Gå til innhold

Muligheter for boliglån i vår situasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på vår mulighet for boliglån i vår situasjon....Jeg har inntekt 460 000 fast ansatt i kommunen 2 barn,bil lån 80 000,egenkapital ca 100 000.Han eier bolig belånt ca 2 mill,verdi 3,1,på vei ut i jobb med estimert inntekt på 500 000.vil få ca 24 000 i leieinntekter på huset pr mnd.Har til sammen 5 barn med 50/50 deling.Noen som har hvert i liknende situasjon eller har noen gode råd å komme med???

Anonymous poster hash: 9f232...c3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på vår mulighet for boliglån i vår situasjon....Jeg har inntekt 460 000 fast ansatt i kommunen 2 barn,bil lån 80 000,egenkapital ca 100 000.Han eier bolig belånt ca 2 mill,verdi 3,1,på vei ut i jobb med estimert inntekt på 500 000.vil få ca 24 000 i leieinntekter på huset pr mnd.Har til sammen 5 barn med 50/50 deling.Noen som har hvert i liknende situasjon eller har noen gode råd å komme med???

Jøssenavn, er det ikke bedre å spørre i banken??

Anonymous poster hash: 6d68b...497

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du spør om egentlig? Skal du kjøpe deg inn hos han? Skal han selge sin bolig og dere kjøpe ny fellesbolig? Skal dere beholde hans bolig og kjøpe ny felles?

Anonymous poster hash: 691fe...a66

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Umulig å svare fornuftig på et så rotete åpningsinnlegg.

Anonymous poster hash: 841e8...b30

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Oioioi her var det skikkelig negativ stemning når man poster et innlegg...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hva er det du spør om egentlig? Skal du kjøpe deg inn hos han? Skal han selge sin bolig og dere kjøpe ny fellesbolig? Skal dere beholde hans bolig og kjøpe ny felles?Anonymous poster hash: 691fe...a66 [/quote Kjøpe felles bolig og beholde hans i tillegg som en utleieenhet...

AnonymBruker
Skrevet

Kjekt med mange barn :D!

Anonymous poster hash: 2923b...f37
AnonymBruker
Skrevet

24000 i leieinntekt på en bolig til 3,1 mill? Hvor er dette? Har han tenkt å dele opp i mange hybler?

Anonymous poster hash: 76958...168

• Liker 1
Skrevet

Har ikke søkt i bank enda da det er først til høsten det er aktuelt med boligkjøp...men tenkte kansje det var noen som har hvert i nogenlunde samme situasjon selv....og kansje hadde noen gode råd!!! Trist med usaklige tilbakemeldinger selv om kansje det var et dumt spm og innlegg!

AnonymBruker
Skrevet

24000 i leieinntekt på en bolig til 3,1 mill? Hvor er dette? Har han tenkt å dele opp i mange hybler?Anonymous poster hash: 76958...168

. 4 leiligheter/hybler er det inndelt i.

AnonymBruker
Skrevet

Det burde jo ikke være noe problem i det hele tatt. Dere har jo bare 2 barn fulltid etter hva jeg forstår. Det er jo ikke noen spesiell situasjon. Dere må bare spare opp nok EK i forhold til huset dere ønsker å kjøpe.

Anonymous poster hash: 76958...168

AnonymBruker
Skrevet

Litt avhengig av hvor gamle barna deres er og hvor mange i barnehage, vil jeg tro dere kan betjene et lån på 1-1,2 mill., men dere mangler jo noe egenkapital. Og husk at dere bør ha ganske romslig økonomi for å være husvert for 4 hybler. Ville nok lagt utleieplanen på hylla med tanke på inntekten deres og at dere har 5 barn.

Anonymous poster hash: 5b259...e65

Skrevet

1,1 som ikke er belånt på huset + 100 000 i EK? Hovedregelen ved kjøp av sekundærbolig er at du bare kan hå lån på 70% I hver bolig ca 930 000 vil da være bundet i hans bolig. Da står dere igjen med 270 000 til EK til ny bolig, og dette må dekke 30% av deres nye bolig. Det blir jo ikke rare boligen for under 1 mil?

Det kan jo være at banken vil vurdere deres situasjon anderledes, men dette er hovedregelen.

AnonymBruker
Skrevet

ame="AnonymBruker" post="16095555" timestamp="1426526573"]

1,1 som ikke er belånt på huset + 100 000 i EK? Hovedregelen ved kjøp av sekundærbolig er at du bare kan hå lån på 70% I hver bolig ca 930 000 vil da være bundet i hans bolig. Da står dere igjen med 270 000 til EK til ny bolig, og dette må dekke 30% av deres nye bolig. Det blir jo ikke rare boligen for under 1 mil?

Det kan jo være at banken vil vurdere deres situasjon anderledes, men dette er hovedregelen.

. Takk for fornuftig svar!Blir spennende og høre hvordan banken ser på dette når den tid kommer :-)

AnonymBruker
Skrevet

Det burde jo ikke være noe problem i det hele tatt. Dere har jo bare 2 barn fulltid etter hva jeg forstår. Det er jo ikke noen spesiell situasjon. Dere må bare spare opp nok EK i forhold til huset dere ønsker å kjøpe.Anonymous poster hash: 76958...168

. 5 barn på halvtid blir jo å regne som 2/3 barn på fulltid ja...så kansje det ikke er så ille alikevel :-) Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Litt avhengig av hvor gamle barna deres er og hvor mange i barnehage, vil jeg tro dere kan betjene et lån på 1-1,2 mill., men dere mangler jo noe egenkapital. Og husk at dere bør ha ganske romslig økonomi for å være husvert for 4 hybler. Ville nok lagt utleieplanen på hylla med tanke på inntekten deres og at dere har 5 barn.Anonymous poster hash: 5b259...e65

. Boligen har hvert utleid i mange år alt så er ikke bare å legge den på hylla uten videre!ingen barn i barnehage og kun hos oss annenhver uke.Stiller annen nødvendig sikkerhet i annen bolig i tillegg til ek på 100 000.Takk for råd!

AnonymBruker
Skrevet

ame="AnonymBruker" post="16095555" timestamp="1426526573"]

. Men så lenge kun han står som eier på huset/utleieboligen og vi tar felles boliglån på nytt hus,må vi fortsatt dekke 30% av ny bolig om han blir stående som medlånetaker på felles boliglån?virker som du hadde litt peiling...derfor jeg spør.

Skrevet

. Men så lenge kun han står som eier på huset/utleieboligen og vi tar felles boliglån på nytt hus,må vi fortsatt dekke 30% av ny bolig om han blir stående som medlånetaker på felles boliglån?virker som du hadde litt peiling...derfor jeg spør.

Det vet jeg dessverre ikke. Dette er dessuten bare generelle regler. Det kan godt være at banken vurderer deres individuelle situasjon anderledes. Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett må dere skaffe mer egenkapital, eller sikkerhet. For regner med at dere trenger minst 3 mill til å kjøpe bolig. Men det beste er å gå i banken, og prate med de. Hvis mannen har et godt forhold til sin bank, alltid betalt lånet i tide, så kan det lønne seg at dere spør i den banken. Det hjalp i hvert fall meg.

Anonymous poster hash: d1882...74e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...