Gå til innhold

Burde folk som bor i fengsel og på asylmottak få vegan-diett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å finne mat som alle kan spise i våre internasjonale dager. Noen vil ikke spise gris, andre ku. Noen mener at meieriprodukter og kjøtt ikke må blandes. Mange krever at kjøttet skal være slaktet og behandlet på bestemte måter.

Hva med å kutte ut kjøtt og meieriprodukter helt? Kjøtt er dyrt og belaster miljøet. Alle de spesielle reglene skaper også enorme utgifter til ekstra-arbeid.

Det går fint ann å lage fullverdige måltider med nok proteiner av vegan-mat, og det er mye sunnere og billigere. Kanskje voldsstatistikkene til og med hadde gått ned?

Hva mener dere, KG?

Anonymous poster hash: b6d74...119
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det tryggeste ville være å servere den gamle fengselsdietten anno 1850. Vann og brød. Helt trygg (med unntak av de med glutenallergi?)

Anonymous poster hash: 37e59...c31
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Synes det hadde vært et utmerket idé. Så hadde de sluppet alle disse særegne kravene til insatte. Havner man i fengsel, så får man spise det man får servert, og er ikke norsk kjøtt slaktet etter norske regler bra nok, så kan de drite i å spise det enkelt og greit.

Kanskje folk hadde holdt seg på riktig side av loven, siden så mange er så følelsesmessig knytta til kjøttet sitt. At 10 år uten kjøtt og ost hadde gjort at folk tenkte at det ikke er verdt det. :fnise:

Anonymous poster hash: b6562...6e2
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Noen år uten kjøtt og ost, samt vask og vedlikedhold av hele fengslet ville nok ikke vært så negativt - nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan lage mye god mat av veganske råvarer.

Anonymous poster hash: 0f40c...4ce
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det tryggeste ville være å servere den gamle fengselsdietten anno 1850. Vann og brød. Helt trygg (med unntak av de med glutenallergi?)

Anonymous poster hash: 37e59...c31

Jeg mener dette med vegan-diett seriøst. Vegandiett og kun vann, å drikke. Man kan spise vegan-mat uten å få mangelsykdommer, og det er helt trygt.

Skrevet

Når man soner en straff, så er man ikke på hotell. Under soning spiser man det som blir servert og holder sin kjeft.

Når man kommer til landet og søker asyl. Da er man ydmyk og takknemlig for og bli beskyttet. Man stiller ikke krav når man svever i livsfare. For vi tror vel ikke at asylsøkere juger, eller? Så asylsøkere spiser det de får og er takknemlig for den hjelp og omsorg de får. Om ikke, bør de kastes rett ut.

• Liker 5
Skrevet

Jeg mener dette med vegan-diett seriøst. Vegandiett og kun vann, å drikke. Man kan spise vegan-mat uten å få mangelsykdommer, og det er helt trygt.

Det kan man, men det er absolutt ikke billigere enn at de serverer fangene med kjøtt og kylling.

Å spise grønnsaker og frukt, samtidig som man sørger for at det dekker alt man trenger per dag, blir ekstremt dyrt, når til og med privatpersoner, som da ikke kjøper i bulk, feks får kylling til så lite som 40 kroner kiloen.

Animalsk mat er latterlig billig, så i forhold til økonomi er ikke det et alternativt for instanser som allerede har for lite penger.

AnonymBruker
Skrevet

lager ikke insatte i norske fengsler hovedsakelig maten sin selv?

Anonymous poster hash: 6271c...0ed
Skrevet

lager ikke insatte i norske fengsler hovedsakelig maten sin selv?

Anonymous poster hash: 6271c...0ed

Jeg tror det er ganske vanlig at det ansettes institusjonskokker, men mye mulig det finnes fengsler hvor de deler opp i kjøkkenvakter og den slags.

Skrevet

Jeg synes kjøtt-etere burde få salater og kanin-for hele dagen, mens veganere og muslimer kun skal få svinekjøtt! Til pass åt dem... :twisted:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tørre bønner og linser er meget billig. Så det vil nok være rimelig å kjøpe inn.

Nå er det svært få veganere i fengsel da. Så det er ikke akkurat det største problemet å tilrettelegge for de...

Anonymous poster hash: b6562...6e2

AnonymBruker
Skrevet

Får nøye seg med vann og brød. Dog mange i fengsel som ikke har skadet andre som fortjener fullverdig/normal mat.

Anonymous poster hash: dafb4...c97

Skrevet

Næringstoffer man ikke får tilstrekkelig av på en vegansk diett:

DHA (nei, det er ikke nok med ALA, konverteringen er komplisert og det skal ikke store fordøyelsessvikten til før man ikke kan konvertere denne)

Choline (helt essensiell i uviklingen av hjernefunksjonen. Beste kilde er rå eggeplomme, finnes ikke i vegetabilsk føde)

Vitamin A (retinol, ikke betakaroten som har begrenset omdanningsmulighet i menneskekroppen)

Vitamin D (mindre viktig hvis du lever på Ekvator, men ekstremt viktig her i Norge, hvor man bare kan få det fra sola ca 3 mnd i året)

Sink

B12

Jern (i hem-form, da de fleste sliter med konverteringen fra ikke-hemjern)

Det er ikke trygt å være veganer nei.

• Liker 3
Gjest oleoh
Skrevet

Synes det er ganske synd at de ikke kan være glade for å komme seg unda problemene de sliter med. Greit nok, de har reist veldig lang og kunne bosatt seg i et naboland eller noe slikt, men selv her kan ikke de forvente alt mellom himmel og jord.

Skrevet

fyfaen for no drit. Folk er i fengsel, ikke på ferie.. De får det de får, hvis de ikke er fornøyd med det, kan de sulte eller ete maten.

Alt dette religion maten er ikke fengsels problem, men folkets problem. Folk i Norge har det altfor godt i fengsel,de bør heller kanskje du heller kan dra på fengsel i Thailand eller et eller annet land i Afrika.

Men som noen andre sa,gi de vann og brød.

Skrevet

Hva mener dere, KG?

Jeg mener du er en liberaler fullstendig uten kontakt med virkeligheten!

AnonymBruker
Skrevet

De burde bare spise det de får servert av vanlig mat. Unntaket er hvis de har påvist allergi, for eksempel cøliaki,

Anonymous poster hash: 0695d...a48
Skrevet

Hvorfor i all verden skal asylsøkere straffes? For ett trangsynt og ekkelt menneskesyn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man har spist vegan i noen år så blir vel magen dårligere på å bryte ned kjøtt om man begynner å spise det igjen? Vet ikke om det er permanent, men man må da gradvis introdusere kjøtt igjen når man kommer ut.

Når det gjelder vitamin A, så konverteres vel noe til retinol. Dersom man spiser appelsin eller enkelte typer grønne salattyper, så burde det dekke behovet.

Jeg har fått inntrykk av at det er viktig for alle å ta D vitamin om vinteren pga lite sol. Med mindre man alltid spiser fet fisk et par ganger i uka samt noen typer melkeprodukter og den slags.

Sink kan muligens være et problem alt ettersom hva man spiser til vanlig som veganer. Dersom man spiser en del nøtter er det jo ca 1mg sink i en spiseskje nøtter.

Jern er også litt situasjonsbetinget. Er en del jern i grønne linser, tomatpure. man bær kanskje være litt mer obs på å få i seg noe med c-vitaminer når man spiser ting med jern.

DHA, choline og b12 er problematisk.

Anonymous poster hash: fae31...b09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...