Gå til innhold

Lavt stoffskifte, klarer ikke gå ned i vekt uansett hva....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen her som har et ørlite håp å så i meg mtp å ned i vekt med lavt stoffskifte? Uansett hva jeg gjør, så funker det ikke.

Jeg prøver lavkarbo i 6 uker...stillstand. Hverken opp eller ned.

Jeg prøver lavkalori i 6 uker....ned 1 kg på 6 uker.. :( (prøvd alt fra 1000 til 1600 kalorier uten at det har nevneverdig effekt)

Jeg prøver dukandiett, south beach diett, etc etc etc...samtlige greier jeg har prøvd har jeg gitt 6 uker.

Har ikke prøvd ekstremkurer, som campkilo, noka e.l....okrer ikke helt tanken på shakes, men mulig det er dit jeg må for å klare dette....

Jeg går turer, jogger, bruker romaskin, men vekten rikker seg ikke.

Spiser kun snop på lørdag, drikker 2 liter vann daglig.

Jeg har lavt stoffskifte. Er medisinert, men muligens ikke godt nok. Er supermotivert for å ned i vekt, men det går bare ikke. Uansett hva jeg prøver så går det ikke.

HVA skal jeg gjøre? jeg er 12 kg overvektig og både vil og må ned...sukk...jeg gir snart opp, finnes det håp?..... :(

Lei meg jeg....

Anonymous poster hash: e9e6a...323
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv 5:2. Jeg har lavt stoffskifte og har ikke klart å gå ned før jeg begynte på 5:2. Har gått ned 13 kg. Det har gått sakte, men det gjør ingen ting. Har brukt over et år, men er så lykkelig for at jeg endelig har blitt slank.

Anonymous poster hash: 90f43...38b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen bør vite om du er korrekt medisinert, om tsh er under 2 og helst mot 1. Stemmer dette for deg så har du akkurat samme forutsetninger som alle andre å klare å gå ned i vekt. Fortsett å tell kalorier, ligg på ca 1500 til dagen, og du vil gå ned i vekt. Men du må gi det lengre tid enn 6 uker.

Spis vanlig sunn norsk mat, men prøv å ikke skeie ut. 1500 kalorier er nok til å bli god og mett, og ikke se på det som en diett, men et kosthold du skal opprettholde.

Jeg lover deg at du vil gå ned i vekt om du holder ut.

Anonymous poster hash: 98e33...f4b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du virkelig vil ned i vekt så prøv psmf

Anonymous poster hash: 4657f...f92
  • Liker 1
Skrevet
Tell kalorier. Det er den mest effektive og pålitelige metoden som finnes for å gå ned i vekt. Registrer deg gratis på myfitnesspal.
Regn ut din BMR. Start med å spise så mange kalorier som en med din alder, høyde og vekt, og uten stoffskifteproblemer, ville forbrukt liggende i koma. Vei deg jevnlig, enten hver uke eller hver dag, på samme tidspunkt og under samme forhold (samme vekt, friske batterier, på sanmme sted med stødig underlag, samme klær, før frokost, etter toalettbesøk). Etter noen uker ser du om du går ned i vekt i en bra takt. 1/4 - 1 kg i uka er bra. Går du ned for fort eller for sakte, øk eller reduser inntaket med 100 kcal.
Gjør det gjennomført og konsekvent. Dropp tanken på "juksedager", ha samme kalorimål hver dag, eller sørg for at det går opp i gjennomsnitt pr uke. Ikke spis for lite heller. Registrer alt du spiser og drikker i myfitnesspal. Vei det på en matvekt og sørg for at du bruker riktige opplysninger om hver enkelt matvare. Du bør sette av et halvt år hvis du skal ned 12 kilo og da har nådd idealvekten.
  • Liker 1
Skrevet

Legen bør vite om du er korrekt medisinert, om tsh er under 2 og helst mot 1. Stemmer dette for deg så har du akkurat samme forutsetninger som alle andre å klare å gå ned i vekt. Fortsett å tell kalorier, ligg på ca 1500 til dagen, og du vil gå ned i vekt. Men du må gi det lengre tid enn 6 uker.

Spis vanlig sunn norsk mat, men prøv å ikke skeie ut. 1500 kalorier er nok til å bli god og mett, og ikke se på det som en diett, men et kosthold du skal opprettholde.

Akkurat dette er en sannhet med store modifikasjoner. For det første vil en TSH på rundt 1 mye sannsynlig ikke være lavt nok. Dessuten er det ikke denne verdien som til slutt teller. Både FT3 og FT4 bør være i øver 3-del av normalskalaen for å miste symptomene.

Min erfaring er at selv med perfekte prøveresultater for stoffskifte TSH subrimert, FT3 over 4.5 og FT4 over 20 sliter jeg veldig med å gå ned i vekt. Det eneste som har virket er å spise under 1000 kcal eller LCHF over lang tid og selv da har det gått veldig seint.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv 5:2. Jeg har lavt stoffskifte og har ikke klart å gå ned før jeg begynte på 5:2. Har gått ned 13 kg. Det har gått sakte, men det gjør ingen ting. Har brukt over et år, men er så lykkelig for at jeg endelig har blitt slank.

Oi, 13 kg, det var bra!! Jeg har foreløpig ikke prøvd 5:2, men er redd jeg ikke klarer de to dagene der man kun spiser 500 kalorier, det høres fryktelig lite ut. Syns du det funker bra altså? Hvor lang tid har du brukt på de 13 kg da?

Fullt klar over at jeg har samme forutsetninger for å gå ned i vekt, dersom jeg er korrekt medisinert, men alt handler ikke bare om TSH. Dersom du ikke har hypothyreose, så antar jeg faktisk at jeg har en smule mer peiling på dette enn deg ;) hehe....forøvrig var siste måling på TSH over 4....

Jeg har prøvd å ligge på rundt 1500 kalorier daglig i over 6 uker, holdt vel på litt over 2 mndr. Men ingen nedgang gjør jo at jeg mister motet, uansett om folk sier "du kommer til å gå ned, hold ut!". Jeg burde jo i grunnen ha gått ned lenge før det har gått både 8 eller 10 uker...de fleste som reduserer kalori-inntak så drastisk ser nokså raskt resultater...

Hvis du virkelig vil ned i vekt så prøv psmf

Anonymous poster hash: 4657f...f92

Dette har jeg til gode, men tror for å være ærlig at det ikke er noe for meg. Høres for stress ut å måtte tenke ut hvor mye karbs, proteiner osv pr dag. Hadde det vært slik at man kan spise hva som helst innenfor et visst spisevindu, så er det en ting, men når man i tillegg må tenke nøye gjennom inntaket, så sliter jeg med en gang. Mulig jeg har misforstått det, men har iallefall en venninne som holder på med dette, og som sier hun regner på hvor mange gram karbs osv....Stress!

Tell kalorier. Det er den mest effektive og pålitelige metoden som finnes for å gå ned i vekt. Registrer deg gratis på myfitnesspal.
Regn ut din BMR. Start med å spise så mange kalorier som en med din alder, høyde og vekt, og uten stoffskifteproblemer, ville forbrukt liggende i koma. Vei deg jevnlig, enten hver uke eller hver dag, på samme tidspunkt og under samme forhold (samme vekt, friske batterier, på sanmme sted med stødig underlag, samme klær, før frokost, etter toalettbesøk). Etter noen uker ser du om du går ned i vekt i en bra takt. 1/4 - 1 kg i uka er bra. Går du ned for fort eller for sakte, øk eller reduser inntaket med 100 kcal.
Gjør det gjennomført og konsekvent. Dropp tanken på "juksedager", ha samme kalorimål hver dag, eller sørg for at det går opp i gjennomsnitt pr uke. Ikke spis for lite heller. Registrer alt du spiser og drikker i myfitnesspal. Vei det på en matvekt og sørg for at du bruker riktige opplysninger om hver enkelt matvare. Du bør sette av et halvt år hvis du skal ned 12 kilo og da har nådd idealvekten.

Her var det lure forslag som jeg ser burde virke. For en uten lavt stoffskifte. Jeg har prøvd dette.Går ikke ned. My fitness pal regnte ut min bmr og jeg gjorde som du sa, la meg veldig lavt på kalori-inntak for å se om det kunne funke, men neida...Jeg vet søren ikke hva som er galt med kroppen min...dvs jeg vet jo at jeg har lavt stoffskifte, men skulle ønske det ikke var så vanskelig :(

Akkurat dette er en sannhet med store modifikasjoner. For det første vil en TSH på rundt 1 mye sannsynlig ikke være lavt nok. Dessuten er det ikke denne verdien som til slutt teller. Både FT3 og FT4 bør være i øver 3-del av normalskalaen for å miste symptomene.

Min erfaring er at selv med perfekte prøveresultater for stoffskifte TSH subrimert, FT3 over 4.5 og FT4 over 20 sliter jeg veldig med å gå ned i vekt. Det eneste som har virket er å spise under 1000 kcal eller LCHF over lang tid og selv da har det gått veldig seint.

Godt sagt. Kjenner meg igjen.

ts

AnonymBruker
Skrevet

For mange unnskyldninger her. Jeg tror at ikke engang du er unnslipper termodynamikkens lover.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For mange unnskyldninger her. Jeg tror at ikke engang du er unnslipper termodynamikkens lover.

Niks, overhode ikke unnskyldninger, men sannheter som gjelder for meg. Hvorfor skulle jeg ha behov for å unnskylde meg? jeg har da jobbet beinhardt i flere måneder, uten at vekten rikker seg.

Vi med lavt stoffskifte kan så absolutt ha vanskeligere for å gå ned i vekt enn dere som har normalt stoffskifte. Er vi derimot KORREKT medisinert, så har vi samme forutsetninger som dere. Er vi ikke det, kan vi slite i det uendelige og legge på oss bare vi se på en kjeks...

Google det, du ;)

Nok en gang er noen (les:du) ute etter å si at vi med hyptyreose bruker det som en unnskyldningh for å ikke gå ned i vekt. Ja, noen gjør nok dessverre det... "jeg har lavt stoffskifte så det er umulig å gå ned i vekt...gidder ikke heller..."....absolutt, nok av dem. JEG er ikke der i det hele tatt, jeg er supermotivert og sliter rævva av meg for å nå et mål, men uten hell. Visste du at det finnes forskjellige typer hypotyreose? Ikke det ? Google det også du, så skjønner du at det du sier faller på steingrunn.

Ingen unnskyldninger, bare fortvilelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å...deg igjen....Jeg forklarte deg jo dette lenger oppe....du kommenterte jo at det bare er å ligge på 1500 kalorier daglig så går man ned i vekt...så enkelt som det. Du lovte meg at jeg kom til å gå ned,hehe, men neida..jeg har holdt ut og ikke gått ned på det regimet ditt. Og nok en gang, vi har ikke samme forutsetninger som dere andre dersom vi ikke er korrekt medisinert..hvor ofte må jeg si det?

AnonymBruker
Skrevet

Niks, overhode ikke unnskyldninger, men sannheter som gjelder for meg. Hvorfor skulle jeg ha behov for å unnskylde meg? jeg har da jobbet beinhardt i flere måneder, uten at vekten rikker seg.

Vi med lavt stoffskifte kan så absolutt ha vanskeligere for å gå ned i vekt enn dere som har normalt stoffskifte. Er vi derimot KORREKT medisinert, så har vi samme forutsetninger som dere. Er vi ikke det, kan vi slite i det uendelige og legge på oss bare vi se på en kjeks...

Google det, du ;)

Nok en gang er noen (les:du) ute etter å si at vi med hyptyreose bruker det som en unnskyldningh for å ikke gå ned i vekt. Ja, noen gjør nok dessverre det... "jeg har lavt stoffskifte så det er umulig å gå ned i vekt...gidder ikke heller..."....absolutt, nok av dem. JEG er ikke der i det hele tatt, jeg er supermotivert og sliter rævva av meg for å nå et mål, men uten hell. Visste du at det finnes forskjellige typer hypotyreose? Ikke det ? Google det også du, så skjønner du at det du sier faller på steingrunn.

Ingen unnskyldninger, bare fortvilelse.

Dette kan jeg skrive under på. Jeg har brukt et og et halvt år på å gå ned 13 kg og jeg har vært kjempemotivert. Ikke noe latskap og unnskyldninger her, nei. Jeg er i full jobb, trener og lever et normalt liv, men vekta har ikke villet gå ned. Ikke før jeg begynte med 5:2 og fikk et relativt stort kaloriunderskudd. Må si at har få utskeielser i matveien, jeg passer på hva jeg spiser på spisedagene.

Skrevet (endret)

Her var det lure forslag som jeg ser burde virke. For en uten lavt stoffskifte. Jeg har prøvd dette.Går ikke ned. My fitness pal regnte ut min bmr og jeg gjorde som du sa, la meg veldig lavt på kalori-inntak for å se om det kunne funke, men neida...Jeg vet søren ikke hva som er galt med kroppen min...dvs jeg vet jo at jeg har lavt stoffskifte, men skulle ønske det ikke var så vanskelig :(

Alle kropper har ikke helt lik sammensetning av fett og muskler, BMR-kalkulatorene gir estimater på gjennomsnitlige friske mennesker, og du har en sykdom som gjør at din forbrenning er saktere enn andres. Det er derfor du må prøve deg fram. Jeg var ikke tydelig nok - jeg mente: minsk inntaket med 100 kalorier om gangen, feks hver annen uke, helt til du når et inntak hvor du går ned. Du kan ikke leve på bare luft. Hvor langt ned har du gått når du har forsøkt før, og hvor lenge har du holdt deg på akkurat det kaloriinntaket? Førte du nøye regnskap over inntaket hele tiden? Spiste du tilbake noen treningskalorier? Hvor ofte veide du deg?

Jeg høres kanskje masete ut, men mange gjør en stor innsats og strever forferdelig uten noe resultat, bare pga en liten men viktig detalj. Da er det greit å finne ut akkurat hvor "lekkasjen" er.

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet

Første bud er å komme opp i riktig dosering. Hvis du har en TSH på 4, så er du kraftig undermedisinert!

Jeg la på meg over 20 kg i de årene det tok fra jeg merket første symptom, til jeg etter hvert ble diagnostisert og til slutt klarte å komme opp i en "OK" form. Jeg mistet masse hår, håret under armene og på leggene vokste nesten ikke, jeg fikk masse vannoppsamling i kroppen, tørr og ekkel hud, neglene vokste ikke, jeg dreit ikke, osv - ikke rart det lille jeg spiste, la seg på kroppen...

Etter hvert har jeg klart å gå ned nesten 10 kg og holdt meg der i ett år, men jeg synes fortsatt at jeg må spise veldig lite for å klare å holde meg der. BMR/kalorikalkulatorer på internett har ingen relevans for meg, i hvertfall, så det som har fungert for meg er å spise lite til vanlig og veldig lite når jeg prøver å gå ned i vekt. Så lite at det neppe kan være sunt, men det er jo ikke sunt å være overvektig heller :vetikke:

Anonymous poster hash: 0192e...5ab
Skrevet

Så rart at ikke lavkarbo fungerte.. Jeg har lavt stoffskifte og PCOS, og gikk ned nermere 30 kg på et år. Dietten min er ikke så streng, bare bytta brød til knekkebrød, spiser egg til frokost, kuttet ned på godisen, drikker skjeldent brus osv. Også går/jogger jeg minst en time om dagen.

Skjønner at du blir lei, det må være veldig umotiverende! Snakk med legen du, det er nok sikkert noe feil med medisin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...