Gå til innhold

Prioriteres enslige forsørgere for barnehageplass

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det ikke sånn lenger?

Og skal alle (uansett) være garantert plass fra 1. august dersom de har fylt 1. år samme året eks i april?

Anonymous poster hash: bebc4...9d5
Videoannonse
Annonse
Gjest Solstråla88
Skrevet

Slik jeg har forstått reglene har man krav på bhg plass om barnet er født før 1 september. Tror ikke man har krav på plass som eneforsørger om barnet er født etter dette. Men det finnes jo dagmammaer

Skrevet

Barnehagen har en liste med prioritering for opptak, ofte kommunens regler + evt noe ekstra f.eks ansattes barn. Det vil da variere mellom kommuner og barnehager, selv om jeg antar store likhetstrekk.

Hos oss er barn på sosiale tiltak på topp, så tror jeg det var barn med funksjonshemninger. Deretter barn med søsken i barnehagen, så barn i barnehagens nærområde. Deretter ansattes barn tror jeg. Enslige forsørgere tror jeg ikke var på lista, men kan hende jeg husker feil. Så - spør bhg din hva deres pri-liste for inntak er!

Skrevet

Ja, et barn født april 2014 er garantert plass fra 1.aug 2015.

AnonymBruker
Skrevet

Og skal alle (uansett) være garantert plass fra 1. august dersom de har fylt 1. år samme året eks i april?

Nei, det er ikke sånn lenger, den prioriteten er tatt bort.

Alle født før 1. september er garantert plass så lenge det ER plass ja. Vet det er mange barnehager som er helt fulle, så selv om barn i nærområdet har rett på en plass, så kan de uansett ikke ta inn flere.

Anonymous poster hash: a767d...752

Skrevet

De enestet e som prioriteresi min kommune er de som er under tiltak fra barnevernet eller innvandrere pga. språk.

Så vi enslige må pent stå i kø som alle andre :)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke sånn lenger, den prioriteten er tatt bort.

Alle født før 1. september er garantert plass så lenge det ER plass ja. Vet det er mange barnehager som er helt fulle, så selv om barn i nærområdet har rett på en plass, så kan de uansett ikke ta inn flere.

Anonymous poster hash: a767d...752

Man er garantert plass i kommunen, men ikke nødvendigvis i nærmeste barnehage eller i det hele tatt i noen av dem man ønska seg - tror jeg :-) (altså dersom barnet er født innen 1. september året før).

Anonymous poster hash: b27a0...233

• Liker 2
Gjest Stinky
Skrevet

De enestet e som prioriteresi min kommune er de som er under tiltak fra barnevernet eller innvandrere pga. språk.

Så vi enslige må pent stå i kø som alle andre :)

Mens jeg søkte på prioritet da jeg søkte barnehage.

Gjest Phoenix
Skrevet (endret)

Her så fjernet de det i 11 eller 12, så det er ganske nylig fjernet med andre ord. :) Nå må enslige stå i kø som alle andre. Jeg prøvde å lete opp den listen selv nå, men fant den ikke. Når jeg søkte så hadde syke barn første pri, søsken hadde andre pri. Enslige var nede på nummer seks, tror jeg. Jeg syntes litt synd på de som ikke hadde en prioritering for det var så mange som gikk foran i køen.

Endret av Phoenix
Gjest Solstråla88
Skrevet

Her så fjernet de det i 11 eller 12, så det er ganske nylig fjernet med andre ord. :) Nå må enslige stå i kø som alle andre. Jeg prøvde å lete opp den listen selv nå, men fant den ikke. Når jeg søkte så hadde syke barn første pri, søsken hadde andre pri. Enslige var nede på nummer seks, tror jeg. Jeg syntes litt synd på de som ikke hadde en prioritering for det var så mange som gikk foran i køen.

Men man er garantert plass om barnet er født før 1 september fortsatt?

Gjest Phoenix
Skrevet (endret)

Men man er garantert plass om barnet er født før 1 september fortsatt?

Ja. Jeg bor i en stor by med flere bydeler og her er du garantert plass i byen, men det står ingen steder at du garantert plass innenfor bydel. Jeg vet om flere tilfeller som har endt opp med barnehageplass på andre siden av byen, ganske kjip pendling.

Endret av Phoenix
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo og der var enslig forsørger en prioritert gruppe.

Anonymous poster hash: 6e5d5...155

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer virker det som. Og skill mellom offentlige og private. Når barn "fordeles" i min kommune og barnehagestyrerene sitter sammen og fordeler barna seg imellom vil private si nei takk til barn med spesielle behov. De er ressurskrevende. Det kan ikke de offentlige så de aller fleste barn med spesielle behov havner i der.

Hvordan poengsystemet virker i detalj veit jeg ikke. Enslig mor, flyktning, barnevernsbarn, spesielle behov, arbeidledige foreldre mot de i jobb, hvem som kommer foran hvem kan sikkert andre bedre enn meg.

Hvis mor og far er sammen og barnet er "normalt" havner de bakerst i køen.

Alle får plass, men om de får plass i ønsket barnehage bestemmes av rangeringen.

Anonymous poster hash: 1d42f...374
AnonymBruker
Skrevet

Les på sidene for barnehageopptak i kommunen din, da vel?

Anonymous poster hash: 76b0f...02b

AnonymBruker
Skrevet

Det er (heldigvis) ikke tilfelle i barnehagen vår

Anonymous poster hash: 0b1b3...ddb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...