Gå til innhold

Dine beste tips/triks for tilbereding av (store) kyllingbryst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ute etter tips til tilbehør, krydder og sånt.

Men rett og slett hvordan få kyllingbrystene gjennomstekte uten at de samtidig blir tørre.

Steker jeg i stekepanne, opplever jeg ofte at det er vanskelig å få dem gjennomstekt på den tykkeste delen, uten at samtidig resten blir knusktørr.

I stekeovnen synes jeg det er vanskelig å beregne tid og temperatur, og vanskelig å sjekke underveis. Jeg har flere ganger måtte skjære i kyllingen, bare for å finne ut at den fremdeles er rosa inni. Og da er det jo "hull", slik at den ikke lenger er saftig når den endelig blir gjennomstekt.

Har et gammelsdags steketermometer (ikke digitalt med alarm). Men opplever at temperaturen fyker kjempefort oppover på slutten av steketiden, og jeg orker ikke å sitte på huk eller på gulvet og nistirre inn i ovnen i lange tider.

Hvilken temperatur er best? Vanlig varme eller varmluft? Ca. steketid? (Det vil si omtrent når må jeg sette meg ned på kjøkkengulvet for å nistirre på termometeret).

Takknemlig for tips! Skal lage kylling med mye godt tilbehør til middag i dag :spise:

Anonymous poster hash: e927a...359

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg steker bare kyllingfilet da, men det går fint på "vanlig" stekevarme (altså, ikke varmluft skrudd på, det er garantert å suge ut mye fukt og tørke ut fortere enn det blir stekt) i 25-30 minutter på 165 grader. Ingen steking i stekepanne først, bare rett i ovnen på 165 grader.

Hvis du liker litt skorpe (sånn som de er i butikken) så pensle med olje på (pensle først og krydder etterpå, ellers pensler du bort krydderet :P ).

Som sagt, 165 grader i 25-30 minutter. Avhengig av hvordan ovnen er, størrelse på kjøttet, osv. Men det lærer du deg fort.

Anonymous poster hash: dbfa3...a4e
AnonymBruker
Skrevet

PS. Da er det kjøleskapsvarmt og ikke frossent.

Skrevet (endret)

Finnes ingen annen måte å vite helt sikkert enn å bruke termometer.

En fin måte er å steke på er litt hard varme og snu hvert 15. Sekund sånn ca, til skorpen har blitt brun og gylden, stek i olje og smør som du øser over. Stekes ferdig i ovn med over og undervarme på ca 150 grader, med termometer.

En annen grei måte er å steke i ovn og så steke i pannen etterpå. Viktig å få en stekeskorpe i hvert fall.

Termometer, temperert kjøtt og hviletid er viktig uansett.

Endret av debattanten
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke steke i panne for å få stekeskorpe. Holder å bare pensle med litt olje så får du stekeskorpe. :)

Skrevet

Du trenger ikke steke i panne for å få stekeskorpe. Holder å bare pensle med litt olje så får du stekeskorpe. :)

Har ingenting med olje å gjøre. Har med temperatur og tid. I stekepannen går det fort fordi du får høy temperatur direkte på overflaten av det du steker. Dette har et eget navn, Maillard Reaction på engelsk. Det er dette som gir mye av smaken på ting som er stekt, ofte da typisk kjøtt.

AnonymBruker
Skrevet

Sous Vide. Alltid!

Anonymous poster hash: fc13f...128
  • Liker 1
Skrevet

Pleier å flate ut kyllingbrystene med en kjevle (dekker de med plastfolie). Da blir de mer jevnt stekt.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips og råd!

Kyllingbrystene ble kjempegode. Jeg stekte dem først i stekepanne i blanding av olje og smør. Passet på å steke alle "sidene" også, brukte pinsett for å holde dem. Så i stekeovn 180 grader med mitt gammeldagse steketermometer. Når temperaturen nådde litt over 70 (ja, jeg satt på gulvet og fulgte med), da skrudde jeg av varmen og åpnet døren på gløtt. Så hvilte de og etterstekte i ovnen i ca. 15 minutter.

Saftige og gjennomstekte. Faktisk de beste jeg noengang har laget.

Men jeg skal absolutt skaffe meg et digitalt steketermometer. I morgen.

Skrevet

Høres bra ut!! :) Gøy å eksperimentere litt. Selv tar jeg gjerne kyllingfiletene helt av varmen og gjerne litt lavere temp.

Hvitløk og timian er også knall i stekepannen under stekingen! :)Weber har noen greie digitale termometere om du ikke vil betale for mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...