Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en familie på 3,med et barn i bhg alder. Mor jobber 100%,far har måttet gå ned til 80%grunnet nedskjæringer og at han var sist ansatt. Jeg har nylig byttet forsikringsselskap, men bet 3500,i mnd. Billigste alternativ. Vi handler stort sett på rema 1000 eller kiwi. Passer på når det er tilbud. Drar ikke på ferie, går ut og spiser,konserter,kino o.l. har ikke de ekstra kronene. Opplever stadig at pengene ikke strekker til. Vi har bil,bor veldig usentralt (hadde ikke råd til å leie nærmere )buss går 2x om dagen og ingen tog. Fikk lønn for 1 uke siden,snart tom og det er utgifter som kommer. Mannen bet husleien, jeg bhg plassen. Vi arver klær til store og små. Hva gjør dere for å få litt romsligere økonomi?

Vi fører budsjett ned til minste ørevoks.

Anonymous poster hash: 2c880...d85

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke er at dere tjener utrolig lite, eller bruker utrolig mye.

Du skriver ingenting om hva inntekten faktisk er, og hva utgiftene er. Uten å vite det kan man jo ikke fortelle dere noe som helst.

Felles økonomi? delt økonomi? En part som holder tilbake penger?? (Bare en tanke, ingen påstand)

3500 i mnd hørtes svindyrt ut.. Kjører du Porsche eller noe? Ferrari?

• Liker 6
Gjest Stinky
Skrevet

Min første tanke er at dere tjener utrolig lite, eller bruker utrolig mye.

Du skriver ingenting om hva inntekten faktisk er, og hva utgiftene er. Uten å vite det kan man jo ikke fortelle dere noe som helst.

Felles økonomi? delt økonomi? En part som holder tilbake penger?? (Bare en tanke, ingen påstand)

3500 i mnd hørtes svindyrt ut.. Kjører du Porsche eller noe? Ferrari?

Hvor skriver hun at forsikringen kun er til bil?

Nyere bil, innbo, reise, helse. For en familie tviler jeg ikke på at det kan komme på 3500.

Gjest Stinky
Skrevet

Men ja, umulig å si uten inntekt og faste utgifter.

AnonymBruker
Skrevet

Er en familie på 3,med et barn i bhg alder. Mor jobber 100%,far har måttet gå ned til 80%grunnet nedskjæringer og at han var sist ansatt. Jeg har nylig byttet forsikringsselskap, men bet 3500,i mnd. Billigste alternativ. Vi handler stort sett på rema 1000 eller kiwi. Passer på når det er tilbud. Drar ikke på ferie, går ut og spiser,konserter,kino o.l. har ikke de ekstra kronene. Opplever stadig at pengene ikke strekker til. Vi har bil,bor veldig usentralt (hadde ikke råd til å leie nærmere )buss går 2x om dagen og ingen tog. Fikk lønn for 1 uke siden,snart tom og det er utgifter som kommer. Mannen bet husleien, jeg bhg plassen. Vi arver klær til store og små. Hva gjør dere for å få litt romsligere økonomi?

Vi fører budsjett ned til minste ørevoks.

Om du fører budsjett er det vel lett å se hvor skoen trykker? Det er samtidig vanskelig for oss å gi deg noen råd så lenge du ikke oppgir mer enn bruddstykker av det.

Anonymous poster hash: e3e7c...28b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsikring er uføre, livs og bil. Kjører 2010 modell Ford. Matutgifter er 5430 kr pr mnd, bhg er 2850,drivstoff 1000-1500kr pr mnd,mitt studielån er kr 1200 pr mnd,mobil tlf 200-400kr pr mnd,strøm er minstepris (husker ikke her jeg sitter på foreldremøte )årsavgift på bil drøyt 3000,husleie kr 8500,sparing til kjøp av bolig/evnt oppussing av denne vi leier 2500kr pr mnd. samlet netto inntekt ca 40.000 pr mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke at jeg aner hvor mye som er vanlig i matutgifter på en familie, men jeg tror definitivt du kan spare inn der! Ta deg gjerne bryet med å sammenligne priser, kjøp gjerne større forpakninger, fyll fryseren, tenk kreativt, kjøp gjerne mat du kan bruke til forskjellige måltider, lag større porsjoner du kan fryse ned eller varme opp neste dag... Jeg fyller opp meg grønnsaker i både kjøleskap og fryser, det er mye man kan lage. Hent inspirasjon fra diverse matblogger, og sett opp en ukesmeny der du skal holde deg innen et visst budsjett som er under nåværende..

Årsavgiften på bilen er jo kun en gang i året, men det er sure penger. Det skader ikke å undersøke forskjellige forsikringsselskap heller, man kan spare mye på å bytte!

