...35a 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #8 Skrevet 18. mars 2015 Var slik selv da jeg var tenåring. Ikke noe å bekymre seg for, så lenge det ikke går utover skolearbeid etc. Anonymous poster hash: b9f09...976
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #9 Skrevet 18. mars 2015 Takk for svar. Så den siste setningen ble litt feil. Er bekymret, men ikke veldig bekymret fordi jeg tror han er introvert Han er veldig flink på skolen og har ambisjoner for fremtiden. Han virker ikke deppa eller lei seg. Har spurt han om dette. Han har hverfall 3-4 nære kompiser og sikkert 10 stk han kunne gått på besøk til om han ville. Så dere mener jeg bare bør la han være i fred? ikke oppfordre til mer sosial omgang?Anonymous poster hash: 93f20...8c2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #10 Skrevet 18. mars 2015 Takk for svar. Så den siste setningen ble litt feil. Er bekymret, men ikke veldig bekymret fordi jeg tror han er introvert Han er veldig flink på skolen og har ambisjoner for fremtiden. Han virker ikke deppa eller lei seg. Har spurt han om dette. Han har hverfall 3-4 nære kompiser og sikkert 10 stk han kunne gått på besøk til om han ville. Så dere mener jeg bare bør la han være i fred? ikke oppfordre til mer sosial omgang?Anonymous poster hash: 93f20...8c2 nei. Anonymous poster hash: b8117...e67 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #11 Skrevet 18. mars 2015 nei.Anonymous poster hash: b8117...e67 Nei, til hva?😳Anonymous poster hash: 93f20...8c2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #12 Skrevet 18. mars 2015 Han er introvert, og som mange andre introverte trenger han å få ro etter en lang dag med masse sosialt. Ikke tving ham til å være sosial, da kommer du til å ende med en mentalt utslitt sønn. Pass på at han er flink til å gjøre lekser og ikke bare sitter og spiller. Prøv å involvere deg litt i leksene og tilby ham hjelp, men ikke tving hjelpen på ham. Du kan foreslå at han holder fremføringer for dere kvelden før han skal holde dem på skolen. Det du kan bekymre deg for er aktivitetsnivået. Hvis han sitter inne hver dag bortsett fra de to treningene i uka og kamper blir det veldig mye stillesitting, og det er ikke bra. Prøv å få ham til å gå eller jogge en tur et par ganger i uka når han ikke har kamp. Hvis han har kort vei til skolen eller tar buss bør han ikke ha mer enn to-tre kvelder i uka uten aktivitet. Det er lurt å få vanen med å være aktiv på egenhånd før han slutter på fotballen. Anonymous poster hash: 64056...84e
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #13 Skrevet 18. mars 2015 Takk for svar. Så den siste setningen ble litt feil. Er bekymret, men ikke veldig bekymret fordi jeg tror han er introvert Han er veldig flink på skolen og har ambisjoner for fremtiden. Han virker ikke deppa eller lei seg. Har spurt han om dette. Han har hverfall 3-4 nære kompiser og sikkert 10 stk han kunne gått på besøk til om han ville. Så dere mener jeg bare bør la han være i fred? ikke oppfordre til mer sosial omgang?Anonymous poster hash: 93f20...8c2 La gutten være i fred. Å bli presset til å sosialisere når man ikke vil fører ingenting bra med seg. Jeg var introvert, og utviklet sosial angst etter å ha blitt utsatt for bekymrede lærere og foreldre som fikk meg til å tro at det var noe galt med å være som jeg var, og at det var noe galt med meg siden jeg ikke var sammen med folk hele tiden på fritiden. Anonymous poster hash: bd1a8...815 10
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #14 Skrevet 18. mars 2015 Han runker så la han runke i fred. Bare sånn til opplysning, A, det er faktisk ikke alle gutter som er så skitne at de driver med selvbesudling så snart de får sjansen. Anonymous poster hash: 0a07b...ff1
Gjest Mythic Skrevet 18. mars 2015 #15 Skrevet 18. mars 2015 Begge mine sønner var slik i den alderen. Jeg lot dem være i fred, og maste ikke noe på at de skulle være mer sosiale. Så lenge han gjør det greit på skolen, er med på aktiviteter og har venner, ville jeg ikke vært bekymret.
Antoinette Skrevet 18. mars 2015 #16 Skrevet 18. mars 2015 Bare sånn til opplysning, A, det er faktisk ikke alle gutter som er så skitne at de driver med selvbesudling så snart de får sjansen. Anonymous poster hash: 0a07b...ff1 Ikke hvis de er opplært til å tro at Jesus gråter hver gang han tar seg selv på tissen. 10
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #17 Skrevet 18. mars 2015 La gutten være i fred. Å bli presset til å sosialisere når man ikke vil fører ingenting bra med seg. Anonymous poster hash: bd1a8...815 Dette er helt korrekt. Mine foreldre presset (og presser meg fortsatt) til å sosialisere meg på fritiden. For min del er det veldig sårt da jeg ikke har noen venner å sosialisere med.. Anonymous poster hash: dbb03...11a
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #18 Skrevet 18. mars 2015 Han er introvert, og som mange andre introverte trenger han å få ro etter en lang dag med masse sosialt. Ikke tving ham til å være sosial, da kommer du til å ende med en mentalt utslitt sønn. Pass på at han er flink til å gjøre lekser og ikke bare sitter og spiller. Prøv å involvere deg litt i leksene og tilby ham hjelp, men ikke tving hjelpen på ham. Du kan foreslå at han holder fremføringer for dere kvelden før han skal holde dem på skolen. Det du kan bekymre deg for er aktivitetsnivået. Hvis han sitter inne hver dag bortsett fra de to treningene i uka og kamper blir det veldig mye stillesitting, og det er ikke bra. Prøv å få ham til å gå eller jogge en tur et par ganger i uka når han ikke har kamp. Hvis han har kort vei til skolen eller tar buss bør han ikke ha mer enn to-tre kvelder i uka uten aktivitet. Det er lurt å få vanen med å være aktiv på egenhånd før han slutter på fotballen.Anonymous poster hash: 64056...84e Han sitter ikke bare å spiller, gjør alltid lekser med en gang han kommer hjem. Får bare gode tilbakemeldinger fra skole... Han er en av de beste i klassen. Han må gå/sykle frem og tilbake til skolen hver dag, og sykle/gå til treninger. Ikke lett å få han mer i aktivitet enn det, utenom treninger/kamp Anonymous poster hash: 93f20...8c2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #19 Skrevet 18. mars 2015 Han sitter ikke bare å spiller, gjør alltid lekser med en gang han kommer hjem. Får bare gode tilbakemeldinger fra skole... Han er en av de beste i klassen. Han må gå/sykle frem og tilbake til skolen hver dag, og sykle/gå til treninger. Ikke lett å få han mer i aktivitet enn det, utenom treninger/kamp Anonymous poster hash: 93f20...8c2 Han skal også begynne på treningssenter når han blir gammel nok til det.Anonymous poster hash: 93f20...8c2
Gjest Kaffelattn Skrevet 18. mars 2015 #20 Skrevet 18. mars 2015 Har en sønn på 14 år. Han har venner, men liker best å være hjemme, og da inne på rommet sitt. Han er sosial på skolen, spiller fotball to ganger i uken, og en kamp eller to i løpet av uka. Men han vil aldri ha besøk eller reise på besøk. Er på besøk hos kompis/sover der en gang i mnd, kanskje.... Han er veldig voksen for alderen, og har hintet til at noen fortsatt er litt barnslige. Han kommuniserer med venner på skype, og han har noen kompiser han spiller litt med. Bør jeg gjøre noe? Er det ok å sitte på rommet hele tiden? Bekymrer meg litt, lurer på om han er en introvert type?Anonymous poster hash: 93f20...8c2 Forstår ikke din bekymring, høres ut som om han liker å få være i fred. 14 år er alderen da det er normalt å mure seg litt inne. Forsøk å føre best mulig dialog med ham og vis at dere er det for ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå