Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og kjæresten bestemte oss i beg av februar for å prøve. Nå etter en uke med oppblåsthet, mageknip, forstoppelse, ømme bryster og tre dager sen med mens tok jeg idag en test. Jeg er gravid og kunne ikke vært med lykkelig!!! Eneste som er, er at vi bor i Spania. Jeg har jo lest en del om hva jeg kan/ikke kan spise, at jeg burde ta folat, spise sundt ect. Men er det mer jeg burde vite?

Er det noen andre som har vært gravid i Spania? Hva har dere gjort? Gått til norsk lege? Forsikring? Har dere reist til Norge for kontroller?

Uff, jeg er jo egentlig bare veldig gla, men bekymrer meg litt siden jeg ikke er i Norge. Men de føder jo barn i Spania og.. :)

Håper på svar :):)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må være veldig obs på toxoplasmose, det er endel av det der nede! I jord, på katter og andre dyr, pass på at vannet du drikker er rent, og forhold deg til det som står på matportalen.no

Anonymous poster hash: c9850...ba6

AnonymBruker
Skrevet

Her gir du alt for lite informasjon til at vi kan hjelpe så mye.

Bor dere fast i Spania (registrert)? Eller bare midlertidig? Snakker du spansk?

Anonymous poster hash: 4335e...d85
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gee ... hvorfor gjør du ikke som de lokale? Gå til kontroll i Spania? Norske leger er ikke så mye bedre. Ta og oversett folat. Det kan du garantert få kjøpt der. Hater det at folk tror og innbiller at helsevesenet i Norge er så mye bedre.

Anonymous poster hash: add84...fa4

AnonymBruker
Skrevet

Gee ... hvorfor gjør du ikke som de lokale? Gå til kontroll i Spania? Norske leger er ikke så mye bedre. Ta og oversett folat. Det kan du garantert få kjøpt der. Hater det at folk tror og innbiller at helsevesenet i Norge er så mye bedre.

Det kommer jo an på om hun snakker og forstår språket. Og om hun er registrert bosatt der, slik at hun har spansk helsekort og fastlege der.

Og hvor i Spania hun bor. Landsbygd? Større by? "Syden-Spania"?

Anonymous poster hash: 4335e...d85

Skrevet

Ta deg en pille og slapp av litt da, ts spør fordi hun ikke er kjent med det spanske helsevesenet, ikke fordi hun tro det norske er mye bedre.

Ts; få kontakt med en lege i Spania, da kan du få info om hva du gjør videre, hvem du skal forholde deg til. Det beste er nok en jordmor/lege i området. Apotek har folat og de vitaminene du bør ta. Toxoplasmose kan du tests for hos lege, har du allerede vært utsatt for det, så har du immunstoffer mot der, og trenger ikke bekymre deg for det. Forsiktig med meieriprodukter, de bør være pasteurisert, så unngå bl.a is laget av melk/fløte, dette pga listeria, det er ikke bra for gravide. Rått kjøtt og myke oster kan også ha dette.

Ellers, senk skuldrene, spis sundt, tren moderat, og nyt graviditeten. Gratulerer så mye.

Skrevet

Takker for svar!

Jeg bor fast i Spania, i Torremuelle på sørkysten av Spania, i Costa del Sol. Jeg snakker ikke Spansk.

Det er ikke det at jeg tror at det Norske helsevesenet er så mye bedre, men siden jeg ikke prater spansk og ikke har bodd her så lenge (9 mnd nå) er jeg litt usikker. Har brukt folat siden vi begynte å prøve, tidlig februar, oversatte det på google translate og viste det på apoteket :)

Skal ta kontakt med en lege her nede idag. Tenkte en norsk en så kommunikasjon ikke blir et poblem.

Skrevet

Har forresten veldig lyst å fortelle den gode nyheten til alle jeg møter, men hørt jeg burde vente 3 mnd mtp spontanabbort.. Hva er deres tanker? :rolleyes:

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke orket å reise til Norge for alle kontrollene. Bra at det finnes norske leger der. Gratulerer og lykke til! :)

Anonymous poster hash: d7fb6...403

Skrevet

Takk :)

Hva med å føde? Norge/Spania? Da er det jo ikke et alternativ å føde med norsk lege her nede, antar jeg. Jeg vil jo også at bebien skal bli norsk statsborger!

Igjen, mener bare siden jeg ikke kan spansk. Og det hadde jo vært fint å kunne kommunisere med legen/jordmoren..

AnonymBruker
Skrevet

Har forresten veldig lyst å fortelle den gode nyheten til alle jeg møter, men hørt jeg burde vente 3 mnd mtp spontanabbort.. Hva er deres tanker? :rolleyes:

Det må du kjenne på selv. Første gang jeg var gravid så fortalte jeg om det til nær familie og nærmeste venninner i uke 7. Bare et par dager etterpå hadde jeg en spontanabort og da angret jeg på at jeg hadde sagtnoe. Jeg er en gnske privat peraon og som ikke vil dele triste følelser med hvem som helst. Jeg må ha ting på avstand før jeg kan snakke med andre om det. Det tok flere mnd før jeg klarte å snkke med min egen mor om det. Så andre gangen så sa vi ingenting før jeg var 13 uker på vei, og det gikk bra den gangen :) Mens andre gjerne deler med andre om hva som har skjedd dagene etter f.eks en spontanabort. Ei venninne av meg la ut om det på Facebook, det har jeg aldri gjort. Så se for deg at du har mistet og hvordan vil du reagere, og vil du at folk rundt deg skal få vite om du har mistet med en gang eller ikke.

Anonymous poster hash: d7fb6...403

Skrevet

Jeg vil jo ikke at noen skal vite det om jeg mister.. Hadde jo blitt knust. Får prøve å holde det til meg selv og vente til 3 mnd er gått :sukk:

Skrevet

Er du medlem av spansk trygde(syke)kasse? Er du medlem av norsk folketrygd? Har du annen sykeforsikring? Da jeg ble gravid boende i et annet land, fant jeg et engelskspråklig en-dags kurs, som tok for seg "Gravid i x-land". Det var veldig nyttig, for det er en del både juridisk og medisinsk man må sette seg inn i. Du må finne ut: Skal du gå til lege, gynekolog, jordmor, fyseoterapaut (!) osv, hvoe ofte, hvordan blir du kalt inn, hva er obligatorisk (ultralyder, blodprøver, trippeltest osv), hvordan skal graviditeten registreres, hvordan skal barnet registreres, hvordan får du fødeplass på sykehuset, hvem betaler, hva dekker din forsikring/hva dekker den ikke. Norsk statsborger blir jo barnet, men hvordan registreres faren, og navnet, og bostedskommune osv osv. Skaff deg time hos en engelsktalende lege snarest, og snakk med sykekassen din/forsikringsselskapet/folketrygden. Alt dette må du finne ut av NÅ, ikke om 3 måneder, for du mister plassen i det norske systemet etter 12 måneder (eller egentlig når du flyttet ut med intensjon om å være borte mer enn 12 måneder). Men igjen er det EØS-regler og jeg vet ikke hva.

Skrevet

Tusen takk for kjempe godt svar!!

Ringer norsk lege idag, så jeg får dratt til henne snarest. Har ikke forsikring, så det må skaffes. Flyttet for 9 mnd siden, men visste ikke/og vet ikke hvor lenge jeg blir. Tenkte å prate med revisoren min også, han er spansk og veldig dyktig. Han kan sikkert om at det jurirdiske.

Ellers er jeg ansatt i et norsk firma, så jeg antar jeg får permisjon fra Norge? For jeg får lønn og skatter til Norge og arbeidsgiveren min betaler arbeidsgiveravgift for meg. Har enkeltmannsforetak her nede, så skatter og får lønn her også.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for kjempe godt svar!!

Ringer norsk lege idag, så jeg får dratt til henne snarest. Har ikke forsikring, så det må skaffes. Flyttet for 9 mnd siden, men visste ikke/og vet ikke hvor lenge jeg blir. Tenkte å prate med revisoren min også, han er spansk og veldig dyktig. Han kan sikkert om at det jurirdiske.

Ellers er jeg ansatt i et norsk firma, så jeg antar jeg får permisjon fra Norge? For jeg får lønn og skatter til Norge og arbeidsgiveren min betaler arbeidsgiveravgift for meg. Har enkeltmannsforetak her nede, så skatter og får lønn her også.

Ring nav og hør så får du skikkelig svar:)

Anonymous poster hash: 2708e...a26

Skrevet

Jeg fødte i utlandet også, men ikke i spania da. Jeg hadde en veldig god erfaring, kunne aldri tenke meg å føde i norge nå:P men uansett, som de andre sier, finn ut av hvordan du ligger an med helseforsikring, finn en doktor og sykehus som du er komfortabel med. Du trenger garantert ikke å gå på kontroller i Norge, Spania er jo ikke et uland:) ,,,,og om det er aktuelt bør du også finne ut av hvordan ordingen med barnehage er der:)

Skrevet

Jeg fødte i utlandet også, men ikke i spania da. Jeg hadde en veldig god erfaring, kunne aldri tenke meg å føde i norge nå :P men uansett, som de andre sier, finn ut av hvordan du ligger an med helseforsikring, finn en doktor og sykehus som du er komfortabel med. Du trenger garantert ikke å gå på kontroller i Norge, Spania er jo ikke et uland:) ,,,,og om det er aktuelt bør du også finne ut av hvordan ordingen med barnehage er der:)

Takk for delte erfaringer :biggrin: Bestemt meg for å bli og ta alle kontroller her. Også føde her. Vil jo ha kjæresten med på alt, og siden vi har hund blir det vanskelig om vi begge skal reise til og fra Norge hele tiden. Funnet en norsk lege i Elviria, Normed, som jeg tenker å bruke. Og så skal også revisoren min hjelpe meg en del! Så må jeg ringe NAV i morgen også..

:bolledeig:

AnonymBruker
Skrevet

Husk at innleggelser og behandling på helseinstitusjoner i Spania betyr at du må sjekke deg for mrsa (motstandsdyktige bakterier) hvis du kommer til Norge og kanskje skal ha behandling på sykehus her. Så kontakt lege hvis du kommer hjem igjen, for bakterieprøver (q-tips som gis på visse steder av kroppen). Hvis det ikke er bevist negative prøver må sykehus her ta masse forholdsregler, isolere deg, og behandling kan bli vanskeligere.

Anonymous poster hash: 9a6e9...08e

Skrevet

Når mor eller far er norsk statsborger blir barnet automatisk norsk statsborger også, uansett hvor i verden det blir født: http://www.udi.no/ord-og-begreper/norsk-ved-fodsel/

Jeg vil anbefale deg å følge kostholdsrådene i det landet du oppholder deg i - det er ikke sikkert de spanske er like de norske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...