Vær bevisst på strømbruken, husk å slå av lys i rom dere ikke oppholder dere i. Alle monner drar! :)

Er det mulig å sykle om sommeren istedenfor å bruke bilen f.eks? Har du naboer du kan samkjøre med?

Anonymous poster hash: 1e722...32b
AnonymBruker
Skrevet

Du lister opp utgifter på til sammen ca 17500 i måneden, inkludert sparing. Hva gjør dere med resten av pengene?

• Liker 9
Skrevet (endret)

Anonymous poster hash: 1e722...32b

http://kalkulator.referansebudsjett.no/php/standard.php

SIFO tilsier (med 1 mann og 1 dame mellom 20 og 50, og en unge på 2 i barnehage at:

matutgiftene deres faktisk ikke er så langt på vidda.

ndividspesifikke utgifter Mat og drikke 5 890 Klær og sko 1 950 Personlig pleie 1 510 Lek og fritid 2 220 Reise (kollektivt) 1 300 Spedbarnsutstyr 0 Sum 12 870
Husholdsspesifikke utgifter Andre dagligvarer 380 Husholdningsartikler 360 Møbler 360 Telefon, mediebruk og diverse fritidsartikler 1 530 Bil (drift og vedlikehold) 2 400 Barnehage 2 405 Skolefritidsordningen (SFO) 0 Sum 7 435

Totalt forbruk Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningen 20 305
Endret av AndreasBR
AnonymBruker
Skrevet

Forsikring er uføre, livs og bil. Kjører 2010 modell Ford. Matutgifter er 5430 kr pr mnd, bhg er 2850,drivstoff 1000-1500kr pr mnd,mitt studielån er kr 1200 pr mnd,mobil tlf 200-400kr pr mnd,strøm er minstepris (husker ikke her jeg sitter på foreldremøte )årsavgift på bil drøyt 3000,husleie kr 8500,sparing til kjøp av bolig/evnt oppussing av denne vi leier 2500kr pr mnd. samlet netto inntekt ca 40.000 pr mnd.

Da burde dere ha plenty penger til overs, så her er det noe vesentlig som mangler.

Har dere noe gjeld utenom ditt studielån som dere betaler på?

Anonymous poster hash: 45b45...2b2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere har 40 000 i mnd, men klarer dere ikke på det? Jeg hadde 6000 i inntekt som student.

Anonymous poster hash: b515c...56f
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du lister opp utgifter på til sammen ca 17500 i måneden, inkludert sparing. Hva gjør dere med resten av pengene?

Jeg mener selvsagt 27500. Tastefeil. Det er uansett 12500kr som du ikke sier hvor går hen.

• Liker 1
Skrevet

Spør som de over: hvis dere bruker ca 25000kr i måneden og inntekten er 40000kr, hvor blir det av de siste 15000kr?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et budsjett er ikke verdt noe dersom dere ikke følger det. Det er regnskapet dere først og fremst må ta en titt på og se hvor pengene blir av. Som andre sier er det jo en stor differanse mellom utgiftene du lister opp og inntekten. Du må finne ut av hvor disse pengene blir av.

Anonymous poster hash: f3718...ea2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Før regnskap og budjsett.

Skriv ned faste utgifter og summer dette.

Legg på en liten sparebuffer (f.eks 2000 kr).

Legg på lommepenger (for kino eller lignende ting).

Da får dere litt oversikt. Høres ut som dere har grei inntekt. Mamma var alene med meg og søsteren min og tjente ikke bra, men vi klarte oss greit. Hun hadde også bil.

Anonymous poster hash: 41921...130
Skrevet

Dere har forbruk på ca 25 000, og får inn 40 000 i mnd? Hvordan er du blakk med 15 000 i pluss?

AnonymBruker
Skrevet

Gjør som FrP, bruk pengene så fort som mulig før de tar slutt!

Anonymous poster hash: b178d...ec5
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere har forbruk på ca 25 000, og får inn 40 000 i mnd? Hvordan er du blakk med 15 000 i pluss?

Må si meg enig...

Vi har 47.000 utbetalt hver mnd, etter alle utgifter er betalt, inkl mat og drivstoff, sitter vi igjen med 17.000.

Vi har huslån, 2 biler, 2 hunder, 4 katter, 2 barn i tenårene. Vi lever IKKE på sparebudsjett heller, vi lever godt, og etter alt er summert sammen sitter vi som sagt igjen med 17.

Hvordan i all verden blir det av de 15.000???

Synes dette lukter litt luksusfellen.

Anonymous poster hash: 943eb...d70

Gjest Stinky
Skrevet

Kanskje ts leser regnskapet sitt feil. Egentlig går hun 25 000 i pluss.

?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...