Gå til innhold

Er det unormalt å leie inn håndverkere istedet for å gjøre jobben selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er i gang med en oppgradering av boligen. Blandt annet nytt kjøkken, nytt bad, pusse opp 2 soverom, og skifte en del vinduer.

Har inntrykk av at når vi forteller folk at vi har leid inn et firma til å gjøre jobben, så stirrer folk på oss som om vi har 2 hoder hvorpå de spør: "firma?? Hvorfor gjør dere ikke det meste selv? Vinduer kan da alle skifte, gulvbelegg kan alle legge, alle kan legge tapet, alle kan rive bad, det eneste vi iflg en del bekjente trenger fagfolk til er elektriker og rørlegger.

Feil. Hverken jeg eller min mann er snekkere. VI vil gjerne ha et godt resultat som ser skikkelig ut. Vi vil ha et kjøkken som ikke ser ut som det er hjemmesnekret i vedsjåen, eller et bad med skjeve plater. Eller utette vinduer eller vablete tapet. Vi er ikke snekkere. Vi vil heller ikke bo på en byggeplass i årevis, og bruke all vår fritid på oppussing, for å spare noen tusenlapper.

Dessuten vil vi vite at huset er salgbart om vi vil selge. Vi vil ikke at alt skal se hjemmelaget og skakt ut.

Åh! Blir dårlig innvendig. Er det virkelig gjengs oppfatning at alle pusser opp boligen selv? Jeg vil våge å påstå at om jeg går enkelte ikea-kjøkken etter i sømnene så vil det vises at det er satt opp av hobbysnekkere og ikke folk med papirer på at de kan snekre. Bare for å ta et eksempel.

Er vi unormale som ikke vil bo i en hjemmesnekret trehytte?? Trodde de fleste hyret inn fagfolk til oppussing, men har egentlig aldri spurt beljentskapskretsen rett ut. Men ut fra det vi hører er vi unormale og stormannsgale som leier inn et seriøst firma til å oppgradere en bolig som er verdt flere millioner, som vi også akter å få igjen ved et evt salg. Vi er ikke interessert i å tape flerfoldige 100 tusen fordi en potensiell kjøper trekker fra flere hundre tusen pga at boligen er hjemmesnekret av oss!!

Anonymous poster hash: ec0c5...d59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere skal bare drite i hva andre sier. Er dere ikke "kyndige" nok, har dere jo alt å vinne(bortsett fra utgifter selfølgelig) på å leie inn hjelp. Dere får bare gjenta de fordelene du skrev her til de som måtte begynne å gnåle. Nå har man jo heller aldri helt garanti på hånderkere heller da, det skal sies.

Jeg vet ikke hva som er gjengs oppfatning. Det er jo blitt mere krav til boligene de siste årene og, så det tror jeg nok gjør at flere går den innleide veien.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bare ikke hvorfor alt skulle blitt skjevt og skakt? Kjøp deg vater,laservater etc, så får du alt rett. Om du har et skjevt underlag (skjeve vegger f.eks), så blir jo ikke ting i vater, selv om du har håndtverkere inne, med mindre du vil lekte ut og miste flerfoldige cm av rommet.

Og riving kan dere gjøre selv, det er bare å hente slegga og denge løs.

Ellers fatter jeg ikke folk har råd til å leie inn folk til ALT. Men rørleggere og gulvleggere til bad er lurt og elektrikere, da dette kreves papirer på ved salg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjør ingen ting selv, er ikke i stand til det heller. De som gjør slikt selv, det er de som er gale (eller veldig flinke håndverkere selv med store fritidsproblemer).

Men du trenger da ikke å bli dårlig av at andre risikerer forhold og fritid og vil bo i en byggeplass for å spare penger , det angår da ikke deg? Og det angår ikke dem hvordan dere prioriterer tid og penger.

Noen LIKER faktisk oppussing, og liker å gjøre det selv. Og noen får bra resultat. Dem om det. Vi er ikke slik.

Anonymous poster hash: ae4f9...74e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det for meg, blir gitt en hammer og en spiker hvor jeg hadde svart noe slikt som det her:
*ser på hammeren og spikeren* "Hva skal jeg med dette? :klo:"
Jeg er iallefall flink til hagearbeid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva som er normalt eller ikke er vel hipp som happ. Mange gjør mest mulig selv, mens mange leier inn folk tli å gjøre det.

Jeg har både pusset opp ting selv, og leid folk inn til å gjøre ting. Småting tar jeg selv, men ved større prosjekter gidder jeg bare ikke.

Om jeg skulle gjort alt selv ville heimen sett ut som en byggeplass i månedsvis, siden jeg bare har noen timer etter jobb og i helgene. Jeg har diverse friditsaktiviteter jeg liker å gjøre, så jeg vil ikke bruke al fritiden min på ting jeg finner ekstremt kjedelig. Så da velger jeg å betale for å få andre til å gjøre det for meg. Vel anvendte penger. Spesielt i parforhold.. unngår MYE krangling på slikt, ja..

Anonymous poster hash: b950c...ba0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Normalt og normalt. Begge deler er vel helt vanlig. Noen liker å pusse opp selv, finne ut av "puslespillet", lære seg nye ting, se konkrete resultater av arbeidet man gjør, ha en hobby å pusle med sammen eller hver for seg på ettermiddagene. Da kan prosjektet være hyggelig og resultatet kan bli bra.

Andre har mer enn nok å gjøre ellers eller mangler fullstendig interesse for oppussing. Da er det like greit å betale noen andre for å gjøre det. Personlig har jeg liten tålmodighet med sånt og tusen andre ting jeg heller vil bruke tiden på, så jeg gjør ikke annet enn småprosjekter selv.

Anonymous poster hash: 6f65d...e5f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagfolk med alle de nødvendige sertifikater og forsikringer er det aller, aller beste! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg hatt råd så hadde jeg helt klart leid inn fagfolk. Vi har gjort mye selv, men nå er mannen min veldig handy så det ser også pent ut. Har spart masse på å gjøre det selv. Men det tar tid, for man har jo jobb ved siden av. Kjedelig å bo på en byggeplass i mange uker.

Anonymous poster hash: 01e0c...284
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi hatt råd til det hadde vi helt klart leid inn fagfolk. Skjønner godt at folk gjør det om man har muligheten. Det er ikke noe moro å bo i oppussing og gjøre det lille man rekker etter barna er lagt. Da kan man jo ikke bråke noe, og man rekker så vidt å finne frem utstyr før man må rydde det bort igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dødskjedelig å male, sparkle, rive - ja, absolutt alt. Derfor har jeg ikke gjort noe selv, det gidder jeg rett og slett ikke. Ved å bruke håndverker, har jeg fått et mye finere resultat enn jeg noen gang hadde fått selv, dessuten har det gått mye fortere enn hvis jeg skulle ha gjort det selv (jeg hadde sannsynligvis aldri blitt ferdig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig normalt i Norge å pusse opp selv. Hovedgrunnen til det er at Norge enn så lenge har relativt små klasseforskjeller, hvor det å betale andre for relativt enkle oppgaver de aller fleste er i stand til å utføre selv ikke er regningssvarende i forhold til egen inntekt og arbeidskraftkostnad.

Dine argumenter mot å gjøre det selv synes jeg bærer preg av antiholdning og motvilje. Omtrent slik som elever hvis eneste svar til læreren, som har arbeidet langt utover hva som kan forventes med å forklare, at de ikke skjønner noe som helst.

I virkeligheten, dog, er det ikke spesielt vanskelig å gjøre en god jobb med å pusse opp selv hvis man går inn for det. Noe de aller fleste ser seg nødt til å gjøre av økonomiske årsaker i land med små klasseforskjeller.

Slik jeg ønsker i hvert fall jeg at Norge fortsatt skal være, et land hvor de aller fleste ser seg nødt til selv å utføre forefallende arbeid på grunn av de økonomiske begrensninger ved å betale andre små klasseforskjeller gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tapetserer/bytter veggpanel/maler og slikt selv.

Badet hadde jeg ikke rørt på egen hånd.

Laminatgulv har jeg bytta selv, men betalt folk for flislegging av gangen (med varmekabler).

Jeg gjør selv det jeg har lyst/tid/kompetanse til, og betaler for alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt å gjøre det selv hvis man er flink til å pusse opp og har tid til det.

Hvis man ikke er flink, og man har råd, så leier man selvsagt andre til å gjøre jobben.

Grunnen til at folk kommer med disse kommentarene, er for å skryte av hvor flinke de selv er. "Åååå? Greier du ikke det? Det klarer JEG!!!"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blant mine venner og familie er det helt normalt å leie inn håndverkere. Jeg maler ikke en gang huset selv, så klart jeg får høre det av enkelte kollegaer (som gjør det meste selv). Men det er helt greit, bryr meg ikke. Synes jeg ser meg selv flere meter oppe i lufta i innleid lift for å nå den høyeste veggen.

Anonymous poster hash: b3217...52b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjør ingenting selv vi heller, jeg kan skru IKEA, men der går grensen for min nevenyttighet. Jeg har ikke intrykk av at det er veldig vanlig å gjøre mye selv, kjenner ikke mange som gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er vel normalt, og avhenger av hvor handy man er og/eller økonomien. Men som boligkjøper ville jeg definitivt foretrukket at håndverkere hadde gjort jobben!

Den første leiligheten min pusset vi opp en del selv for å spare penger: La gulv, malte vegger og tak, la nye lister og tapetserte. For å si det slik: vi tapetserte entreen to ganger, første gangen så det ikke ut i måneskinn... Badet hadde vi selvfølgelig(!) håndverkere på. Å gjøre jobben selv er utrolig slitsomt når man ikke er spesielt handy, og det tar enormt med tid.

Senere har jeg kjøpt alle tjenester. Kan vurdere å male vegger selv, menn der går grensa for meg om min samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man er veldig lite handy, eller har null interesse og tålmodighet for oppussing, så leier man inn fagfolk.

Har handy folk i familien som har pusset opp flere hus og leiligheter. Med godt håndlag, evne til å sette seg inn i ting, en sans for nøyaktighet og presisjon, og ikke minst godt og riktig utstyr, så har resultatet blitt utrolig bra. Alt er gjort ordentlig fra starten av. Du finner ingen skjevheter eller annet amatørmessig arbeid i disse boligene, og sannsynligvis er det minst like bra som om den lokale snekkerlærlingen skulle hastet seg gjennom prosjektet.

Hadde en gang en nabo som pusset opp hele huset selv, i hui og hast. Der var det mye halvferdige greier og "enkle" løsninger, noe som også ble påpekt i taksten da de solgte huset noen år senere. Har man ikke evne til å gjøre ting selv, så bør man heller betale seg vekk fra det :)

Anonymous poster hash: a5e97...17b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pusser opp det "enkle" selv, som maling, legge gulv, fliser, lage terasse etc. Jeg synes ikke det er verdt pengene å leie inn noen til å gjøre disse tingene, da jeg gjør det minst like fint selv (og jeg har overskudd og energi til det i helger og ferier).

Enkelte ting synes jeg er alt for vanskelig for meg, så da leier jeg inn folk - ofte må jeg da ta meg fri fra jobb, og det blir ikke alltid slik jeg hadde ønsket.

Hadde jeg vært millionær hadde jeg nok fortsatt ordnet en del ting selv, fordi jeg synes det er morsomt og resultatet blir bra. Mange av mine venner leier inn folk til absolutt alt, om det er å plante i kasser om våren eller male en benk - de synes oppussing/hage er noe herk, og jeg ser ikke ned på dem av den grunn.

Vi er ikke interessert i å tape flerfoldige 100 tusen fordi en potensiell kjøper trekker fra flere hundre tusen pga at boligen er hjemmesnekret av oss!!

Jeg har gjort veldig mye selv, og huset mitt er strøkent. Dersom dere ikke har lyst til å pusse opp eller ikke får et bra resultat er det klart det er mye bedre å leie inn folk, men har inntrykk av at de fleste oppegående mennesker i Norge i dag greier å male, legge lister og fikse småting selv med et pent resultat.

Så om du har god råd og ikke gidder selv, lei inn folk - men synes argumentet med å tape mange hundre tusen på dårlig arbeid blir feil.

Anonymous poster hash: 99886...bb8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...