AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #1 Skrevet 16. mars 2015 Jeg må si at jeg tenker mitt om mennesker som mener det. Ser for meg at de er ufyselige mennesker som bare går forbi alle i køen og sier "sorry, men dere må gjøre dere fortjent til min respekt!" og dulter bort i andre mennesker fordi de må jo gjøre seg fortjent til respekten!. Ser også for meg at mennesker som sier slikt klår på andre på byen fordi de de klår på ikke har gjort seg fortjent til deres respekt. Er det noen andre som tenker slik? Jeg respekterer alle som et utgangspunkt, og om de oppfører seg stygt o.l mister de min respekt. Derfor oppfører jeg meg godt mot alle og hjelper de som trenger hjelp. Anonymous poster hash: 5becc...81a 5
wintergirl Skrevet 16. mars 2015 #2 Skrevet 16. mars 2015 (endret) Enig her. Det er vel mer tillit som man skal gjøre seg fortjent til. Respekterer alle jeg også til de viser at de fortjener det motsatte! Endret 16. mars 2015 av wintergirl 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #3 Skrevet 16. mars 2015 Enig her. Det er vel mer tillit som man skal gjøre seg fortjent til. Respekterer alle jeg også til de viser at de fortjener det motsatte! Ja, sant! Anonymous poster hash: 3f213...d9e
Gjest Horatio Hornblower Skrevet 16. mars 2015 #4 Skrevet 16. mars 2015 Enig Respekt gjør man seg fortjent til. Det er ikke noe man kan forlange. 3
Gothminister Skrevet 16. mars 2015 #5 Skrevet 16. mars 2015 Enig Respekt gjør man seg fortjent til. Det er ikke noe man kan forlange. Enig. Respekt er ikke noe man har automatisk. Respekt må man gjøre seg fortjent til. I dag løper alle rundt og tror alle skal respektere dem. 4
Silfen Skrevet 16. mars 2015 #6 Skrevet 16. mars 2015 I utgangspunktet får ethvert menneske respekt fordi de er mennesker. Så åpner halvparten kjeften og mister den. 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #7 Skrevet 16. mars 2015 Jeg er enig med deg, ts. Anonymous poster hash: 80614...59c
Tøytigern Skrevet 16. mars 2015 #8 Skrevet 16. mars 2015 (endret) Respekt er noe du får fordi du er et menneske. Menneskeverdet gjør at du automatisk er verdig respekt i kraft av deg selv. Om du mister respekten, fordi du er en dritt, kan du ikke forlange å få den tilbake. Men alle skal respektere ditt verd som menneske, uavhengig av handlinger du har gjort. Derfor har vi det som kalles menneskerettigheter. Man behøver ikke fortjene sine menneskerettigheter. Man kan ikke miste dem heller. Men man kan miste sin frihet dersom man er kriminell. På samme måte kan folk miste respekten for deg personlig, når du er en idiot eller en drittsekk. Men respekten for din verdi som menneske er ikke noe du skal fortjene.Folk kan ikke ta den fra deg, heller. Den har du uansett. Derfor kan feks ikke folk gå ivei og myrde deg ustraffet. Man skal/kan ikke fortjene retten til å ikke bli myrdet. Men man kan miste folks respekt dersom man myrder. Edit: Staveleif. Endret 16. mars 2015 av Tøytigern 3
Gjest Kili Skrevet 16. mars 2015 #9 Skrevet 16. mars 2015 Enig. Jeg respekterer alle jeg, ikke mobbere. Selv om jeg vil og prøver så klarer jeg ikke det.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #10 Skrevet 16. mars 2015 Enig Respekt gjør man seg fortjent til. Det er ikke noe man kan forlange. Så du er en av de som dulter borti andre uten å bry deg, sniker i køen og oppfører deg dårlig altså? Anonymous poster hash: 3f213...d9e
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #11 Skrevet 16. mars 2015 Respekt er noe du får fordi du er et menneske. Mennerskeverdet gjør at du automatisk er verdig respekt i kraft av deg selv. Om du mister respekten, frordi du er en dritt, kan du ikke ofrlange å få den tilbake. Men alle skal respektere ditt verd som menneske, uavhengig av handlinger du har gjort. Derfor har vi det som kalles menneskerettigheter. Man behøver ikke fortjene sine menneskerettigheter. Man kan ikke miste dem heller. Men man kan miste sin frihet dersom man er kriminell. På samme måte kan folk miste respekten for deg personlig, når du er en idiot eller en drittsekk. Men respekten for din verdi som menneske er ikke noe du skal fortjene. Den har du uansett. Derfor kan feks ikke folk gå ivei og myrde deg ustraffet. Man kan ikke fortjene retten til å ikke bli myrdet. Men man kan miste folks respekt dersom man myrder. Her er det noen som har forstått det ja! Anonymous poster hash: 3f213...d9e
Neeli00 Skrevet 16. mars 2015 #12 Skrevet 16. mars 2015 Jeg tror du mistforstår uttrykket litt. Det handler ikke om å behandle andre dårlig. Det handler mer om at man skal symbolisere hva man står for og ikke anta at alle andre anstrenger seg for en eller vet hva man vil. Ett eksempel er sitatet jeg har sett florere på sosialt media - "it's a man's job to respect a woman, but it's a woman's job to give a man something to respect". Det ligger selvsagt i det at når kvinner klager over at menn ikke er "gentlemen" lenger, så handler det om at dagens kvinner ikke akkurat er "ladies". At man får som man reder, med andre ord. Har du f.eks. gått inn i et forhold på seksuelle premisser, kan du ikke klage over at han stakk etter sex.
