Gå til innhold

hva skjer om man blir akutt innlagt på sykehuset og er alene med et lite barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer om man blir akutt syk og ikke får barnevakt? Eks om jeg blir syk så jeg ringer ambulansen men f.eks besvimer eller noe sånt så jeg ikke får ringt noen som kan komme og passe barnet på 1 år. Eller hvis barnet var 12 år. Hva skjer da? Vil ambulansefolka ta med barnet og ringe til nærmeste pårørende om de finner ut av det? Mannen er heldigvis lite bortreist i jobben men vi har ikke noe særlig nettverk her. Forhåpentligvis så skjer ikke dette eller noe verre :) Bare kom til å tenke på ei venninne som døde plutselig hjemme alene få timer etter eksen hadde hentet barna for samvær.

Anonymous poster hash: d3520...64e

Videoannonse
Annonse
Gjest Saxofon
Skrevet

Jeg ville trodd at politiet og barnevernet hadde blitt kontaktet. Ambulansepersonellet ville nok blitt på plassen tkl de ankom og heller utført det de kunne der og da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med ambulanseutrykning følger det alltid en politibil, som tar seg av feks. slike ting som dette.

Anonymous poster hash: 43366...230
AnonymBruker
Skrevet

Så snart det blir oppdaget at barnet er alene vil det garantert bli ivaretatt, i første omgang av politi/ambulansepersonell, siden av andre instanser. Et større barn vil nok først bli spurt om det har besteforeldre/tanter/onkler etc i nærheten som kan ta vare på det, et mindre barn vil antakelig ivaretas av barnevernet inntil man eventuelt finner familie som kan og vil overta.

Anonymous poster hash: 4b425...ec5
  • Liker 4
Skrevet

Med ambulanseutrykning følger det alltid en politibil, som tar seg av feks. slike ting som dette.

Jeg regner med at du mener at ambulansearbeiderne kan ringe politiet for hjelp hvis det er nødvendig? For det følger ikke med politi ved utrykninger uten at det er grunn for det.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Vet om et tilfelle der anestesilegen som kom i ambulansen ble igjen hjemme og passet på en fireåring til faren kom noen timer senere (mor og baby dro i all hast til sykehuset).

Og hvis ikke andre omsorgspersoner finnes, plasseres barn midlertidig i beredskapshjem, det ordner barnevernet/politi.

Anonymous poster hash: bc0f0...d09
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg å bygge deg opp et nettverk.

Anonymous poster hash: 701d4...b45
  • Liker 2
Skrevet

Nope.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro, uten å vite sikkert, at det tas kontakt med barnevernsvakten dersom nærmeste pårørende ikke er tilgjengelig og kan hjelpe.

Anonymous poster hash: a44f8...076
Skrevet

Nei det gjør det ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg å bygge deg opp et nettverk.

Anonymous poster hash: 701d4...b45

Joda, jobber med saken.

Takk for alle svar

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var krisehjem for en enslig mor uten nettverk. Da hun havnet på sykehuset, var barnet hennes hos meg til hun ble frisk. Jeg jobbet den gang i barnehagen hvor dette barnet gikk, så han var trygg på meg fra før. Da barnet begynte på skolen, allierte hun seg med en annen familie med barn i samme klasse, så han kunne være hos dem hvis det kom på noe. Jeg hadde flyttet fra byen da.

Å lage seg et nettverk er noe man absolutt har et ansvar for å gjøre når man er alene med barn.

Hvis det skjer noe med en aleneforelder uten nettverk, kommer barnevernet på banen. Barnet havner sannsynligvis i beredskapshjem til situasjonen er avklart.

Anonymous poster hash: 3d6de...75f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var krisehjem for en enslig mor uten nettverk. Da hun havnet på sykehuset, var barnet hennes hos meg til hun ble frisk. Jeg jobbet den gang i barnehagen hvor dette barnet gikk, så han var trygg på meg fra før. Da barnet begynte på skolen, allierte hun seg med en annen familie med barn i samme klasse, så han kunne være hos dem hvis det kom på noe. Jeg hadde flyttet fra byen da.

Å lage seg et nettverk er noe man absolutt har et ansvar for å gjøre når man er alene med barn.

Hvis det skjer noe med en aleneforelder uten nettverk, kommer barnevernet på banen. Barnet havner sannsynligvis i beredskapshjem til situasjonen er avklart.

Anonymous poster hash: 3d6de...75f

Jeg har en mann da. Og han har slekt 1,5 time unna, har bare ingen som kan stille opp på meget kort varsel i en akutt situasjon. Har noen venner her men de har ikke barn og trekte seg unna nå vi fikk barn. Ikke alle liker barn tydeligvis og vi kan ikke forvente at de vil stille opp. Så ble egentlig litt feil at jeg skrev at vi har ingen nettverk, men har ingen som kan dukke opp på 10 min. Men nå var jeg egentlig ute etter å vite generelt hva som skjer da, ikke å diskutere meg og mitt :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjør det ikke. Har selv at ambulanse og dårlig med politibiler der gitt.

Det må være i de tilfellene hvor det er mistanke om at det trengs.

Anonymous poster hash: 16eba...efe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om vi ikke er uten lokalt nettverk, ville jo ingen av dem være der i det noe skjer. Man må jo først få tak i dem, og så må de komme. Og kanskje er man ikke i stand til å formidle informasjonen til ambulansepersonellet.

Jeg er ofte alene med barna flere dager i strekk, da mannen pendler. Og jeg har ofte tinkt på hva som skjer om noe plutselig skjer meg. Tror ikke nødvendigvis verken barnehage eller jobben min ville slått alarm første dagen ingen av oss dukket opp.

Nå er de heldigvis blitt 4 og 6, så nå tror jeg de ville både funnet seg mat og kanskje gått til naboen.

Anonymous poster hash: f9d91...9ed

AnonymBruker
Skrevet

Politi og barnevern kontaktes, de tar seg av barnet frem til de har funnet annen omsorgsperson.

Anonymous poster hash: 42976...9b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med ambulanseutrykning følger det alltid en politibil, som tar seg av feks. slike ting som dette. Anonymous poster hash: 43366...230

Hva? Følger det alltid med en politibil på ambulanseuttrykninger?

Det har jeg aldri opplevd eller hørt om før!

Er det akutt sykdom som gjør at det haster å få pawienten til sykehus, tar ambulansen enten barnet med eller tilkaller barnevernsvakten.

Dette er ikke noe å bekymre seg for, ts.

Anonymous poster hash: 631dd...406

• Liker 2
Skrevet

Det har hendt at vi har fått med barn med den innlagte pasienten, hvis det var kaos i hjemmet. Ikke alltid det er tid til å vente på politi og barnevern hvis det virkelig haster, og da kan barnet bli med i ambulansen. Det tas da alltid kontakt med barnevernsvakt, evt. nærmeste pårørende hvis de finnes i nærheten.

Skrevet

Er redd jeg skal besvime eller dø når jeg er alene med ungen min på 2. Tror heller ikke at noen hadde slått alarm før det hadde gått noen dager. Skummel tanke.

AnonymBruker
Skrevet

Er redd jeg skal besvime eller dø når jeg er alene med ungen min på 2. Tror heller ikke at noen hadde slått alarm før det hadde gått noen dager. Skummel tanke.

Ikke sant! Jeg har tenkt denne tanken mange ganger. Særlig da jeg hadde en baby +en toåring og mannen skulle være borte i flere dager. Da skulle jeg jo ikke en gang på jobb. Og babyen ville jo ikke klare seg særlig lenge. Gikk veldig forsiktig i trappa da. .

Heldigvis går det som regel bra :) Og bare de kommer seg litt opp i alder blir de jo i stand til å skaffe seg både mat, drikke og hjelp på egenhånd.

Anonymous poster hash: f9d91...9ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...