Gå til innhold

Vville trene, men fikk nei på grunn av førerhunden

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Artikkel: http://www.bt.no/sprek/Blinde-Lise-Bakkan-32-ville-trene_-men-fikk-nei-pa-grunn-av-forerhunden-3320206.html

Dette er meg. Og igjen vil jeg starte debatten ang. førerhund vs. allergi. Forrige gang jeg forsøkte meg, ble jeg pepret ned av alle som er allergiske. nå påstår jeg:

En person som er så allergisk mot førerhund at h*n i verste fall ikke kan oppholde seg i rom hvor det er/har vært en hund, må ta sine forhåndsregler, f.eks. med medisiner. Om medisiner ikke hjelper, nei, da vet jeg ikke. Alvorlig allergi er en funksjonshemning.

Jeg som er blind må tilrettelegge min hverdag som synshemmet med å ta i bruk førerhund. I Norge har førerhunder etter norsk lov, mulighet til å bli med på butikker, restauranter, hoteller, fly, buss osv. Jeg er avhengig av min førerhund for å, i dette tilfellet, ha med meg min hund for å komme meg til/fra treningssenteret. Jeg er avhengig av hunden for å komme meg på butikken. Jeg må ha med meg min førerhund når jeg er ute og reiser, f.eks. på buss eller fly.

Hvordan skal allergikere og førerhundbrukere leve i samme samfunn?

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at her må alle sider være fleksible. Jeg kan ikke se at det å ha hunden på et kontor eller et handicaptoalett skulle være noe problem for en allergiker. Det vil garantert være hundehår på mine klær om jeg går noe sted, hyperallergikere vil måtte omgås det uansett hvor de er.

• Liker 13
Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Det må sies at jeg ar med meg et teppe til hunden om han ligger på mens jeg trener. Om dette er positivt eller negativt for allergikere, vet jeg ikke, men i mitt hode tenker jeg at jeg tar med meg de fleste allergenene hjem, selv om det er allergener i luften. Det vil det være over alt, som sagt over, frdi man bærer det med seg i klærne...

Hvordan løser en hyperallergisk person det å ta buss sammen med flere mennesker som har hund hjemme, og dermed hundeallergener på seg? Det håper jeg noen her kan svare på, for i forrige tråd om dette emnet var det flere som var hyperallergiske...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du trener ute, eller hjemme? :)

Anonymous poster hash: 0ddec...9b7
Gjest Gjest_Erica
Skrevet (endret)

Hva om du trener ute, eller hjemme? :)

Anonymous poster hash: 0ddec...9b7

Ute? Ja, jeg varmer opp til treningen med å jogge med hunden min, men mer enn det får jeg ikke trene ute.

Jeg ønsker å bli rettledet under trening, og ønsker derfor å trene med PT. Har du lest hele artikkelen? Dessuten er det mange øvelser man ikke kan gjøre hjemme fordi jeg rett og slett ikke har en slik treningsapparatpark som på et treningssenter.

Beklager, dårlig forslag...

Endret av Erica
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At de lar hunden ligge inne på et kontor høres ut som en ok løsning

Anonymous poster hash: 1f513...fe5
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha rett til adgang over alt med førerhund. Jeg er selv allergisk mot hunder, men tar allergimedisin. Den kan man ha med seg. Det er bare å spraye nesa og ta seg en pille.

Hadde en episode på jobb der en blind mann med førerhund ble nektet adgang. Jeg blir så provosert og oppgitt over folks manglende kunnskap. Han burde gått til avisen, han også.

Anonymous poster hash: 66acd...4bf
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan løser en hyperallergisk person det å ta buss sammen med flere mennesker som har hund hjemme, og dermed hundeallergener på seg? Det håper jeg noen her kan svare på, for i forrige tråd om dette emnet var det flere som var hyperallergiske...

Hyperallergiske personer kan ikke ta taxi, buss, bane, tog eller fly. Noen er heldige og får førerkort og bil fra NAV, andre blir låst til hjemmet.

Som du fikk beskjed om i den forrige tråden, Erica, allergikere kan ikke ta medisiner for så å bli bra. Like lite som du kan ta medisiner for å få synet tilbake. Å sette en allergiker opp mot en blinds hjelpemiddel i form av en førerhund er ikke mulig.

Forøvrig vil jeg anbefale alle om å lese det du har skrevet i dagboken din om intervjuet før intervjuet ble gjort, og like etterpå, for å få et bilde av det du da mente og trodde intervjuet skulle handle om og det du ikke ønsket å svare på. Det hele er nokså forvirrende....

Man kan ikke sette en funksjonshemming opp mot en annen.

Anonymous poster hash: e187f...264

• Liker 7
Skrevet

Ja, nei. Det finnes alltid en praktisk løsning, slik du nå har funnet.

• Liker 1
Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Du skal ha rett til adgang over alt med førerhund. Jeg er selv allergisk mot hunder, men tar allergimedisin.

Anonymous poster hash: 66acd...4bf

Ja, man har det faktisk lovpålagt at førerhunder har adgang over alt i samfunnet, der næringsmidler tilbys, offentlige arealer, transport osv.

• Liker 5
Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Som du fikk beskjed om i den forrige tråden, Erica, allergikere kan ikke ta medisiner for så å bli bra. Like lite som du kan ta medisiner for å få synet tilbake.

Å sette en allergiker opp mot en blinds hjelpemiddel i form av en førerhund er ikke mulig.

Forøvrig vil jeg anbefale alle om å lese det du har skrevet i dagboken din om intervjuet før intervjuet ble gjort, og like etterpå, for å få et bilde av det du da mente og trodde intervjuet skulle handle om og det du ikke ønsket å svare på. Det hele er nokså forvirrende....

Ja, jeg husker det ble sagt i tråden tidligere, og det er derfor jeg spør i mitt første innlegg: Hvordan skal allergikere og førerhundbrukere leve i samme samfunn?

Jeg vet jeg ønsket å ha et annet fokus på intervjuet enn hva det ble, men at en blind trente var ikke en god nyhet. Diskriminering selger :( Jeg var og er ikke opptatt av å sette allergikere opp mot synshemmede, for det er to forskjellige funksjonsnedsettelser. Men hvordan vil du løse problematikken? Du tåler ikke hund og jeg er avhengig av hund.

• Liker 1
Gjest Gjest_Erica
Skrevet

At de lar hunden ligge inne på et kontor høres ut som en ok løsning

Anonymous poster hash: 1f513...fe5

Det hadde vært absolutt den beste løsningen, og det var mulig på EVO hvor jeg ble nektet adgang, men der jeg nå trener har de ikke den muligheten og hunden ligger og slapper av, men ja, ikke den beste løsningen verken for meg eller allergikeren.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Som sagt over, så kan du ikke sette allergikere mot synshemmede, begge er store handicap.

Så om en vinner, blir den andre taper, og det kommer det ingenting godt ut av.

Endret av Sylvari
  • Liker 2
Skrevet

Ja, man har det faktisk lovpålagt at førerhunder har adgang over alt i samfunnet, der næringsmidler tilbys, offentlige arealer, transport osv.

Nå er ikke treningsenter "offentlige", det er som regel privateid og derfor ikke under det offentlige.

Restauranter kan nekte førerhunder å komme inn, men de færreste gjør det siden det er unntak for blindehunder å komme inn, og blir derfor ikke ansett som ett stort problem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Du tåler ikke hund og jeg er avhengig av hund.[/

quote]

Jeg kan ikke se at jeg har skrevet noe sted at jeg ikke tåler hund?

• Liker 1
Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Som sagt over, så kan du ikke sette allergikere mot synshemmede, begge er store handicap.

Nei, og jeg ønsker ikke å sette den ene opp mot den andre, slik det ble gjort i intervjuet. Jeg sa til journalisten at det var jeg egativ til. Jeg er interessert i hvordan allergikere og førerhundbrukere kan leve i samme samfunn - hvis det er mulig... Det ser det ut som at det ikke er. Da blir den ene taperen, og det ser ut til å være allergikeren. Men om allergikeren kan få tilskudd til bil, er jo transportbehovet løst - synshemmede er avhengig av annen transport, enten det er drosje eller kollektivtransport.

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Da beklager jeg at det var du som fikk det, men her i tråden er det så mange som ikke tør stå frem for meningene sine, at det er lett å gå i surr...

Gjest Kaida
Skrevet

Ser en "herlig" kar i kommentarfeltet til BT som foreslår segregering av funksjonshemmede på egne treningssentre som løsning på problemet. Må innrømme at jeg blir målløs av å lese om slike holdninger i 2015.

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Jeg blir helt sjokkert over svarene her. At allergikere mener de er like funksjonshemmet som blinde. Hva ville dere valgt - å bli blind eller allergisk? Gud bedre for en gjeng med sytepaver.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg vil nå si at det er et betraktelig større handicap å være blind.

Anonymous poster hash: 2c622...0ca

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...