Gå til innhold

Vannbåren radiator på vegg brannfarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt hus som har vannbåren varme i alle gulv utenom stue og soverom. På de rom vi ikke har varme i gulvet, så er det radiatorer som vannet sirkulerer gjennom og som gir varme.

Radiatorene blir jo relativt varme (oppmot 40 gr?) og jeg mener at disse er brannfarlige på lik linje som ovner basert på strøm. Derfor vil ikke jeg sette sofaen nært inntil eller f.eks la gardiner henge over ovnen. Vi har en ovn som er mye lengre enn vinduet, sånn at gardinen blir hengende over selve ovnen.

Samboer mener derimot at disse ikke er brannfarlige og om at gardinen henger over, så er det ikke farlig som ved f.eks en panelovn på strøm.

Hvem har rett? På sikt skal vi legge vannbåren varme i gulvet i stua også, men inntil videre så har vi dem på vegg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Radiatorene blir jo relativt varme (oppmot 40 gr?) og jeg mener at disse er brannfarlige på lik linje som ovner basert på strøm. Derfor vil ikke jeg sette sofaen nært inntil eller f.eks la gardiner henge over ovnen. Vi har en ovn som er mye lengre enn vinduet, sånn at gardinen blir hengende over selve ovnen.

http://static43.klikk.no/taarnet.no/multimedia/archive/00500/Ildsteder_og_skorst_500240a.pdf

Brennbart materiale skal ikke utsettes for mer enn 65 Gr C.

Så om du vet at radiatoren ikke går høyere enn 40 gr skulle det ikke være noe problem.

Og selv om vannet i radiatoren skulle holde 40 grader så oppstår konveksjon på siden av radiatoren (kald luft bytter plass med varm). Ei gardin som henger i overkant eller litt ned på radiatoren vil neppe være problematisk.

Men hvor varmt vann kan det gå fra sentralfyren?

Endret av slask
AnonymBruker
Skrevet

Radiatorene bør behandles som de er brannfarlige uansett for å unngå dårlige vaner. Radiatorer med vann blir ikke like varme som elektriske panelovner som kan nå 90 grader og er dermed ikke like brannfarlige.

Anonymous poster hash: 7edb2...882
AnonymBruker
Skrevet

Her bør du undersøke med de du har kjøpt boligen av.

Vann som sirkulerer i radiatorer er ikke det samme som oljeovner som står fritt på gulvet, men begge deler kan lekke.

Anonymous poster hash: 44de0...6c3

AnonymBruker
Skrevet

Her bør du undersøke med de du har kjøpt boligen av.

Vann som sirkulerer i radiatorer er ikke det samme som oljeovner som står fritt på gulvet, men begge deler kan lekke.

Anonymous poster hash: 44de0...6c3

Hæh?

Anonymous poster hash: c4550...3f6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid trodd at de var mindre brannfarlige..vi hadde både sofa, seng og gardiner klint oppi radiatorene i gamle leiligheten min. De ble jo ikke like varme som en elektrisk ovn kan bli..

Anonymous poster hash: 7c6e6...da0
  • Liker 1
Gjest Gjest_mann1979
Skrevet

Tappevann ligger normalt på 75-80 c, men varmetapet er stort på eldre vannbårne systemer, vannet på radiatorene dine er mye lavere begrunnet de er shuntet ned med en shuntventil oppå kjelen, dvs du kan justere den varmen selv på sentralfyr, om du ønsker lavere temp på radiatorene, men tror aldri dine radiatorene dine blir så varme at noe tar fyr

• Liker 1
  • 5 år senere...
Skrevet

Dytter denne, jeg lurer på det samme. Har radiator under vinduet men det henger store gardiner over + sofaen står 10 cm fra. 

Anonymkode: 4ada6...88e

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dytter denne, jeg lurer på det samme. Har radiator under vinduet men det henger store gardiner over + sofaen står 10 cm fra. 

Det er ikke brannfarlig. 

Anonymkode: bf07c...6de

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke brannfarlig. 

Takk for svar, men hvorfor er det folk som da sier at det kan være brannfarlig? Bør jeg skru av radiatoren når jeg ikke er hjemme? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar, men hvorfor er det folk som da sier at det kan være brannfarlig? Bør jeg skru av radiatoren når jeg ikke er hjemme? 

Nei, det trenger du ikke. Vannet som går til radiatoren, går i gjennom rør som ligger i veggene/gulvet. Rørene er minst like varme som radiatoren, ofte varmere i starten da de har et varmetap på veien. Hadde det vært brannfarlig ville det ikke vært lagt i vegger/gulv. Forøvrig kan vannbåren gulvvarme legges rett på isopor, så ikke spesielt brannfarlig.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Av samme grunn som at det er folk som sier jorden er flat eller at du får asperger av vaksiner. Folk evner ikke drive kildekritikk. De hører naboen mene noe om et fag han ikke er verken utdannet innen eller har relevant erfaring fra og godtar det som fakta. Når folk mener noe om et fag de ikke har lang og tro utdannelse innen er det en god og gyllen regel å alltid anta at det er blank løgn. Som oftest en løgn de tjener penger på, om du tar deg bryet å sjekke hvilke firma de er involvert i. ;)

Anonymkode: bc1f2...933

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...