Hemligheten Skrevet 17. august 2004 #1 Skrevet 17. august 2004 Hva har dere valgt? Hvorfor? Hvor mye må dere betale pr person?
MiniMjau Skrevet 17. august 2004 #2 Skrevet 17. august 2004 har erfaring fra brylluper bare som gjest ,men synes at koldtbord er best! Da kan vi plukke det vi vil ha, kjøtt, reker, vegetar etc. I tillegg så er det SOSIALT!! kan stå å skravle ved buffeten istedet for å skulle mingle etter midddagen, når du er mett, trøtt og kanskje litt brisen.
apriljente Skrevet 17. august 2004 #3 Skrevet 17. august 2004 Har valgt en 3 retters middag, og synes det er mest ryddig i et bryllup når det skal holdes taler, sanger osv. Liker at folk sitter i ro og det er deilig å få maten servert. :-) Men samtidig er det jo sosialt å møtes over et matfat og folk får muligheten til å røre seg. Derfor har vi lagt inn en strekke på beina pause mellom hovedrett og dessert
Gjest MrsL Skrevet 17. august 2004 #4 Skrevet 17. august 2004 Vi hadde treretters middag. Synes det er litt stilig (ikke at koldtbord ikke er stilig). Men da sitter alle i ro og man får organisert det bedre.
Gjest Poirot Skrevet 17. august 2004 #5 Skrevet 17. august 2004 Middag, 4 retter Synes koldbord blir litt for uformelt og vanlig. Og vi får jo uansett mat vi liker i vårt eget bryllup (samt at vi tilrettelegger for gjester vi vet om med allergi).
zmurfette Skrevet 17. august 2004 #6 Skrevet 17. august 2004 Vi hadde buffet med varm og kald mat, og fikk utrolig mange positive tilbakemeldinger. Folk var lykkelige fordi de kunne få spise det de ville, og syntes det var topp å kunne bevege seg litt rundt og snakke med andre enn akkurat de de satt ved siden av ved bordet. Taler osv. fikset toastmaster glatt. Han hadde en "dings" som ga fra seg en noe pussig lyd, og hver gang lyden kom måtte alle finne plassene sine. Fungerte ypperlig hos oss trass i at vi var hele 87 personer til bords. Vi hadde også dessertbuffet, noe som også ble veldig godt mottatt. De som ikke var så keene på noe skikkelig søtt kunne spise frukt og/eller ost som også stod på dessertbordet. Vi betalte ca. 40 000 kr for: * frukt til velkomstchampagne * middagsbuffet (12 retter) + brød, smør * dessertbuffet (6 retter) * kaffe/te * oppdekking * kokk (10 timer) * servitører (30 timer) Det ble servert drikke under middagen samt dessertvin under kaffen. Servitørene serverte også champagne da gjestene kom, sjenket i avec til kaffen og ryddet/vasket etter oss.
Pandore Skrevet 17. august 2004 #7 Skrevet 17. august 2004 Vi skal gifte oss neste år, og skal ha koldtbord. Dette fordi vi liker dette best selv. Da har folk muligheten til å velge mye mer hva de selv vil ha
Sita Skrevet 17. august 2004 #8 Skrevet 17. august 2004 Vi har valgt koltbord...Det blir riktignok mer uro rundt bordene, men det er helt greit
Gjest Tex Skrevet 17. august 2004 #9 Skrevet 17. august 2004 Buffèt, uten tvil. Folk kan spise akkurat det de vil, jeg kan ikke fordra å bli servert en kjøttflis med tilbehør, folk med allergier kan nyte maten uten å mase etter hva den inneholder, folk som ikke liker brød og bare roastbeef kan etet det til de sprekker. Vi hadde hundre gjester og buffèt, og masse taler. Var overhodet ikke hverken rotete eller urolig.....
Bokalven Skrevet 17. august 2004 #10 Skrevet 17. august 2004 Jeg er faktisk enig med Tex her... For oss med intoleranse mot enkelte matvarer er det faktisk noe skikkelig pes med middag, og mye bedre med buffet. Selskaper o. l. er for meg ofte noe som skaper en del bekymring med mindre jeg vet hva som blir servert, kan gå og lure på om jeg kommer til å gå sulten rundt... Ikke en god følelse. Skal det serveres middag bør det være alternativer for veganere/vegetarianere og folk med matintoleranse og -allergier.
Gjest Madam Felle Skrevet 17. august 2004 #11 Skrevet 17. august 2004 Koldbord, for små barn liker ikke alltid sånn tradisjonell bryllupsmiddag, og jeg syns de også skal få noe de liker. Så slipper det å bli så stivt også.
Gjest Poirot Skrevet 17. august 2004 #12 Skrevet 17. august 2004 Selskaper o. l. er for meg ofte noe som skaper en del bekymring med mindre jeg vet hva som blir servert, kan gå og lure på om jeg kommer til å gå sulten rundt... Ikke en god følelse. Hvorfor i all verden kan du ikke spørre hva som serveres, når du er i større lag? De fleste stedr lager egen mat på null komma nix.
Gjest Tex Skrevet 17. august 2004 #13 Skrevet 17. august 2004 Ja, men det er noe med å slippe å være den det er noe ekstra med hele tiden.....
Lullu Skrevet 17. august 2004 #14 Skrevet 17. august 2004 Har valgt en 3 retters middag, og synes det er mest ryddig i et bryllup når det skal holdes taler, sanger osv. Liker at folk sitter i ro og det er deilig å få maten servert. :-) Men samtidig er det jo sosialt å møtes over et matfat og folk får muligheten til å røre seg. Derfor har vi lagt inn en strekke på beina pause mellom hovedrett og dessert Vi har det også slik. I vår omgangskrets er koltdbord sett på som "uhøytidelig", noe vi ikke ønsket. Vil at det skal være litt høytidelig, spesiellt under middagen. Vi ønsket at alle gjestene skulle bli servert. Det blir ingen kjøttflis servert i vårt bryllup. Førsteklasses råvarer tilbredet av flink kokk. Reinsdyrplomme er hovedrett, og betraktes ei som kjøttflis av oss eller gjestene :o Vegetarianere får selvsagt servert egen mat. Vi kjenner familien og vennene som kommer såpass godt, at vi vet hva de tåler/ikke tåler. Hadde nok ikke reagert på noen måte, om vi fikk servert koldtbord i andres bryllup, men for oss var ikke dette det rette. Vi betaler 24 000,- for 3-retters middag til 72 gjester (hovedrett servert 2 ganger).
Arkana Skrevet 17. august 2004 #15 Skrevet 17. august 2004 Folk som serverer karbonader og cabaret på koldtbord burde vel ikke helt uttale seg om hva som er kjedelig bryllupsmat. Koldtbord blir for vanlig og uhøytidelig for meg, dette er tross alt et bryllup. Og det er ingen problemer med å tilrettelegge for allergikere/vegetarianere eller andre selv om man ikke har koldtbord.
Bokalven Skrevet 17. august 2004 #16 Skrevet 17. august 2004 Hvorfor i all verden kan du ikke spørre hva som serveres, når du er i større lag? De fleste stedr lager egen mat på null komma nix. Det er jo nettopp det jeg gjør! Og det synes jeg er noe skikkelig pes! Men, jeg har opplevd så mange ganger at maten jeg får egentlig ikke er noe spesielt å hoppe i taket for, at det blir et stressmoment okke som. Og som Tex sier, det er ikke noe gøy å være den det er noe spesielt med hele tiden...
Bokalven Skrevet 17. august 2004 #17 Skrevet 17. august 2004 Og det er ingen problemer med å tilrettelegge for allergikere/vegetarianere eller andre selv om man ikke har koldtbord. Nei, det skulle man jo gjerne tro, men for å ta et skrekkeksempel: En middag jeg var i ble jeg servert ostegratinert, varm melon med druer og noen spirer som hovedrett! Blergh! Det var noen andre som også fikk vegetarretten der, og vi var alle enige om at dette var en forferdelig hovedrett... Jeg burde kanskje sende inn ei liste over ting jeg ikke tåler, men det er faktisk stress... Da er det lettere å be om vegetar og håpe den ikke inneholder masse fett (som butterdeig) eller er fritert...
Arkana Skrevet 17. august 2004 #18 Skrevet 17. august 2004 :o :o :o Du verden! Jeg regner med (eller i allefall burde det være slik) at de man inviterer i sitt eget bryllup, de kjenner man så godt at man vet hva de tåler/liker, i allefall såpass at de får noe å spise. Og er man usikker, så spør man, faktisk kunne det godt bli en vane at svarkortet til invitasjonen inneholder en liten boks eller noe hvor man kan skrive om man er allergisk mot noe eller er vegetarianer.
Bokalven Skrevet 17. august 2004 #19 Skrevet 17. august 2004 Det hadde faktisk vært smart... Selv om jeg hadde trengt litt plass for å føre opp ting jeg ikke tåler.
magnhild Skrevet 17. august 2004 #20 Skrevet 17. august 2004 Folk som serverer karbonader og cabaret på koldtbord burde vel ikke helt uttale seg om hva som er kjedelig bryllupsmat. http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_rolleyes.gif' alt=':roll:'> Koldtbord blir for vanlig og uhøytidelig for meg' date=' dette er tross alt et bryllup. Dette er hvordan vårt koldtbord kommer til å innholde, og jeg synes ikke dette er for vanlig og uhøytidelig i det hele tatt. Dette er ikke mat som jeg spiser til daglig, og som blir dermed uvanlig. Vi kommer også til å ha en varmrett og mer pålegg og slike ting, selv om jeg ikke tror det er nødvendig. Alle jeg har vist dette til mener at det er kjempebra. Er det bare fordi de ikke skal såre meg?? Jaja, dette er i alle fall hvordan vi vil ha det! Koldtbord spesialsydd: Røkt elgfilet med syltet soppsalat, helstekt okse indrefilet med potetsalat, honningglasert svinekam med svisker, kalkunbryst med Waldorfsalat, røkelaks med eggerøre, blåskjell, krabbe, reker med skall, sitron, majones, eggesalat, avkokt hel ørret med agurksalat og rømme, marinerte krepsehaler med urtedressing, tomat- og mozzarellasalat, frisk salat, fransk dressing, brødbord med smør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå