AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #1 Skrevet 17. mars 2015 Hei! Jeg går nå sosialt arbeid i Oslo, og vil bli ferdig sosionom våren 2016. Jeg har alltid vært veldig opptatt av at jeg vil klare meg selv økonomisk, men ser nå at jeg kanskje må se langt etter å kjøpe egen leilighet. La oss si jeg vil tjene ca 330 000 i året. I starten iaf. Jeg skal bo i en mindre by, ikke Oslo. Jeg har 250 000 i BSU, pluss 300 000 oppsparte penger utenom. (Til bolig) Hvor mye bør jeg ha, og evt hvor mye lån kan jeg få til bolig? Har sett rundt på priser på bolig, og ønsker en toroms. Dette fordi jeg har mange tantebarn jeg ønsker på besøk og diverse. Jeg venter gjerne flere år til å kjøpe bolig, så lenge jeg får en jeg ønsker med to rom. Altså... Noen som kan regne ut ca hvor mye jeg kan få tatt i lån, samt hvor mye jeg bør spare opp for å kunne låne.. tja.... 2 millioner? Alene? For ja, jeg ønsker være singel Jeg har planlagt å leie billig, evt bofellesskap til jeg har fått spart opp..... Og evt, hvis jeg får hjelp av foreldre, kausjonærer, hjelper det på? Vet at ingen tall blir nøyaktig, men greit å ha en slags "ca" regning så jeg vet sånn nogen lunde hvordan jeg skal legge opp økonomien videre Anonymous poster hash: e7e70...139
Ian Skrevet 17. mars 2015 #2 Skrevet 17. mars 2015 15% av kjøpesum må være EK. Altså, dine oppsparte midler delt på 0,15. Værsågod 2
strawberry Skrevet 17. mars 2015 #3 Skrevet 17. mars 2015 Jeg kan ikke forstå at det kan være noe problem å få lån på 2 mill når du er ferdig utdannet. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #4 Skrevet 17. mars 2015 Jeg kan ikke forstå at det kan være noe problem å få lån på 2 mill når du er ferdig utdannet. 330000 inntekt i året og lån på 2 millioner? Morsom du! Anonymous poster hash: 2538e...e59 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #5 Skrevet 17. mars 2015 Med 330.000 i inntekt kan du nok ikke forvente mye over 1 million i lån. Det er kanskje heller ikke den type utdanning du kan forvente kraftig lønnsvekst heller? Når er det jo også snakk om nye strengere rettningslinjer for boliglån.Anonymous poster hash: c8d1e...9cb 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #6 Skrevet 17. mars 2015 En sosionom tjener vel mere enn det du oppgir Ts? Anonymous poster hash: 9f7d9...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #7 Skrevet 17. mars 2015 En sosionom tjener vel mere enn det du oppgir Ts?Anonymous poster hash: 9f7d9...ad7 Eh nei....Anonymous poster hash: af740...281
Hectine Skrevet 17. mars 2015 #8 Skrevet 17. mars 2015 Hvor mye bør jeg ha, og evt hvor mye lån kan jeg få til bolig? Har sett rundt på priser på bolig, og ønsker en toroms. Jeg venter gjerne flere år til å kjøpe bolig, så lenge jeg får en jeg ønsker med to rom. Anonymous poster hash: e7e70...139 Mener du en toroms (et soverom)? Eller en 3-roms (2 soverom)? 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #9 Skrevet 17. mars 2015 Eh nei....Anonymous poster hash: af740...281 Iflg fagforbundets tariffavtale skal du starte på 364000 hvis du har høgskoleutdanning. Etter det skal du stige jevnt og trutt fram til full ansiennitet på 10 år, kr 419.500, pluss eventuelle lokale lønnsforhandlinger. Anonymous poster hash: 6874a...1bc 1
Chunky Monkey Skrevet 17. mars 2015 #10 Skrevet 17. mars 2015 Hovedregelen er vel at man ikke skal låne mer enn 3 ganger brutto årsinntekt. I tillegg må du ha 15% av kjøpesummen i egenkapital. 1
Britt Banditt Skrevet 17. mars 2015 #11 Skrevet 17. mars 2015 Hvis du har 550 000,- i EK så kommer du jo ganske langt. Vil tro at å sitte med et lån på 1,3 eller noe bør være realistisk. Da kan du kjøpe for ca 1,8. Vil også tro at du tjener nærmere 400 000,-, i hvert fall over 350 000,-. 1
Høna79 Skrevet 17. mars 2015 #12 Skrevet 17. mars 2015 Vil anbefale deg å bruke SIFO's kalkulator for referansebudsjett, mange banker har denne som en basis for hva dine husholdningsutgifter bør ligge på. Hvis du har en en-persons-husholdning på kvinne, 20-50 år, og ikke har barn og ikke bil, anslår denne at du har månedlige husholdningsutgifter på kr 7500. Alt over dette kan du i teorien bruke på renter og avdrag.. (Men det er kanskje ikke så lurt - du bør jo spare litt også) Så, hvis du har 330.000 i året, har du 27500 pr mnd, eller ca 17900 etter 35 % skatt. Dvs, du kan i teorien bruke 10.400 pr mnd på renter og avdrag. Bruk så en lånekalkulator fra en eller annen bank, og finn ut hvor stort lån du med dette kan betjene. Husk at bankene må regne med at du skal tåle 5% høyere rente enn det er i dag! Som et eksempel: et lån på 1,3 mill vil ved nedbetalingstid på 25 år og rente 8,25 % koste 10.300 kr pr mnd i renter og avdrag. Så legger du til at du har 550.000 i egenkapital, og da er du jo laaangt innenfor kravet om minst 15% i egenkapital. *vips* så kan man anta at du kan kjøpe kåk til 1.850.000. MEN: - kjøper du f eks selveier, må du betale 2,5 % i dokumentavgift. Som førstegangskjøper, spiser dette gjerne kraftig av den summen du kan kjøpe for - uansett om du kjøper leilighet i borettslag eller som selveier, må du regne med månedlige fellesutgifter. Beløpet kan variere, men også dette vil spise av de 10.400 kr som du i teorien kan bruke på renter og avdrag. Uansett - dette er bare anslag. Det viktige er hva DU får banken med på, og hva DU er komfortabel med av lån. Har du foreldre som kan stille opp som kausjonister e.l i tillegg, kan det også telle positivt. Og husk å ikke "bo deg i hjel" - du skal ha råd til å leve også 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #13 Skrevet 18. mars 2015 Tusen takk for alle svar!! Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye jeg vil tjene, men skrev heller for lite enn for mye. Jeg regner med at jeg som 40 år vil tjene rundt 500 000 da med høyere stilling og videreutdanning (master mest sannsynlig) Men, hvis jeg forstår riktig, burde jeg da heller belage meg på å spare masse for å ha muligheter? Tenker at et lån på 2 millioner vil bli litt for mye som enslig, så hvis jeg da heller belager meg på å spare.... Vil jeg kunne få kjøpt til 3 millioner? Jeg er litt ute etter å finne ut hvordan jeg bør legge opp økonomien og planlegge videre for å ha muligheter. Da altså som singel. Vil være 22 som ferdig utdannet, og tenker å kjøpe rundt alderen 30-34. Har noen noen bra fremtidsplan på økonomi da for å sikre meg leilighet til 3 millioner? Kan jo hende jeg finner noe billigere så klart, men greit å runde opp enn ned. Og ja, jeg ønsker 3 romsleilighet, altså 2 rom. Beklager, skrev feil. Jeg har ikke all verdens økonomisk sans, (misforstå meg rett, jeg er flink til å spare) men når det kommer til lån, utgifter, planlegging av mer "voksne" utgifter som vil komme, trenger jeg litt hjelp Og ja så klart, det er viktig å planlegge slik at jeg kan bo "romslig" nok til å ha det ok Anonymous poster hash: e7e70...139 1
Solstrålen. Skrevet 18. mars 2015 #14 Skrevet 18. mars 2015 (endret) Tusen takk for alle svar!! Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye jeg vil tjene, men skrev heller for lite enn for mye. Jeg regner med at jeg som 40 år vil tjene rundt 500 000 da med høyere stilling og videreutdanning (master mest sannsynlig) Men, hvis jeg forstår riktig, burde jeg da heller belage meg på å spare masse for å ha muligheter? Tenker at et lån på 2 millioner vil bli litt for mye som enslig, så hvis jeg da heller belager meg på å spare.... Vil jeg kunne få kjøpt til 3 millioner? Jeg er litt ute etter å finne ut hvordan jeg bør legge opp økonomien og planlegge videre for å ha muligheter. Da altså som singel. Vil være 22 som ferdig utdannet, og tenker å kjøpe rundt alderen 30-34. Har noen noen bra fremtidsplan på økonomi da for å sikre meg leilighet til 3 millioner? Kan jo hende jeg finner noe billigere så klart, men greit å runde opp enn ned. Og ja, jeg ønsker 3 romsleilighet, altså 2 rom. Beklager, skrev feil. Jeg har ikke all verdens økonomisk sans, (misforstå meg rett, jeg er flink til å spare) men når det kommer til lån, utgifter, planlegging av mer "voksne" utgifter som vil komme, trenger jeg litt hjelp Og ja så klart, det er viktig å planlegge slik at jeg kan bo "romslig" nok til å ha det ok Anonymous poster hash: e7e70...139 Det merkes at du ikke helt har kontroll på disse tingene, men det lover jeg at du får etter du har eid din første leilighet. Du må i allefall sette deg inn i hva dette går ut på. Jeg synes at du burde kjøpe i løpet av de neste årene. Og ikke vente til du er 30-34, det synes jeg høres veldig lenge ut. Men det kan jo sikkert være lurt å spare noen år hvis du har mulighet til å bo veldig billig. Det går jo an å ta seg et møte i banken selv om du ikke vil kjøpe akkurat nå. Høna79 sitt innlegg var veldig bra. Dette burde du ta utgangspunkt i når du skal vurdere hva du kan kjøpe og hvilken pris. Endret 18. mars 2015 av Solstrålen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå