xbillie Skrevet 16. mars 2015 #1 Del Skrevet 16. mars 2015 God kveld! Jeg sitter og drodler på skissene av en roman jeg gjerne vil prøve å skrive ned. Nå driver jeg og skal utforme hovedpersonen. Det er ei jente i tenårene, jeg forestiller meg at hun er blond, høy og skranglete, med et generelt ganske anonymt utseende. Hun er som tenåringsjenter flest: Usikker og opptatt av andres bekreftelse, lettpåvirkelig og hardtarbeidende. Hun kommer fra en trygg og god familie, men sliter med et indre opprør mot kulturen hun er oppdratt i og har vanskelig for å finne seg selv. Jeg har karakteren klart for meg - det jeg trenger nå er et passende navn til henne. Hun skal være lett for lesere å relatere seg til og forstå. Derfor må også navnet være lett å "leve seg inn i". Det blir feil å kalle henne noe veldig komplisert/spesielt fordi jeg tror det vil gjøre henne mer fremmed for leserne. Egentlig ønsker jeg meg noe enkelt, helst én eller to stavelser. Navnene jeg har vurdert til nå er Anna, Eva, Alma, Vilde, Solveig, Tyra, Siri, Emma og Ebba. Likevel er jeg fortsatt usikker. Noen innspill? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #2 Del Skrevet 16. mars 2015 Hun heter da Stine, det merket jeg med en gang du beskrev personen Anonymous poster hash: b9bc8...165 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #3 Del Skrevet 16. mars 2015 Utifra beskrivelsen minner hun meg om en jeg gikk på ungdomsskole med som heter Mari Anonymous poster hash: 7b8bd...fc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #4 Del Skrevet 16. mars 2015 Jeg tenkte umiddelbart på Liv Anonymous poster hash: 6d408...c20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #5 Del Skrevet 17. mars 2015 Jeg tenker på Karine. Anonymous poster hash: 57c01...8a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amberleaf Skrevet 17. mars 2015 #6 Del Skrevet 17. mars 2015 Helt klart Tyra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #7 Del Skrevet 17. mars 2015 Jenny Kristine Elin Silje Kjersti Lillian Siv Anja Sara Heidi Mona Elisabeth Ingrid HannaAnonymous poster hash: 7ef11...1a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve81 Skrevet 17. mars 2015 #8 Del Skrevet 17. mars 2015 Hun skal være lett for lesere å relatere seg til og forstå. Derfor må også navnet være lett å "leve seg inn i". Det blir feil å kalle henne noe veldig komplisert/spesielt fordi jeg tror det vil gjøre henne mer fremmed for leserne. Egentlig ønsker jeg meg noe enkelt, helst én eller to stavelser. Navnene jeg har vurdert til nå er Anna, Eva, Alma, Vilde, Solveig, Tyra, Siri, Emma og Ebba. Likevel er jeg fortsatt usikker. Noen innspill? Jeg vet ikke om jeg er enig i at det stemmer at det er lettere å leve seg inn i en person med et alminnelig navn. Jeg vil nesten påstå det motsatte. Med utgangspunkt i de navnene du lister opp, så kjenner jeg allerede ganske mange som heter disse navnene i virkeligheten (unntatt Tyra). Og derfor kan jeg godt forbinde noe annet med disse navnene, enn du for eksempel gjør. Dersom du i stedet bruker et spesielt navn de fleste av oss ikke forbinder med noe, vil du kanskje lettere kunne skape din egen person. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cowboy Lotte Skrevet 17. mars 2015 #9 Del Skrevet 17. mars 2015 Jeg tenker Gudrun, helt klart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 18. mars 2015 #10 Del Skrevet 18. mars 2015 Ebba eller Emma, av de du tenkte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle âme Skrevet 18. mars 2015 #11 Del Skrevet 18. mars 2015 Veslemøy Bergliot Ebba Solveig eller Mari Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #12 Del Skrevet 19. mars 2015 Jeg tenkte umiddelbart Irmelin. Spesielt navn, men nettopp et spesielt navn vil få leseren til å føle mer nærhet til personen, enn et mye brukt navn, hvor de fleste har noen de binder navnet til, og dermed kan automatisk skape enten negative eller positive assosiasjoner til. Anonymous poster hash: 85396...fa2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #13 Del Skrevet 19. mars 2015 Av de navnene som er nevnt liker jeg best Irmelin. Ikke for anonymt, og ikke for oppsiktsvekkende. Anonymous poster hash: 6bd47...42c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 19. mars 2015 #14 Del Skrevet 19. mars 2015 Navn kan være stedstypiske og mye brukt i visse perioder. Typisk at navnetrender starter på Oslo Vest og brer seg. Her er de mest brukte navnene på de som i dag er 16: https://www.ssb.no/a/navn/topp10/1998.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #15 Del Skrevet 19. mars 2015 AstridAnonymous poster hash: 376e3...5d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 19. mars 2015 #16 Del Skrevet 19. mars 2015 Som sagt, hvilket miljø er denne jenta født inn i? Det er foreldrene som velger navn på barna sine, og trygg og god familie sier litt lite... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 25. mars 2015 #17 Del Skrevet 25. mars 2015 Julie Silje Tiril Sigrid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaktusfruen Skrevet 27. mars 2015 #18 Del Skrevet 27. mars 2015 Tenkte på Kine, Sara eller Emilie. For spesielle navn synes jeg ikke passer sååå bra til typen du beskriver. Av dine alternativer tenker jeg Emma lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2015 #19 Del Skrevet 27. mars 2015 Naeun Kanako Umji Sowon Moonbyul Hwasa Anonymous poster hash: b0c4a...dfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 27. mars 2015 #20 Del Skrevet 27. mars 2015 Melkeplett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå