Gå til innhold

Foreldrene mine maser enda om dåp på barnet vårt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir gal!

Jeg og og min mann valgte å ikke ha dåp eller navnefest, vi hadde derimot en liten velkomstfest med bare nærmeste familie, ganske uformellt og koselig.

Svigers tok dette helt fint, har ikke hørt et knyst om dette fra dem, til tross for at de er begge kristne. Foreldrene mine derimot, som ikke går i kirka med mindre det er et bryllup eller en begravelse, de klarer ikke å akseptere dette! Barnet er 3 år nå, og enda får jeg kommentarer ang. Dåp.

Jeg har sagt klart ifra, jeg har blitt sint, jeg har vært rolig, jeg har argumentert osv.. Likevel får jeg høre det.

Forsåvidt legger de seg ekstremt masse opp i hvordan barnet blir oppdratt generelt.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å få dem til å respektere valget vi har tatt! Nå ignorerer jeg bare kommentarene, for jeg orker ikke en utrivelig diskusjon når vi først er der på besøk.. Er ganske sikker på at foreldrene mine ikke respekterer meg noe spesielt heller.

Noen tips??:/

Bruker anonym bruker her nå, for å slippe at kontoen min blir gjenkjent.

Anonymous poster hash: eb538...675

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Fortel kvifor de ikkje døypte barnet. Kanskje dei då forstår?

Skrevet

Jeg blir gal!

Jeg og og min mann valgte å ikke ha dåp eller navnefest, vi hadde derimot en liten velkomstfest med bare nærmeste familie, ganske uformellt og koselig.

Svigers tok dette helt fint, har ikke hørt et knyst om dette fra dem, til tross for at de er begge kristne. Foreldrene mine derimot, som ikke går i kirka med mindre det er et bryllup eller en begravelse, de klarer ikke å akseptere dette! Barnet er 3 år nå, og enda får jeg kommentarer ang. Dåp.

Jeg har sagt klart ifra, jeg har blitt sint, jeg har vært rolig, jeg har argumentert osv.. Likevel får jeg høre det.

Forsåvidt legger de seg ekstremt masse opp i hvordan barnet blir oppdratt generelt.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å få dem til å respektere valget vi har tatt! Nå ignorerer jeg bare kommentarene, for jeg orker ikke en utrivelig diskusjon når vi først er der på besøk.. Er ganske sikker på at foreldrene mine ikke respekterer meg noe spesielt heller.

Haha morsomt at det er de hobbykristne som reagerer på dette.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Bare fortsett å ignorere. Evt bare si, helt rolig, "Dette har vi snakket om før. Vi har gjort et valg, og dette har ikke dere noe med. Nå er vi ferdig å diskutere det". Og gå vekk om de fortsetter å mase. Ikke begi dere inn på en diskusjon eller dialog. Bare gjør det klart at dette er dere ferdig med. Punktum.

Anonymous poster hash: 5af3e...457
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

"Dette har vi snakket om før og jeg har ikke mer å si om den saken. Hvis dere vil unngå dårlig stemning, lar dere det ligge nå."

Vi valgte en navnefest for vår. Det ble heller ikke så godt mottatt. Faktisk forsøkte den ene bestemora å tilby seg å arrangere og betale hele dåpen. Som om det var innsatsen og pengene som var grunnen til at vi ikke ville døpe... hun var forøvrig strålende fornøyd med navnefestseremonien etterpå, syns det var SÅ stemningsfullt og vakkert.

Besteforeldre ass...

Anonymous poster hash: e9d7c...148

AnonymBruker
Skrevet

Bare fortsett å ignorere. Evt bare si, helt rolig, "Dette har vi snakket om før. Vi har gjort et valg, og dette har ikke dere noe med. Nå er vi ferdig å diskutere det". Og gå vekk om de fortsetter å mase. Ikke begi dere inn på en diskusjon eller dialog. Bare gjør det klart at dette er dere ferdig med. Punktum.

Anonymous poster hash: 5af3e...457

Støtter denne. Ser ut som dere har forklart hvorfor dere har tatt de valg dere har tatt. Da må dere faktisk bare si ifra og sette ned foten en gang for alle om at dette ikke er noe mer å diskutere. Valget er deres og ingen andres.

Har heldigvis sluppet diskusjoner rundt dåp i familien. Men den ene av mine besteforeldre maste i mange år om når jeg skulle konfirmeres. Jeg valgte selv borgerlig konfirmasjon, men det var visst ikke bra nok og ble ikke regnet med. Forsåvidt maste samme person på min mor gjennom alle år også om hvordan hun kunne la meg komme rett til "det varme stedet", og det siden det ikke ble døpt. Var nok litt mer uvanlig på den tiden tidlig på 70-tallet å ikke døpe barn, men likevel.

Anonymous poster hash: 62e27...5b3

AnonymBruker
Skrevet

Huff, noen gir seg aldri.

Min bestemor maste på meg og eksen i de fleste av de ti årene vi var sammen at vi måtte gifte oss. Det er irriterende når det aldri tar slutt med maset. Jeg synes det er rart at så mange mennesker går rundt å mener at deres valg og verdier skal dyttes over på de rundt dem.

Anonymous poster hash: 951ae...275
  • Liker 1
Skrevet

Skal de bestemme, så får de få egne unger!

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, hvis moren min blir sånn kommer jeg til å kaste en bok i trynet hennes og legge henne inn på gamlehjem :jolie:

Anonymous poster hash: 4caf5...320
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville begynt å dra hjem hver gang de begynte å gnåle. Evt be den dra om de er hos dere. Eller avslutte samtalen om det er på telefon.

Anonymous poster hash: d9078...d4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig hva andre mennesker skal bry seg med altså. Deres barn - deres liv - deres valg!

Anonymous poster hash: 48c0f...521
  • Liker 2
Gjest Keikolina
Skrevet

Jeg er personlig ukristen så var ikke snakk om at mine skulle døpes. Hva slekta sa bak lukkede døren vet jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir gal!

Hehe, ok? Nå er de fleste brukernavn her inne ganske anonyme også... Man har jo ikke brukernavn med fullt navn, adresse og bilde, merkelig utsagn.

Anonymous poster hash: 3531d...009

AnonymBruker
Skrevet

Her i familien er ting litt andre veien på den ene siden av slekta. Mine besteforeldre på farssiden synes barnedåp og konfirmasjon er noe tull. De døpte ikke sine barn. Jeg som er troende, men ikke aktiv troende, synes det er en fin ting og barnet ble derfor døpt. Mine besteforeldre på far siden dukket da ikke opp da de ikke synes noe om dette og det er helt greit for de lager ikke noe drama ut av det. De legger ikke sine meninger over på meg eller maser om at det burde jeg ikke gjøre osv. Og hadde barnet ikke blitt døpt så forvneter jeg at morssiden av slekten hadde holdt sine meninger for seg selv, selvom de er for dåp.

Gjest chiki
Skrevet

Sann er det her ogå. De ga seg til slutt. Men da nr2 kom nesten 4 år etter begynte de igjen. "Nå kan dere jo døpe begge to samtidig!!!:D"

Skjer ikke... De er også hobbykristne

Skrevet

Hehe, ok? Nå er de fleste brukernavn her inne ganske anonyme også... Man har jo ikke brukernavn med fullt navn, adresse og bilde, merkelig utsagn.

Sammenlagt blir ofte alle innleggene til en bruker ganske identifiserende.

• Liker 4
Skrevet

Til TS, det høres ut som foreldrene dine ikke respekterer deg som det voksne mennesket du er. Kanskje de ikke har forstått at dere er voksne og istand til å ta reflekterte avgjørelser. Jeg ville forklart vennlig men bestemt at her er avgjørelsen vår, den er endelig og du har ingenting med den. Jeg vil ikke høre et ord mer om denne saken. ferdig snakka! Etter det ville jeg gjort som blir foreslått over her dersom de tar det opp igjen, nemlig gått, bedt de om å gå eller bare avsluttet telefonsamtalen.

Dette er den nøyaktige oppskriften jeg brukte mot svigers. De fikk fullstendig bakoversveis over at de ble motsagt og satt på plass. Etter at sjokket la seg er det nå fred og fordragelse. Jeg blir behandlet som et voksent menneske og alle er fornøyde (bortsett fra at svigers synes at det er vanskelig at kjernefamilien ikke lenger tilhører den norske kirke, eller noen kirke i det hele tatt)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...