Tøytigern Skrevet 16. mars 2015 #13 Skrevet 16. mars 2015 Her er det noen som har forstått det ja! Anonymous poster hash: 3f213...d9e Tusen takk
Cashbah Skrevet 16. mars 2015 #14 Skrevet 16. mars 2015 Man skal respektere andre medmennesker, med mindre man har en grunn til å ikke gjøre det. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #15 Skrevet 16. mars 2015 Jeg tror du mistforstår uttrykket litt. Det handler ikke om å behandle andre dårlig. Det handler mer om at man skal symbolisere hva man står for og ikke anta at alle andre anstrenger seg for en eller vet hva man vil. Ett eksempel er sitatet jeg har sett florere på sosialt media - "it's a man's job to respect a woman, but it's a woman's job to give a man something to respect". Det ligger selvsagt i det at når kvinner klager over at menn ikke er "gentlemen" lenger, så handler det om at dagens kvinner ikke akkurat er "ladies". At man får som man reder, med andre ord. Har du f.eks. gått inn i et forhold på seksuelle premisser, kan du ikke klage over at han stakk etter sex. Om man mener at "respekt er noe man skal gjøre seg fortjent til" betyr det at man ikke respekterer de man ikke kjenner. Og om man ikke respekterer andre behandler man andre dårlig. Synes du f.eks at du bare kan være stygg mot meg fordi du ikke kjenner meg og jeg dermed ikke har gjort meg fortjent til din respekt? Om du ikke synes det så respekterer du meg som et likeverdig individ selv om du ikke kjenner meg. Forstår du? Anonymous poster hash: 3f213...d9e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #16 Skrevet 16. mars 2015 Selvfølgelig skal man gjøre seg fortjent til respekt. Selv prøver jeg å behandle mine medmennesker med respekt, og min adferd avgjør om jeg får respekt av andre. Oppfører jeg meg som en sau, ja da kan jeg ikke forvente at jeg blir respektfullt behandlet. Anonymous poster hash: 2a9d6...393 2
Gothminister Skrevet 16. mars 2015 #17 Skrevet 16. mars 2015 Respekt er noe du får fordi du er et menneske. Menneskeverdet gjør at du automatisk er verdig respekt i kraft av deg selv. Man skal lese mye rart her. Men dette er nok hva enkelte faktisk tror. De forklarer faktisk mye. Så takk.
Gothminister Skrevet 16. mars 2015 #18 Skrevet 16. mars 2015 Selvfølgelig skal man gjøre seg fortjent til respekt. Selv prøver jeg å behandle mine medmennesker med respekt, og min adferd avgjør om jeg får respekt av andre. Oppfører jeg meg som en sau, ja da kan jeg ikke forvente at jeg blir respektfullt behandlet. Anonymous poster hash: 2a9d6...393 Helt riktig.
Tøytigern Skrevet 16. mars 2015 #19 Skrevet 16. mars 2015 Man skal lese mye rart her. Men dette er nok hva enkelte faktisk tror. De forklarer faktisk mye. Så takk. Jeg har igrunnen skjønt at du ikke har respekt for menneskeverdet, når jeg har lest det du skriver. Tett fulgt av egenkjærhet og mangel på empati. For min del er det vanskelig å ha respekt for sånne verdier. Å beholde min respekt for deg da, er gjerne vanskelig. Da kommer vi dit hen at den må du faktisk gjøre deg fortjent til...
Tøytigern Skrevet 16. mars 2015 #20 Skrevet 16. mars 2015 Man skal respektere andre medmennesker, med mindre man har en grunn til å ikke gjøre det. Og hva er grunner til å ikke gjøre dette i din bok?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå