AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #1 Skrevet 17. mars 2015 Link til rapport: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/sla/rapport_antifeminisme_hoyreekstremisme.pdf?id=2103591 Det progressive akademias store angst for hvite menn, ytringsfrihet og diskusjon Etter et «ekspertseminar» organisert av Resurssenter for menn (Reform), Det kongelige barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet og Nordisk ministerråd ble en rapport lagt frem under navnet «Hvordan motarbeide høyreekstremisme og antifeminisme». Seminaret besto av en representant fra Antirasistisk senter, en seniorrådgiver ved Likestillings- og diskrimineringsombudet og en rekke andre representanter fra de andre nordiske landene. Rapporten ble overrekt Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet i 2013 til stor begeistring. Definisjoner – Antifeminisme: Hvite menns konspirasjon mot alle andre Det som står i rapporten er derimot ganske sjokkerende, særlig med tanke på at det blir brukt offentlige skattepenger for å lage den. Antifeminisme blir for eksempel hevdet å være en ekstrem ideologi og definerer det som motstand mot feminisme og likestilling. Videre står det at i «antifeministisk ideologi» er den hvite heterofile mannen i en «truet særstilling». At disse betrakter kvinner, folk med annen etnisk og kulturell bakgrunn, homoseksuelle osv. som minoriteter, og ønsker å beskytte sine privilegier fra dem. Samfunn som blir styrt av eller til fordel for minoritetene står i fare for ekstern overtakelse. Angrep på meningsmotstandere Personlig ble jeg ganske lamslått av definisjonene og følte det var en slags svartmaling av meningsmotstandere. På folkemunne vil antifeminisme bli tolket som å være i mot feminisme eller deler av ideologien. En kan være egalitær og ønsker likestilling, selv om en er kritisk til arbeidet til feminister. Kanskje en mener at en har grunnlag for å si at feminister ikke gjør noe der menn faller dårlig ut, og likevel hevder å arbeide for likestilling, det er jo ikke rett. Verre er det at de angriper en minoritet, hvite menn og bare antar at de har «privilegier». Noe de ikke har bevis for, og i et av få land i verden som gir så mye særhjelp til alle de nevnte gruppene, men ikke til de av minoriteten som er dårligere stilt. Mao arbeiderklasse menn. Det er jo ærlig talt ganske få her i verden som en gang ikke har rett til å ha et land for sitt folk, som de arver fra sine forfedre og vil gi til sine etterkommere. Som forfedrene deres og kanskje de selv har ofret blod, svette, tårer og lidelse for. Tiltak – Media burde holde våre diskusjonspartnere utenfor Tiltakene de kom frem til var for det meste greie, utenom et som jeg vil skrive mer om nedenfor, men litt ekstreme. Antifeministisk trakassering skulle for eksempel bli forbudt i følge rapporten, som egentlig betydde å trakassere på bakgrunn av kjønn. Hva feminisme har med noe slikt å gjøre tror jeg må ligge godt gjemt mellom linjene. Personlig er jeg blitt kalt de styggeste ting for å ytre mine meninger av anonyme på internett, særlig når det kommer til å hjelpe arbeiderklasse- og utstøtte gutter i skolen. Blant annet at jeg skal oppsøke hjelp [muligens pga mye gjentagelse av det samme], at jeg sikkert er stygg, fattig og dum, og bare skal hevne meg på kvinner på grunn av manglende oppmerksomhet. At dersom jeg fikk meg et ligg ville den lille hjernen min roe seg og at «du kan bare dø». Jeg vil likevel ikke at noen av de anonyme trakassererne skal bli straffet. Å uttrykke et sinne mot andres meninger er nødvendig for et godt fungerende samfunn. Virkelig gale utsagt er alt straffbare. Det som derimot var illevarslende, var oppfordringen til media og andre samfunnsinstitusjoner å stenge såkalte antifeminister ute av debatten. Med andre ord at en ikke skulle la deres meninger bli hørt. Det går i mot et av grunnlagene for det vestlige samfunn og for at det har gått så bra her. Diskusjon er bare bra, uansett om du skulle være feministisk eller ikke. Dårligere stilte gutter og menn vil bare beholde sine privilegier Litt skryt på den må det bli gitt til ett punkt, nemlig at marginaliserte gutter og unge menn burde bli fokusert mer på, og at de må bli tatt med i likestillingsarbeidet. Det er slik at de ofte faller utenfor i skolesektoren og ellers i samfunnet, noe som kanskje handler om at behovene deres for omsorg, oppdragelse, disiplin og lignende ikke blir møtt. I rapporten ble det derimot spekulert i om de ønskte å beholde mannlige privilegier, noe som ødela litt. Det ligger gjennom rapporten en antagelse om at alle hvite menn og gutter er privilegerte og har det bra. Slik er ikke virkeligheten og at disse kommer med argumenter mot er ikke et tegn på at de ønsker å opprettholde privilegier, men at de føler at dere driver med urett. Statistikk viser at mange menn sliter og er alene i livet. De føler seg kanskje ikke behandlet likeverdig. Anonymous poster hash: 8f9a7...9df 2
Cowboy Lotte Skrevet 17. mars 2015 #2 Skrevet 17. mars 2015 Feminisme er skadelig for både kvinner, menn og barn... Noen må også gjøre kjøkkenoppgavene og vaske opp, og der er vi kvinner best.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #3 Skrevet 17. mars 2015 Feminisme er skadelig for både kvinner, menn og barn... Noen må også gjøre kjøkkenoppgavene og vaske opp, og der er vi kvinner best. Det var ikke det jeg mente med teksten. Absolutt ikke. Selv er jeg egalitær. Anonymous poster hash: 8f9a7...9df 2
Cowboy Lotte Skrevet 17. mars 2015 #4 Skrevet 17. mars 2015 Det var ikke det jeg mente med teksten. Absolutt ikke. Selv er jeg egalitær. Anonymous poster hash: 8f9a7...9df Det står mye om den hvite mann, men også den gule og den sort mann har syndet... Føler sånne feminister kun bringer opp hat mot sine egne menn...
Example Skrevet 18. mars 2015 #5 Skrevet 18. mars 2015 Antifeminisme er et begrep konstruert for å herse med meningsmotstandere. Feminisme anno 2015 er ikke noe mer stueren idelogi enn mannsjåvinisme i mine øyne. Man konstruerer en kjønnskamp for skaffe fordeler for sin egen gruppering. En gruppe som absolutt har mest å hente på en polarisert debatt. At man setter "den hvite mann" som hovedfiende, er mildt sagt ironisk, da dette er gruppen som står for de klart mest likestilte holdningene på verdensbasis. Dessverre kommer feministene til å krysse en grense som gjør at det vil falle tilbake på dem, og også kvinner ikke anseer seg selv som feminister lenger. Først og fremst ønsker de fleste kvinner seg menn som faktisk er ledende og litt mer dominerende enn de idealsamfunnet deres tilsier, i tillegg føler nok en del menn at strikken etter hvert blir tøyd for langt. Noe vi egentlig ser konturene av. Hat mot menn, skaper hat mot kvinner, og motsatt. Jeg er selv en stor motstander av reservasjonsrett for leger og slike kampsaker, men økt kvotering av samfunnet og stadig tvunget feminisering av menn fører intet godt med seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå