Gå til innhold

Sminke i syden? Hva synes dere om det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan bli litt langt, men..

Synes dere det er greit å bruke litt sminke når man er i såkalt "sydenland"? Snakker da om litt hudsminke kun for å dekke kviser og urenheter om dagen når det er sol, og ellers litt på kveldene når man skal ut?

Jeg spør fordi jeg er en usikker jente på 16 år. Jeg reiser med hele familien min i sommer, og gruer meg skikkelig. Føler meg veldig stygg uten sminke pga urenheter, i tillegg føler jeg meg tjukk og da er liksom sminke den eneste måten jeg føler meg "vel" på. Uten sminke går jeg rundt og har null selvtillit og tør nesten ikke å bevege meg ut.. Så det jeg pleier å gjøre, er at når vi skal sole oss og spise frokost osv, tar jeg litt foundation og dekkstift for å dekke kvisene. Vet det egentlig ikke er nødvendig, men må det for å føle meg vel.. Og på kvelden så bruker jeg litt foundation/dekkstift, litt solpudder, mascara, dipliner, øyenbrynspudder og leppomade. Vet det kanskje høres mye ut, men er ikke mye det er snakk om.

Problemet er da at hver gang jeg skal sminke meg eller har sminka meg, får jeg stygge kommentarer fra hele familien min om at jeg ødelegger ferien (hallo, det går ikke en gang utover dere?), så mye sminke du har på deg da, du ser ut som en klovn, du ligner på en hore, du er så utseendefiksert osv og sure blikk. Dette er snakk om hele tida! Gruer meg skikkelig og vurderer bare å bli hjemme.

Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 16e24...381

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene, her er det ikke sminken som er problemet, men de som får seg til å gi deg slike kommentarer! Ingen skal måtte høre fra noen, særlig ikke ens egen familie!!!, at en ser ut som en klovn eller hore!

Rystet!

Klem til deg.

Anonymous poster hash: ba488...677
  • Liker 3
Skrevet

Det høres ikke ut som en hyggelig familie du har! De er nødt til å skjerpe seg.

Når det gjelder sminke så prøver jeg å unngå ansiktssminke om dagen fordi huden min har godt av solen og kvisene som regel forsvinner. Kjøp deg en lett krem med farge og UV-beskyttelse, så får du dekket det verste og samtidig beskyttelse fra solen med en krem som er bedre tilpasset ansiktet enn vanlig solkrem!

Skrevet (endret)

Her er det IKKE sminken som er problemet, men familien din! Hva med å snakke med dem? For det virker som om de har et problem med sminken din. Det er jo latterlig at de skal rakke ned på sminken din når du føler deg vel med den. Ikke at du bruker mye heller, så å prøve å ødelegge selvtilliten din i den alderen der er bare helt på trynet. Jeg mener, du ødelegger ikke en ferie på grunn av litt sminke?! Selv brukte jeg mye mer sminke enn det der når jeg var på din alder, fikk kun positive kommentarer fra familien.

Da jeg var 16 år, var jeg midt i en black metal periode, med alt det det innebærer av sminke (dette brukte jeg på dagtid):

• Foundation
  • Leppestift (gjerne dyplilla/blodrød)
  • Mascara
  • Eyeliner
  • Sort øyenskygge
  • Sorte øyenbryn
  • Flerfarget hår

Det jeg prøver å si til deg, er at sminken din er ikke problemet ditt. Er det mange i familien som bruker sminke? For enkelte som ikke bruker noe særlig med sminke, skal alltid prøve å hevde seg mot de som gjør det feks. ved å kalle deg en klovn. Enkelte mødre kan også være sjalu på sine døtre, da kan man ta ut sin egen usikker over eget utseende på sin datter. Jeg sier ikke at det er tilfellet her, men jeg sier at det kan være en medvirkende årsak.

Uansett, klem til deg! :hug: Du og din sminke er IKKE problemet her kjære deg, familien din er!

Endret av Jolene
AnonymBruker
Skrevet

Oi, tusen takk for tilbakemeldingene!

Var mest forberedt på negative.. Men ser nå at det ikke bare er meg som tenker sånn :)

Uansett, ingen i familien min bryr seg noe særlig om utseendet sitt. Mora mi er verst egentlig, eller det er hun som liksom "pusher" de andre og til og si det samme.

Har også tenkt flere ganger at det kan være pga sjalusi. Mora mi sammenligner meg med hun når hun var på alder med meg for over 25 år sida, men nå er det 2015! Liksom koman!

Men ja, det er virkelig fortvilende å bli rakket ned på av sin egen familie hele tida, hvertfall når man har dårlig selvtillit fra før av!

TS

Skrevet

Oi, tusen takk for tilbakemeldingene!

Var mest forberedt på negative.. Men ser nå at det ikke bare er meg som tenker sånn :)

Uansett, ingen i familien min bryr seg noe særlig om utseendet sitt. Mora mi er verst egentlig, eller det er hun som liksom "pusher" de andre og til og si det samme.

Har også tenkt flere ganger at det kan være pga sjalusi. Mora mi sammenligner meg med hun når hun var på alder med meg for over 25 år sida, men nå er det 2015! Liksom koman!

Men ja, det er virkelig fortvilende å bli rakket ned på av sin egen familie hele tida, hvertfall når man har dårlig selvtillit fra før av!

TS

Det skjønner jeg veldig, veldig godt. Har du snakket med henne om hvordan hun oppfører seg og hva det gjør med deg? Forøvrig er min mor født på 50-tallet og har alltid brukt sminke selv, så alder og årstall for din mor har ikke nødvendigvis så mye å si. Jeg tror nøkkelen er å snakke med henne og fortelle henne hvordan du opplever det. For det høres jo nesten ut til å være i grenseland mobbing når hun oppfører seg slik, i tillegg til å få andre med på det.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Familien din skal ta vare på deg uansett hva som skjer, og du skal føle deg trygg sammen med de. Du kan bruke all den sminken du vil! (men ikke så lurt i sterk sol, bedre for huden å la den puste litt ;) ) Be familien din om å skjerpe seg, sånn kan de rett og slett ikke holde på.

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men hva feiler det familien din?

Snakke sånn til et 16 år gammelt familiemedlem? :frustrert:

Anonymous poster hash: b80d7...67e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skjønner jeg veldig, veldig godt. Har du snakket med henne om hvordan hun oppfører seg og hva det gjør med deg? Forøvrig er min mor født på 50-tallet og har alltid brukt sminke selv, så alder og årstall for din mor har ikke nødvendigvis så mye å si. Jeg tror nøkkelen er å snakke med henne og fortelle henne hvordan du opplever det. For det høres jo nesten ut til å være i grenseland mobbing når hun oppfører seg slik, i tillegg til å få andre med på det.

Har prøvd sykt mange ganger å snakke med hun om det uten hell! Men så kommer andre i familien og blander seg inn og da blir det 3-4 stk mot kun meg og sminken min.

Det jeg mente var at hun kommer med ting som "når jeg var lita brukte vi ikke sminke og vi brydde oss ikke om utseendet slik som du gjør". Jeg mente at det ikke kan sammenlignes fordi det er 2015 nå. Var sikkert folk som brukte sminke på den tida da men ikke mamma:)

• Liker 1
Skrevet

Det er helt greit å bruke sminke i syden :)

Å stille i full krigsmaling blir kanskje litt mye,da dekkende foundation og øyenskygge lett kan bli skjoldete. Men en enkel sommer-makeup er jo bare fint.

Jeg forstår problemet med uren hud,og at man gjerne vil skjule urenhetene samtidig som det er herlig å la huden være bar.Ofte synes jeg uren hud bli mindre synlig når solen skinner,men du må vel bare svare de andre tilbake,at du gjør som du vil.Det er jo utrolig teit at de kommenterer som de gjør.Jeg ville sagt i fra at det var sårende og ufint.

Skrevet

Har prøvd sykt mange ganger å snakke med hun om det uten hell! Men så kommer andre i familien og blander seg inn og da blir det 3-4 stk mot kun meg og sminken min.

Det jeg mente var at hun kommer med ting som "når jeg var lita brukte vi ikke sminke og vi brydde oss ikke om utseendet slik som du gjør". Jeg mente at det ikke kan sammenlignes fordi det er 2015 nå. Var sikkert folk som brukte sminke på den tida da men ikke mamma:)

Da ville jeg skrevet det ned i et brev til henne, spesielt fordi dere aldri kan snakke sammen alene. Har du noen i familien din du kan alliere deg litt med? Det kan kanskje hjelpe litt, hva med faren din? Fedre kan være gode å ha, kanskje han kan forstå deg litt bedre enn hva moren din gjør?

Min mor var ungdom på 60/70-tallet, hun brukte sminke deretter. Selv min mormor som var født på 20-tallet brukte sminke, fordi hun følte for å gjøre det. Med andre ord er ikke sminke uvanlig, til tross for at det er noen år siden. At moren din mener at de ikke var opptatte av utseende på den tiden er tull, men det er jo også høyst individuelt hva man ønsker å gjøre.

Til syvende og sist hadde jeg uansett brukt den sminken jeg hadde følt for, uavhengig hva familien din mener, men jeg skjønner at det kan være tøft!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sandie; Haha, det er jeg fullt enig i :)

Jolene; Min far er dessverre død.

Men igjen, takk for gode råd! :)

TS

Skrevet

Sandie; Haha, det er jeg fullt enig i :)

Jolene; Min far er dessverre død.

Men igjen, takk for gode råd! :)

TS

Trist å høre. Du kan også gå for en "no make-up"! Det vil si at du sminker deg slik at det ikke ser ut som om du har på sminke. Personlig foretrekker jeg dette som en base, men du kan fint gå sånn. Dette er hva du gjør:

• BB-cream i stedet for en foundation. Denne vil gi huden din fuktighet og lett dekkevne, slik at du føler at huden din ser litt friskere ut. I tillegg inneholder de som regel solfaktor.
  • Brun mascara i stedet for sort. Denne vil gi vippene dine farge og fylde, uten at det synes så mye at du har den på. Bruk 1-2 lag for ønsket effekt.
  • Concealrer i en farge som er nær din egen hud og som er lett å blande ut. Da vil det ikke være så påfallende. Bruk gjerne en sminkesvamp for best blanding i egen hud eller fingrene.
  • Farg vipper+øyebryn. Personlig farger jeg vipper sorte også hadde jeg valgt en farge som er tilsvarende dine du har etter å ha sminket brynene.

Dette vil gjøre at det ser naturlig ut og synes ikke like mye. Dette kan gjøres dersom det ikke fører frem med å snakke med din mor/skrive ned ting i et brev. Da er det bare å si at du har farget vipper+bryn og tatt på deg en dagkrem ;)

AnonymBruker
Skrevet

Trist å høre. Du kan også gå for en "no make-up"! Det vil si at du sminker deg slik at det ikke ser ut som om du har på sminke. Personlig foretrekker jeg dette som en base, men du kan fint gå sånn. Dette er hva du gjør:

• BB-cream i stedet for en foundation. Denne vil gi huden din fuktighet og lett dekkevne, slik at du føler at huden din ser litt friskere ut. I tillegg inneholder de som regel solfaktor.
  • Brun mascara i stedet for sort. Denne vil gi vippene dine farge og fylde, uten at det synes så mye at du har den på. Bruk 1-2 lag for ønsket effekt.
  • Concealrer i en farge som er nær din egen hud og som er lett å blande ut. Da vil det ikke være så påfallende. Bruk gjerne en sminkesvamp for best blanding i egen hud eller fingrene.
  • Farg vipper+øyebryn. Personlig farger jeg vipper sorte også hadde jeg valgt en farge som er tilsvarende dine du har etter å ha sminket brynene.
Dette vil gjøre at det ser naturlig ut og synes ikke like mye. Dette kan gjøres dersom det ikke fører frem med å snakke med din mor/skrive ned ting i et brev. Da er det bare å si at du har farget vipper+bryn og tatt på deg en dagkrem ;)
Tusen takk for tips! Dette skal jeg prøve ut :) Kan du anbefale en bra BB cream? Får veldig fort fet hud når det er varmt så helst en med ikke så mye fuktighet.

Og er det greit med litt tynn eyeliner og solpudder på kinnbeina?

Skrevet

Tusen takk for tips! Dette skal jeg prøve ut :) Kan du anbefale en bra BB cream? Får veldig fort fet hud når det er varmt så helst en med ikke så mye fuktighet.

Og er det greit med litt tynn eyeliner og solpudder på kinnbeina?

Det ser jeg ingen problemer med :) Bruker selv en del sminke i hverdagen, gjerne sort cat-eyeliner og lignende. Kanskje brunt kan være noe for deg? Sånn for å ikke tiltrekke for mye fokus til sminke? Jeg prøver ikke å få deg til å sminke deg mindre altså, for er glad i sminke selv, men jeg ser at det kanskje kan være en lettere vei for deg når kommunikasjon ikke fører frem. Selv bruker jeg en bb-cream fra Dior, den fungerer best for min del og min hud. Jeg kan selv få fet hud og oljete hud, men det betyr ikke at den passer for deg. Det jeg hadde gjort er å gå innom feks. kicks å høre hva de anbefaler etter at du fremlegger dine problemer med huden. Deretter spurt om du kunne få en prøve av den eller de som blir anbefalt. Da får du prøvd den på huden din og sett om du liker den. Det er tross alt litt forskjell på hud når du er 16 og 25 :) En BB-cream inneholder fuktighet, men er ment som en blanding mellom en lett foundation og en dagkrem. Til tross for at den fukter huden skal den ikke gjøre huden mer fet, da er det i så fall feil merke for din hud.

Ellers så bruker jeg et bb-pudder fra L´Oreal som jeg selv er veldig fornøyd med, men det er her forskjell på hud spiller inn. Jeg sverger dessuten til denne fra L´Oreal når jeg har fet hud, gjerne i kombinasjon med concealer for å dekke over urenheter.

Gjest Solstråla88
Skrevet

I utgangspunktet bør du unngå sminke når du skal være i solen, det gir deg mer urenheter. Men på kveldstid er det ikke noe jeg hadde tenkt på

Skrevet

Fy så stygt gjort!!! Hvem er det som kaller deg hore og klovn? Ikke voksne mennesker, håper jeg? Dette er vel typisk sånn irriterende brødre-oppførsel, som selvsagt ikke er greit det heller! Du skal ihvertfall bare gi blaffen i dem! Hvis foreldrene dine kaller deg disse tingene ville jeg snakket med noen andre voksne som du stoler på om dette!

Angående å bruke sminke i syden, så er eneste problemet jeg vet om at det kan renne pga varmen, eller at noe sminke (med parfyme?) kan gi pigmentflekker? Er usikker på dette siste. Bruker kun vannfast maskara selv i syden. Husk at når du får litt farge i ansiktet fra solen, så vil urenheter o.l. bli mindre synlig, og behovet for sminke vil bli mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Jolene; Tusen takk for all hjelpa og støtten! Skal sjekke ut linkene du sendte :)

Jade; Skulle nesten tro det, men det er faktisk mest min mor som sier det og selvfølgelig både brødre og søstre. De er ikke vant med sminke, siden de nesten ikke bruker noe selv.

Kan kanskje høres ut som om de har rett, siden det er hele familien som sier det. Men jeg sminker meg faktisk ikke mye en gang.

Sant som du sier, får veldig fort farge også så etterhvert som dagene går kommer jeg til å bruke mindre hudsminke!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Sol hjelper mot kviser, men det blir verre etterpå. Smør deg med solfaktor 30 i ansiktet, og smink deg så mye du vil <3 Familien din er utrolig frekke som kan si så stygge ting til deg!

Anonymous poster hash: d8f4e...158

Skrevet

Jolene; Tusen takk for all hjelpa og støtten! Skal sjekke ut linkene du sendte :)

Jade; Skulle nesten tro det, men det er faktisk mest min mor som sier det og selvfølgelig både brødre og søstre. De er ikke vant med sminke, siden de nesten ikke bruker noe selv.

Kan kanskje høres ut som om de har rett, siden det er hele familien som sier det. Men jeg sminker meg faktisk ikke mye en gang.

Sant som du sier, får veldig fort farge også så etterhvert som dagene går kommer jeg til å bruke mindre hudsminke!

TS

Bare hyggelig! :) Bare hus å bruke solkrem i syden som AB #19 skriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...