Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Relativt ny i arbeidslivet, skal ha min første "ordentlige" ferie i sommer. Jeg har fastlønn.

Når trekkes ferien fra lønna? Altså, jeg vet at dette varierer fra sted til sted, men trekkes alle de 5 ukene man skal ha i ferie fra lønna på en gang (det går jo ikke, lønna tilsvarer jo 4 uker), eller fordeles det utifra når man har ferie? La oss si jeg tar to uker i juli, 2 i desember, og den siste uka tar jeg ikke ut (har ikke full feriepenger, så jeg er ikke pålagt å ta ut all ferie).

Anonymous poster hash: 95d12...435
Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

De fleste stedene jeg har jobbet har feriepengene vært utbetalt i juni, og trekk i lønn for ferie har vært foretatt samme måned. Det du absolutt bør gjøre, er å avklare med din leder hvor mye ferie du skal ha i år, og deretter kontakter enten du eller leder (det blir dere enige om) lønningskontoret/lønnsansvarlig og forteller hvor mye ferie du skal ha. På denne måten blir du trukket i lønn tilsvarende den mengden ferie du skal ta ut.

AnonymBruker
Skrevet

Hør med sjefen din. Det er ørten måter å gjøre dette på.

Anonymous poster hash: 741ca...322
AnonymBruker
Skrevet

De fleste stedene jeg har jobbet har feriepengene vært utbetalt i juni, og trekk i lønn for ferie har vært foretatt samme måned. Det du absolutt bør gjøre, er å avklare med din leder hvor mye ferie du skal ha i år, og deretter kontakter enten du eller leder (det blir dere enige om) lønningskontoret/lønnsansvarlig og forteller hvor mye ferie du skal ha. På denne måten blir du trukket i lønn tilsvarende den mengden ferie du skal ta ut.

Så det vil si at alle 5 ukene trekkes fra junilønna, selv om noen uker tas i juni og noen i desember? De færreste tar vel ut all ferie på sommeren?

ELler vil jeg i juni trekkes for 2 uker ferie, og i desember for 2 uker? Hvordan fungerer det for dere?

Jeg syns det er vanskelig å vite nå om jeg skal ha ferie i desember...

AnonymBruker
Skrevet

Hør med sjefen din. Det er ørten måter å gjøre dette på.

Anonymous poster hash: 741ca...322

Sjefen min har ikke peiling, og jeg vet ikke hvem som har peiling (veldig stor arbeidsplass) - har bare fått beskjed på mail om å planlegge sommerferien nå. Og da begynte jeg å lure. Og inntil jeg finner den rette personen å spørre tenkte jeg det er greit å høre hva som er vanlig praksis andre steder.

Skrevet

Dersom du har fastlønn er det mest vanlig at all ferie blir trukket den samme måneden som feriepengene blir utbetalt (som regel i juni). Da trekkes det for en måned + 4 (?) dager. Som regel har man jo tjent seg opp feriepenger fra tidligere arbeidsgiver, slik at dette dekker opp for lønna som blir trukket, men de som ikke har jobbet forrige år vil merke at det blir borte inntekt, ja.

Jeg vet du enkelte steder kan si i fra deg ferien dersom du ikke har opparbeidet feriepenger, men det er litt opp til hver enkelt bedrift hvordan dette gjøres. Noen steder trekkes uansett ferie i juni, så kan man få det tilbakebetalt ved årsslutt detrsom man ikke har tatt ut ferien sin.

Du blir nødt til å sjekke ut dette med lønningsavdelingen i bedriften du jobber hos. De vet dette. (Eller det står i personalhåndboken......)

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har fastlønn er det mest vanlig at all ferie blir trukket den samme måneden som feriepengene blir utbetalt (som regel i juni). Da trekkes det for en måned + 4 (?) dager. Som regel har man jo tjent seg opp feriepenger fra tidligere arbeidsgiver, slik at dette dekker opp for lønna som blir trukket, men de som ikke har jobbet forrige år vil merke at det blir borte inntekt, ja.

Jeg vet du enkelte steder kan si i fra deg ferien dersom du ikke har opparbeidet feriepenger, men det er litt opp til hver enkelt bedrift hvordan dette gjøres. Noen steder trekkes uansett ferie i juni, så kan man få det tilbakebetalt ved årsslutt detrsom man ikke har tatt ut ferien sin.

Du blir nødt til å sjekke ut dette med lønningsavdelingen i bedriften du jobber hos. De vet dette. (Eller det står i personalhåndboken......)

Ok, så hvis man har ferie i både juli og desember, er det vanlig at man trekkes for hele ferien i juni, får feriepenger i juni/juli - og i desember får man lønn selv om man har ferie? Har jeg forstått rett?

Skal så klart sjekke nærmere opp i det, men jeg er nysgjerrig. :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg fant svar på mitt eget spørsmål nå:

" I "Særavtale om ferie for statstjenestemenn" slås det fast at det skal foretas en engangsutbetaling av feriepengeri juni måned. Når ferien faktisk avvikles skal arbeidstakeren ha vanlig lønn."

ål nå Så hvis jeg forstår det rett har det ingenting å si når jeg tar ut ferien - jeg trekkes for ALL ferie i juni, får utbetalt feriepenger i juni og resten av året får jeg lønn som normalt?

TS

Gjest pandabjørnen
Skrevet

Det er som flere har skrevet noen forskjellige måter å gjøre dette på, og mye av dette er avhengig av hvor mange feriedager du har opparbeidet deg fra i fjor.

I bedriften der jeg jobber, ville dette ha blitt gjort slik som jeg beskriver under her.

• Har du f.eks. kun opparbeidet deg 10 feriedager, så er det i utg.pkt det den (sommer)ferien du kan ta. Da vil du få utbetalt de feriepengene du har opptjent (fra i fjor) i Juni mnd. Om du tar ut flere feriedager enn hva du faktisk har opparbeidet deg, så vil du da få trekk i lønn den mnd du tar ut flere feriedager (eller mnd etter, avhengig av om du får forskudd -eller etterskuddsbetalt lønn).

Men dette er ingen fasit for hvordan det fungerer i alle bedrifter, det enkleste er å snakke med lønns -og/eller personal avdelingen på din arb.plass, for det er de som sitter med den kunnskapen for din bedrift.

Skrevet

Tror jeg fant svar på mitt eget spørsmål nå: " I "Særavtale om ferie for statstjenestemenn" slås det fast at det skal foretas en engangsutbetaling av feriepengeri juni måned. Når ferien faktisk avvikles skal arbeidstakeren ha vanlig lønn." ål nå Så hvis jeg forstår det rett har det ingenting å si når jeg tar ut ferien - jeg trekkes for ALL ferie i juni, får utbetalt feriepenger i juni og resten av året får jeg lønn som normalt? TS Anonymous poster hash: 95d12...435

Det stemmer. Alt ferietrekk blir gjort i juni og du får utbetalt feriepenger i stedet for lønn. Når du da har ferie får du utbetalt vanlig lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, så hvis man har ferie i både juli og desember, er det vanlig at man trekkes for hele ferien i juni, får feriepenger i juni/juli - og i desember får man lønn selv om man har ferie? Har jeg forstått rett?

Skal så klart sjekke nærmere opp i det, men jeg er nysgjerrig. :)

TS

Ja. Det gjør det mye enklere for både deg og lønnskontoret. Du får jevn lønn hele året, litt høyere i juni, og lønnskontoret slipper å styre med å betale feriepenger i X antall langhelg osv for alle ansatte.

Anonymous poster hash: 3b36a...579

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...