Gjest MrsL Skrevet 17. august 2004 #1 Skrevet 17. august 2004 Er litt intressant å høre hva som er dine viktige grenser overfor ditt barn. Er det forskjell på alder (tenker først og fremst førskolealder) Har selv ingen barn, men har jo noen illusjoner om dette og tanker om hva jeg ville gjort. Men føler og at jeg ikke har lov å si noe ettersom jeg ikke vet hva det vil si å ha barn.
Gjest Anonymous Skrevet 17. august 2004 #2 Skrevet 17. august 2004 Jeg har en regel eller grense eller hva man skal kalle det for unga mine,og det er at de skal være god mot hverandre og snakke fint. Når de kan dette så er det så mye annet som automatisk følger med på lasset og som blir rett. Når de kan snakke sammen og ikke skrike,være venner og vise omsorg. Trøste i stede for å slåss. Alt dette kommer av at de lærer seg å snakke skikkelig og fint. For ved respekt for andre så får de respekt igjen og da går ganske mye på skinner synes jeg. Jeg er alenemor med 3 og de 2 minste er så snille med hverandre. Storesøster på nesten 9 leser eventyr for lillebror på 6 år. Lillebror på 6 år blir lei seg og viser medfølelse om hun slår seg eller blir irettesatt så hun blir lei seg. det at unger kan føle empati for andre er så utrolig viktig. Men så er de også søsken så de krangler de også,men i det store og det hele og når det virkelig gjelder så er de utrolig gode med hverandre og andre unger. de fungerer så bra på alle plan sosialt og faglig. Hilsen meg.
Gjest Gjesta Skrevet 17. august 2004 #3 Skrevet 17. august 2004 Jeg har heller ingen barn men da mine foreldre oppdro meg (og mine søsken) var de veldig nøye på å lære oss: - normal folkeskikk. - forståelse for andres feil og/eller mangler (funksjonshemmede, fattige) - verdien av penger (vi måtte alltid jobbe for å få noe) - man er ikke dum selv om man har egne meninger.
alisia4 Skrevet 17. august 2004 #4 Skrevet 17. august 2004 Har to barn, en på 5 og en på 10 år. Regler for mine to er: - Ingen slåssing - Leke rolige leker inne - Bordskikk - Har faste rutiner på måltid og lekser, stort sett. - Hjelpsom - Alltid gi beskjed hvor de går - å respektere andre mennesker Og for øvrig skal man være grei og snill.
Thomasine Skrevet 17. august 2004 #5 Skrevet 17. august 2004 *Empati *Normal folkeskikk *Høflighet Sånn i farten, med en vilter 1-åring på fanget, er det noe av det viktigste, tror jeg! ...må nok komme tilbake...
kkristin Skrevet 17. august 2004 #6 Skrevet 17. august 2004 - Lære å igjenkjenne kjærlighet. - Empati. (innebærer respekt for andre, og forstå at andre har egne følelser.) - Lære å igjenkjenne farer. (alt ifra biler til dårlig miljø) - Verdier som godhet, og evt. åndelighet. - Lære at alt som lever er verdifullt, og at man bør ha respekt for hva man spiser. - Lære om døden. Det var jo ikke bare grenser her da, men generell oppdragelse.
Gjest MrsL Skrevet 17. august 2004 #7 Skrevet 17. august 2004 Så fint dere skriver :-) Hvis barnet ditt hadde gått / går i barnehage; Hva ville vært det viktigste personalet der kunne gjøre for ditt barn da?
Thomasine Skrevet 17. august 2004 #8 Skrevet 17. august 2004 Så fint dere skriver :-) Hvis barnet ditt hadde gått / går i barnehage; Hva ville vært det viktigste personalet der kunne gjøre for ditt barn da? Lillegutt går i bhg. Der ønsker jeg; * at han skal bli tatt vare på; få trøst og oppmerksomhet når han er trist og lei og når han har slått seg. * at han skal lære seg å fungere med andre barn! (...har nettopp startet i bhg! :-) ) * at de voksne skal vise/lære ham hvordan hans skal være mot andre og hvordan andre skal være mot ham! (...empati-delen er vel så viktig her!! ) * at de voksne ser til at han ikke går alene og er trist, men får han med i lek og moro!! (...Hønemor?! Neida!! )
Gjest Anonymous Skrevet 17. august 2004 #9 Skrevet 17. august 2004 Så fint dere skriver :-) Hvis barnet ditt hadde gått / går i barnehage; Hva ville vært det viktigste personalet der kunne gjøre for ditt barn da? Min sønn er ferdig med barnehagen,han begynte i 1 klasse i går. Men da han gikk i barnehagen så var mitt ønske at"også de snille og rolige barna skulle sees" Ofte så ser barnehagepersonalet bare de bråkete og krevende barna,de som gjør mer utav seg synes jo mest. Men de som er snille og rolige og uten spesielle behov trenger også oppmerksomhet. De må ikke bli glemt. dette sa personalet selv at de måtte bli flinkere til. Så det var det jeg savnet mest i barnehagen. At min unge fikk oppmerksomhet og like mye positiv kritikk som alle de andre. Mange rolige barn synes for lite og blir glemt(ikke med vilje)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå