AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #1 Skrevet 17. mars 2015 Demper de betennelser i hele kroppen? Eller bare noen steder? Har betennelse i en tann/tannkjøtt og mistenker betennelse i skuldrene også Anonymous poster hash: cb863...b7d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #2 Skrevet 17. mars 2015 Demper de betennelser i hele kroppen? Eller bare noen steder? Har betennelse i en tann/tannkjøtt og mistenker betennelse i skuldrene også Anonymous poster hash: cb863...b7d De virker ved å hemme nedbrytningen av arachidonsyre i cellemembraner slik at prostaglandinsyntesen hemmes. Det er en mengde derivativer av arachidonsyre som dannes gjennom forskjellige signalveier og påvirker en betennelses forløp. Ibuprofen hemmer en slik, som heter cyclooxygenase (COX), og som danner prostaglandiner (signalstoffer som bl. a. regulerer smerte). Arachidonsyre brytes ikke ned i friske cellemembraner, og ibuprofen vil derfor ikke påvirke disse. Om du tar ibux for betennelse i en tann, vil den også påvirke betennelsen i skulderen din, men det er ikke nødvendigvis en kurativ behandling selv om inflammasjonen kan dempes.Anonymous poster hash: 66e26...806
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #3 Skrevet 17. mars 2015 De demper betennelsesreaksjoner og smerte i hele kroppen. Anonymous poster hash: aaeb3...7c5 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #4 Skrevet 17. mars 2015 NSAID's kalles dem Anonymous poster hash: aaeb3...7c5
Gjest Saxofon Skrevet 17. mars 2015 #5 Skrevet 17. mars 2015 "Hvis du vet hvor du har vondt, hvorfor behandle hele kroppen" 1
Wonderbitch Skrevet 17. mars 2015 #6 Skrevet 17. mars 2015 "Hvis du vet hvor du har vondt, hvorfor behandle hele kroppen" Aaaargh!!!! Jeg FÅR vondt av den reklamen. Vondt i sjelen! Ah! Men jeg lurer på noe, ikke for å kuppe tråden. Men jeg har skjønt at man bør ta voltaren (den man får på resept) hvis man har en betennelse et sted. Og i pakningsvedlegget står det at man skal ta 3 tabletter daglig i 10 dager. Men det er det jo ingen som gjør? Mitt inntrykk er at folk bare tar et par når de har vondt, hjelper det i det hele tatt da? Er de noen vits i? Og hvis man ikke har voltaren, kan man bruke NSAIDs sånn som Ibux. Men hvor effektive er de i forhold? Og hvor lenge bør man ta max-dose? (Har en benhinnebetennelse jeg vil bli kvitt, men lang ventetid hos legen)
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #7 Skrevet 18. mars 2015 Aaaargh!!!! Jeg FÅR vondt av den reklamen. Vondt i sjelen! Ah! Men jeg lurer på noe, ikke for å kuppe tråden. Men jeg har skjønt at man bør ta voltaren (den man får på resept) hvis man har en betennelse et sted. Og i pakningsvedlegget står det at man skal ta 3 tabletter daglig i 10 dager. Men det er det jo ingen som gjør? Mitt inntrykk er at folk bare tar et par når de har vondt, hjelper det i det hele tatt da? Er de noen vits i? Og hvis man ikke har voltaren, kan man bruke NSAIDs sånn som Ibux. Men hvor effektive er de i forhold? Og hvor lenge bør man ta max-dose? (Har en benhinnebetennelse jeg vil bli kvitt, men lang ventetid hos legen) Da hjelper den mest mot smerte. Om den virkelig skal være betennelsesdempende, bør man kjøre en kur på 10 dager, ja. Jeg vet ikke hvor effektive Ibux er i fht Voltaren. For min del virker 20 mg Naproxen (som jeg tror også kan fås reseptfritt) bedre mot smerter enn Voltaren. Man kan også få NSAID's som er litt snillere mot magen, som Vivomo eller Arcoxia. Anonymous poster hash: aaeb3...7c5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #8 Skrevet 18. mars 2015 Jeg har forøvrig tatt Voltaren 1–2 ganger om dagen i flere år. Men etterhvert har jeg byttet til Naproxen. Men har gått så mye ned i vekt at jeg lurer på om jeg kan ha fått magesår. Skal sjekke dette hos lege. De er jo ikke bivirkningsfrie.Anonymous poster hash: aaeb3...7c5
QueenOfTheSidewalk Skrevet 18. mars 2015 #9 Skrevet 18. mars 2015 Betennelse i skulderen? Sikker på at det ikke bare er muskelstrekk? Da synes jeg en krem hjelper, men husker ikke hva den heter. Muskelavslappende krem, den kan minne litt om Tigerbalsam.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #10 Skrevet 18. mars 2015 Om du har en betennelse i tannkjøttet, så er det en infeksjon av bakterier. Det tar ikke Ibux og andre NSAIDS bort, da må det antibiotika til. Betennelse som innflamasjon i sener og ledd derimot kan NSAIDS hjelpe mot. Betennelse er egentlig et dumt ord, bedre og bruke infeksjon og inflammasjon siden det lett misforstås. Anonymous poster hash: 3fb62...79e
Diafragma Skrevet 18. mars 2015 #11 Skrevet 18. mars 2015 Voltaren/voltarol, Ibux og Naproxen er alle NSAIDs og virker med tilnærmet samme effekt. De har små ulike egenskaper sett i forhold til hverandre, som speiler seg best i halvveringstid og styrke på bivirkninger (Ibux er for eksempel den "snilleste" av de "slemme" NSAIDsene mot magen, mens Voltaren/-rol er "snillest" mot hjertet og "slemmere" mot mage. Dette tar legen til vurdering ved å sette pasienthistorie sammen med valg av legemiddel). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå