AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #1 Skrevet 16. mars 2015 "Alle" sier at det ikke er vits i å ha penger i banken pga de lave rentene er som for tiden, og at man heller bør kjøpe seg bolig og eiendom... Men jeg må spare før jeg kan kjøpe meg noe, men bør jeg heller kjøpe meg masse klær og sko og ting som jeg trenger og heller vente med å spare penger til renta går opp igjen? Skjønner ikke hva folk mener når de sier at det ikke er vits i å ha penger i banken ... hva skal man gjøre da, da? Det er jo ikke alle som har kommet dit at de har kjøpt seg eiendom og bolig. Noen er der at de må spare noen kroner først... Anonymous poster hash: 5adeb...95a
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #2 Skrevet 16. mars 2015 Tenker du på å kjøpe på avbetaling, så glem det! Den renta er alltid skyhøy, selv om styringsrenta til bankene er nesten null. Kjøp det du må ha (ikke shopp altmulig fjas du ikke trenger). Ha resten av pengene på en sparekonto. Se litt rundt så finner du nok en bank som tilbyr brukbar innskuddsrente fra første krone. Har du gjeld fra før, spesielt forbrukslån, betaler du selvsagt ned på dette først. Anonymous poster hash: 9521b...08b
Poserose Skrevet 16. mars 2015 #3 Skrevet 16. mars 2015 Det de mener med at det "ikke er vits i å ha penger i banken" er at hvert år har vi en generell prisvekst på ca 2 % på alle varer og lønninger osv. Når renta på pengene i banken er ca den samme som prisveksten får du i praksis ingen renteinntekter. Pengene kan til og med bli noen få hundre kroner mindre verdt om noen år enn det de er i dag. Om du har muligheten er det da bedre å investere pengene i noe med høyere avkastning, som bolig. Aksjefond går også an, men da risikerer du å tape pengene. Du må selv vurdere om du syns det er best å kjøpe masse klær og ting du strengt tatt ikke trenger idag, eller om du heller vil ha oppsparte midler om noen år, selv om de er verdt noen få hundrelapper mindre da. Personlig syns jeg det er veldig mye bedre å ha pengene mine i banken enn å risikere å tape dem på aksjefond. Jeg har heller ikke nok til å kjøpe bolig enda. De fleste pengene jeg setter inn er jo fortsatt der om noen år når jeg skal bruke dem. Så det lønner seg fortsatt å spare om du vil kjøpe bolig en dag. Det er ikke noe vits i å vente. Hvis du har jobb som du skatter i bør du sette pengene inn på BSU, der er det høyere rente så du tjener på det. Du får også skattefradrag på maks 4000 kr om du sparer maksbeløpet på 25000 kr. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #4 Skrevet 16. mars 2015 Grunnen til at folk sier man ikke bør ha pengene i banken, er at noen banker er såpass kjipe med renta for tiden at gebyrene spiser opp mer enn det du tjener på innskuddsrenta. Da må man betale for å ha pengene på konto. Derfor, finn en bank som ikke flår deg med gebyrer, og som har brukbar innskuddrente. Anonymous poster hash: 9521b...08b
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #5 Skrevet 16. mars 2015 .... Så det lønner seg fortsatt å spare om du vil kjøpe bolig en dag. Det er ikke noe vits i å vente. Hvis du har jobb som du skatter i bør du sette pengene inn på BSU, der er det høyere rente så du tjener på det. Du får også skattefradrag på maks 4000 kr om du sparer maksbeløpet på 25000 kr. 5000 i skattefradrag vel? Anonymous poster hash: 147d0...459
Poserose Skrevet 16. mars 2015 #6 Skrevet 16. mars 2015 5000 i skattefradrag vel? Anonymous poster hash: 147d0...459 Stemmer, husket feil
Pengebingen Skrevet 17. mars 2015 #7 Skrevet 17. mars 2015 De som sier at det er dumt å ha penger i banken tenker nok på de langsiktige investeringene, ikke at man skal unngå å ha kroner i banken og heller bruke de opp på tull Her kommer det an på hva man sammenlikner. Er det dumt å ha pensjonssparingen sin i banken? Ja, avkastningen på langsiktig sparing er forventet å være bedre i aksjefond, selv i de med ganske lav risiko. Så når det gjelder langsiktig sparing og økonomisk avkastning kan det være lurt å tenke alternativer til banksparing. Er det dumt å ha nødreserver/sparepenger i bank? Nei, absolutt ikke. Penger du må ha tilgang på når de trengs bør absolutt stå i banken, i mangel av andre alternativer med så lav risiko. Er det så dumt å ha penger i banken at det er bedre å shoppe bort alt sammen? Svaret er vel opplagt: NEI! Penger i banken er fortsatt penger, selv om de i en liten periode nå kan tape seg mot inflasjonen. Men den forskjellen utgjør bare noen få kroner egentlig. Avhengig av hvor mye penger det er snakk om selvsagt. Du taper fort mye mer på å bruke penger på ting du ikke trenger (shopping) enn ved å ha de i banken. Så vidt jeg har sett i media er artiklene der det står at "det er dumt å ha penger i banken" vinklet mot de som sparer til pensjon eller har andre investeringer og mye penger stående for fremtiden. Ikke mot vanlige "småsparere". Men, allikevel leser Ola Nordmann bare overskriftene og finner ut at det er like greit å bare bruke opp alt fordi det er så lite lønnsomt å ha pengene i banken akkurat nå. Uten tanke på at den trenden en dag vil snu osv. Selv har vi absolutt penger i banken. Penger vi regner med å bruke på bolig i løpet av få år, samt bufferkonto, sparing til ferie osv. Alt som er kortsiktig har vi i banken. Hvor ellers skal vi ha de? I madrassen hvor de taper seg enda mer? I aksjefond hvor faren da er større for å tape betydelig mer enn om de står i banken, pga den korte tidshorisonten? Nei, de forblir i banken til de får et mer fornuftig formål etterhvert. Og boliglånsrenta er fortsatt lavere enn sparerenta for vår del, så ikke en gang inn på lånet har lønt seg hittil. Nei, lave renter i banken er ikke en god unnskyldning for shopping. Det du faktisk trenger bør du kjøpe deg uavhengig av rentesituasjon synes jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #8 Skrevet 17. mars 2015 Sløse bort pengene på unødvendig shopping er aldri lønnsomt uansett hvor lav renta er. Hvis alternativet til sparing i bank er å shoppe behold pengene i banken. Ønsker du potensielt bedre avkastning på pengene enn å ha de i banken er alternativene aksjefond, rentefond, obligasjonsfond, aksjer, eiendom, gull, kunst etc. Banksparing er sikker sparing, disse alternativene er ikke det. Anonymous poster hash: 911f2...2db 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #9 Skrevet 17. mars 2015 For økonomien er det fint at ts shopper og holder hjulene i gang, så lenge vedkommende sørger for å kunne betjene evt. boliglån. Går dårlig om alle skal sitte å gnukke på alle pengene sine. Anonymous poster hash: 2f009...b5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå