Gå til innhold

Bedre kondis av gåing?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg få bedre kondis av å "power walke"? Eller MÅ man jogge?

Anonymous poster hash: 999b5...e32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

All form for bevegelse er med på å gi deg bedre kondis.

Går du trapper eller motbakken er det ekstra hjelp.

Det er ikke tempoet først og fremst som gir effekt, men det å komme seg ut av sofaen og i bevegelse.

Anonymous poster hash: 82831...b19

• Liker 4
Skrevet

Skal du få bedre kondis er det to ting som må skje: Du må bygge ut de fine kapilærene i muskulaturen for å bedre oksygentransporten, og du må øke hjertets slagvolum. Førstnevnte skjer hovedsakelig under syreterskelen, sistnevnte skjer hovedsakelig over syreterskelen.

Du vil nok få noe bedre kondis av å gå turer, men skal du få en forbedring som monner må du nok opp i intensitet. Du må ikke jogge, du kan f .eks. gå fort i motbakker eller sykle eller noe annet så lenge intensiteten går opp og du blir litt andpusten.

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Jeg startet med Powerwalking og man kan trygt si at formen ble sterkere ja. Du må selvsagt gå hardt og fort slik at pulsen får stige litt. Jeg kom til et punkt at jeg ikke ble sliten lengre og dermed måtte få inn joggeintervaller som gjorde meg til den joggeren jeg er i dag :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet med Powerwalking og man kan trygt si at formen ble sterkere ja. Du må selvsagt gå hardt og fort slik at pulsen får stige litt. Jeg kom til et punkt at jeg ikke ble sliten lengre og dermed måtte få inn joggeintervaller som gjorde meg til den joggeren jeg er i dag :)

Imponerende! (Ts her ;) )

Anonymous poster hash: 999b5...e32

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er jo hvor dårlig formen er i utgangspunktet, og hva og i hvilket tempo en ønsker å oppnå.

Anonymous poster hash: 82831...b19

AnonymBruker
Skrevet

Opp til et visst nivå vil hurtig gange gjøre at formen din blir bedre. For å forbedre deg utover dette vil du måtte øke intensiteten. Alt avhenger av hvordan formen er i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: fafde...176
Skrevet

Jeg har blitt i bedre form av å gå. Men da går jeg også i motbakker, ulendt terreng og utenfor stier slik at jeg må klatre over, krype under og bevege nærmest hele kroppen. Toppturer hvor jeg noen ganger må dra meg opp fra lyngplante til lyngplante, tunge oppoverbakker, høyt gress... på flatmark forsøker jeg å ofte gå et friskt tempo.

Det går ikke fort, men formen blir bedre likevel.

• Liker 1
Skrevet

Pga sykdom var jeg i utrolig dårlig form for noen år siden. Ble definitivt i bedre form av gåing. Men det kommer jo ann på hvilket utgangspunkt du har. Er du i normalt god form blir du nok ikke i bedre form av gåing, men det kan kanskje vedlikeholde til en viss grad?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk veldig vondt i benene av å jogge langs veien, begynte med power-walk og problemene avtok litt.

Kom helt klart i bedre form, men kondisen stagnerte på et tidspunkt. Da begynte jeg å gå i terrenget, og merket stor forskjell med en gang selv om jeg ikke gikk fort en gang! Ble lemster på helt andre plasser enn før, og fikk brukt hele kroppen mye mer, problemene med beina forsvant helt 😊 Har holdt på med det i et par år nå, og føler musklene og kroppen har veldig godt av variasjonen terrenget gir. Skal ikke lange turen til heller, går alt fra fire til en dag i uka, er det dårlig vær går jeg bare 20min ca og er det fint vær går jeg 30min-1time. Jeg synes det er deilig med roen man får i skogen også framfor å gå langs veien :) Bare et tips :)

Anonymous poster hash: d4ddf...02c

Skrevet

Da begynte jeg å gå i terrenget, og merket stor forskjell med en gang selv om jeg ikke gikk fort en gang! Ble lemster på helt andre plasser enn før, og fikk brukt hele kroppen mye mer, problemene med beina forsvant helt Har holdt på med det i et par år nå, og føler musklene og kroppen har veldig godt av variasjonen terrenget gir.

Anonymous poster hash: d4ddf...02c

Dette er så sant, så sant. Vi mennesker er tilpasset å bevege oss i ulendt terreng, ikke gå eller løpe på paddeflatt underlag.

Hjemme i Norge sykler jeg alltid når jeg er i byen, men på reise hender det jeg trasker en del, og da blir jeg fort sliten på en ubehagelig måte. Det er noe helt annet å gå tur i ulendt natur.

Det er egentlig veldig uheldig at mange i dag trener jogging på tredemølle på treningssentra. Det er drepen for knær og ankler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...