AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #1 Skrevet 17. mars 2015 Hei! Jeg er ei jente på 20 år, 160 cm og rundt 51-52 kg. Jeg er veldig glad i fysisk aktivitet, og vil veldig gjerne være så mye fysisk aktiv som mulig. Elsker å bruke kroppen, og føler meg utrolig bra når jeg har trent. Trener mest kardio (løping, gåturer osv.) og en del styrketrening, pluss gruppetimer på senteret. Kan påpeke at jeg er svært lite aktiv utenfor treningene, da jeg er student og i tillegg har en stillesittende jobb. Jeg har på en måte blitt avhengig av trening, fordi jeg vet hvor bra jeg føler meg etterpå, og jeg blir så glad og oppspilt av det! Men… Hvor mye trening er egentlig passe mengde? Som sagt vil jeg gjerne trene hver dag, men vet ikke om dette kanskje kan bli for mye? Jeg er i tillegg veldig glad i mat, og spiser mellom 2500 og 3000 kalorier hver dag, i alle fall i det siste når jeg har trent så mye. Er redd jeg vil legge på meg om jeg reduserer treningsmengden, og jeg er alt for glad i mat til at jeg klarer å planlegge å spise mindre. Mat og trening er gleden, haha. Noen som har meninger rundt dette? På forhånd, tusen takk Anonymous poster hash: 417ee...fd8
Ingvilddd Skrevet 17. mars 2015 #2 Skrevet 17. mars 2015 Hva som er passe mengde trening er veldig forskjellig fra person til person. Alle bør legge opp antallet treningsøkter, varigheten og intensiteten, etter resten av livet sitt. Dersom du studerer og jobber, kan det være at det er litt i overkant å trene hver dag? Husk at kroppen trenger hvile og restitusjon. Jeg forstår godt at du vil trene så mye som mulig siden du føler deg så bra av det. Men likevel trenger du stadig pause fra trening, selv om det kanskje ikke kjennes sånn ut akkurat der og da. Jeg snakker av erfaring, da jeg selv var avhengig av trening en stund, nettopp av samme grunn som deg. Da jeg prøvde å legge fra meg avhengigheten, og gikk fra å trene hver dag til å trene omtrent fire ganger i uka (pluss/minus), merket jeg at jeg klarte å gi mer på hver enkelt økt, og så tydeligere framgangen. Prøv det, så skal du se Når det gjelder inntaket av mat, kan det være at du trenger litt mindre dersom du reduserer treningsmengden. En teori kan være at dette vil gå av seg selv, da du kanskje blir mindre sulten når du ikke trener så mye? Tren og spis godt, og vær snill mot kroppen din! Slik holder du den lengst ved like
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #3 Skrevet 17. mars 2015 Hva som er passe mengde trening er veldig forskjellig fra person til person. Alle bør legge opp antallet treningsøkter, varigheten og intensiteten, etter resten av livet sitt. Dersom du studerer og jobber, kan det være at det er litt i overkant å trene hver dag? Husk at kroppen trenger hvile og restitusjon. Jeg forstår godt at du vil trene så mye som mulig siden du føler deg så bra av det. Men likevel trenger du stadig pause fra trening, selv om det kanskje ikke kjennes sånn ut akkurat der og da. Jeg snakker av erfaring, da jeg selv var avhengig av trening en stund, nettopp av samme grunn som deg. Da jeg prøvde å legge fra meg avhengigheten, og gikk fra å trene hver dag til å trene omtrent fire ganger i uka (pluss/minus), merket jeg at jeg klarte å gi mer på hver enkelt økt, og så tydeligere framgangen. Prøv det, så skal du se Når det gjelder inntaket av mat, kan det være at du trenger litt mindre dersom du reduserer treningsmengden. En teori kan være at dette vil gå av seg selv, da du kanskje blir mindre sulten når du ikke trener så mye? Tren og spis godt, og vær snill mot kroppen din! Slik holder du den lengst ved like Jeg har dessverre det problemet at jeg ikke føler noe særlig sult og metthetsfølelse, noe som gjør at jeg må bestemme meg for hvor mye jeg skal spise. Og når jeg er svært glad i mat, og ikke eier selvdisiplin på det området, så mister jeg litt gnisten hvis jeg vet at jeg ikke kan spise så mye som jeg bruker, fordi jeg ikke skal trene like mye som før... Men ellers, tusen takk for fine tips TS Anonymous poster hash: 417ee...fd8
King in the North Skrevet 17. mars 2015 #4 Skrevet 17. mars 2015 Passe treningsmengde avhenger av hvor mye søvn og næring du får i deg. Sover du masse og spiser masse, er det mulig å trene oftere, og med høyere intensitet, enn om du lever et hemtisk liv med jobb, skole, venner og trening non stop. Det blir opp til deg å finne den balansen, og det gjør du ved å lytte til kroppen din
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #5 Skrevet 17. mars 2015 Passe treningsmengde avhenger av hvor mye søvn og næring du får i deg. Sover du masse og spiser masse, er det mulig å trene oftere, og med høyere intensitet, enn om du lever et hemtisk liv med jobb, skole, venner og trening non stop. Det blir opp til deg å finne den balansen, og det gjør du ved å lytte til kroppen din Hvor mye søvn bør jeg ha dersom jeg skal trene mye? Er redd jeg får litt lite søvn, da jeg generelt sliter med innsoving og sover dårlig, samt at jeg bor i et bråkete kollektiv… Får rundt 6 timer søvn på en "god" natt. Anonymous poster hash: 417ee...fd8
King in the North Skrevet 17. mars 2015 #6 Skrevet 17. mars 2015 Hvor mye søvn bør jeg ha dersom jeg skal trene mye? Er redd jeg får litt lite søvn, da jeg generelt sliter med innsoving og sover dårlig, samt at jeg bor i et bråkete kollektiv… Får rundt 6 timer søvn på en "god" natt. Anonymous poster hash: 417ee...fd8 8-9 timer burde være bra for noen som trener og versetter restitusjonen. Ikke alle som kan få til det hver natt. Hjelper også å være hydrert til enhver tid. Feks derfor alkohol ødelegger mye fir trening, nemlig dehydrering. Dermed svekkes restitusjonen, og man må enten ta ekstra hviledager eller trene uten å være 100%.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #7 Skrevet 17. mars 2015 8-9 timer burde være bra for noen som trener og versetter restitusjonen. Ikke alle som kan få til det hver natt. Hjelper også å være hydrert til enhver tid. Feks derfor alkohol ødelegger mye fir trening, nemlig dehydrering. Dermed svekkes restitusjonen, og man må enten ta ekstra hviledager eller trene uten å være 100%. Så jeg kan ikke trene hver dag dersom jeg ikke sover rundt 8-9 timer per natt? Anonymous poster hash: 417ee...fd8
King in the North Skrevet 18. mars 2015 #8 Skrevet 18. mars 2015 Så jeg kan ikke trene hver dag dersom jeg ikke sover rundt 8-9 timer per natt? Anonymous poster hash: 417ee...fd8 Hva vil du tren hver dag? Du kan ikke tren knebøy hver dag, uansett hvor mye du sover feks. Du kan ikke løpe tre timer hver dag etc. Jo mer du sover og spiser, jo mer trening tåler du.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #9 Skrevet 18. mars 2015 Hva vil du tren hver dag? Du kan ikke tren knebøy hver dag, uansett hvor mye du sover feks. Du kan ikke løpe tre timer hver dag etc. Jo mer du sover og spiser, jo mer trening tåler du. Treningen jeg liker best er løping, lett styrketrening, gruppetimer, gåturer i skog og mark etc. Anonymous poster hash: 417ee...fd8
Gjest Runforit Skrevet 18. mars 2015 #10 Skrevet 18. mars 2015 Kommer helt an på hva type trening du gjør. Du kan trene hver dag om du ikke trener noe som trenger 24 timer restitusjon for å bygge seg opp igjen. Jeg jogger f.eks hver dag og har gjort det i mange år.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #11 Skrevet 18. mars 2015 Kommer helt an på hva type trening du gjør. Du kan trene hver dag om du ikke trener noe som trenger 24 timer restitusjon for å bygge seg opp igjen. Jeg jogger f.eks hver dag og har gjort det i mange år. Så man trenger ikke lang restitusjon etter jogging/løping? Jeg løper som regel med moderat tempo (9-11 på mølla) og skur av og til opp farta litt (12-14 på mølla). Når jeg løper ute løper jeg med moderat jevnt tempo hele tiden. Anonymous poster hash: 417ee...fd8
Gjest Runforit Skrevet 18. mars 2015 #12 Skrevet 18. mars 2015 Så man trenger ikke lang restitusjon etter jogging/løping? Jeg løper som regel med moderat tempo (9-11 på mølla) og skur av og til opp farta litt (12-14 på mølla). Når jeg løper ute løper jeg med moderat jevnt tempo hele tiden. Anonymous poster hash: 417ee...fd8 Om en er en innarbeidet jogger og ikke kjører steinharde intervaller daglig så kan en det ja. Eneste faren med mye jogging, spesielt om en ikke er veltrent. et fare for belastningsskader.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #13 Skrevet 18. mars 2015 Om en er en innarbeidet jogger og ikke kjører steinharde intervaller daglig så kan en det ja. Eneste faren med mye jogging, spesielt om en ikke er veltrent. et fare for belastningsskader. Jeg har jogget ganske lenge, ja. Kjører aldri slike harde økter. Blir svett og andpusten, men avslutter alltid før jeg tar meg helt ut. Anonymous poster hash: 417ee...fd8
Gjest Runforit Skrevet 18. mars 2015 #14 Skrevet 18. mars 2015 Jeg har jogget ganske lenge, ja. Kjører aldri slike harde økter. Blir svett og andpusten, men avslutter alltid før jeg tar meg helt ut. Anonymous poster hash: 417ee...fd8 Da sier kroppen fra når den trenger pause.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #15 Skrevet 18. mars 2015 Da sier kroppen fra når den trenger pause. Kroppen min har ikke sagt ifra, selv om jeg har trent hver dag de siste ukene. Det vil kanskje bety at jeg ikke trenger så mye restitusjon? Du sier du løper hver dag, gjør du det absolutt hver dag, eller har du hviledager innimellom? Anonymous poster hash: 417ee...fd8
Smoothie Skrevet 18. mars 2015 #16 Skrevet 18. mars 2015 Kan være lurt å legge inn noen pausedager innimellom, uansett hvor lyst du har til å trene hver dag. Min erfaring er at man ikke legger merke til at kroppen trenger pause før det har gått litt for langt. De gangene det har skjedd meg har det ført til uker/måneder med lite energi og resultert i lengre pauser med treningsfri. Det kommer også veldig an på hvor hektisk hverdagen er utenom treningen. I tillegg bør ikke alle økter være like harde. Rolige turer kan være fint på dager mellom harde treningsøkter. Føler du deg sliten en dag, ta pause. Ikke press deg for langt
Gjest Runforit Skrevet 18. mars 2015 #17 Skrevet 18. mars 2015 Kroppen min har ikke sagt ifra, selv om jeg har trent hver dag de siste ukene. Det vil kanskje bety at jeg ikke trenger så mye restitusjon? Du sier du løper hver dag, gjør du det absolutt hver dag, eller har du hviledager innimellom? Anonymous poster hash: 417ee...fd8 Jeg løper hver dag. Tar kun hviledag om kroppen trenger det. Fra 2.juledag så hadde jeg første hviledag i februar en eller annen gang. Så bar jeg syk 1 uke, men utover det har jeg løpt hver dag.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #18 Skrevet 18. mars 2015 Hvordan ser kroppen din ut? Jeg er like høy som deg og har som mål å veie det samme Anonymous poster hash: 13a4b...b0e
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #19 Skrevet 18. mars 2015 Hvordan ser kroppen din ut? Jeg er like høy som deg og har som mål å veie det samme Anonymous poster hash: 13a4b...b0e Hva mener du med hvordan kroppen min ser ut? Er slank, relativt tynne lår, litt rundere på magen (hater at alt legger seg der?!), små pupper… Får ofte høre at jeg er tynn og med fordel kunne lagt på meg litt, men jeg trives som jeg er, 51 eller 55 kg! Anonymous poster hash: 417ee...fd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå