Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg mottar en delvis uførepensjon (minstesats) fra og med februar. Nå ser jeg at jeg har blitt trukket 35% skatt. Uførepensjon utgjør mer enn lønn, men allikevel står lønn oppført som hovedarbeidsgiver og pensjon som bi-inntekt.

Når jeg regner med disse tallene (hva jeg har mottatt av arbeidsavklaringspenger, lønn og pensjon i 2015 til nå) får jeg opp ca 15% skatt.

Hadde en prat med en dame på skattekontoret før helgen, og hun regnet og regnet og regnet frem og tilbake, og fikk nye prosentsatser hver gang, så jeg tør ikke stole på hennes tall heller (30% og 28%).

Noen her som har noe peiling??

Anonymous poster hash: e3ebe...b28
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mente 25% skatt, ikke 15% skatt, selvsagt.

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har uføretrygd fra NAV og tjenestepensjo, fra NAV trekkes det som hovedarbeidsgiver og pensjonskassa som biarbeidsgiver. Det er riktig som du skriver at det stedet du får mest fra skal trekkes av del 1. NAV trekker nok fra del 2 nå siden din arbeidsgiver hadde startet å trekke etter del 1. De får informasjon om dette når de henter skattekortet elektronisk.

Fikk også 35 % på del 2 i år, det gjorde de med alle som har uføretrygd. Men mange (de fleste) av oss skal ikke betale så mye. Jeg ba om endring, og har nå 28 % skatt både på del 1 og 2.

Det du bør gjøre er å betale om endring av skattekortet. Det gjør du enkelt på skatteetaten.no Da får du nytt kort i løpet av 3-7 dager. I tillegg ber du arbeidsgiver trekke av del 2, og sender en melding til NAV om at de skal trekke fra del 1.

Anonymous poster hash: 80574...827

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har uføretrygd fra NAV og tjenestepensjo, fra NAV trekkes det som hovedarbeidsgiver og pensjonskassa som biarbeidsgiver. Det er riktig som du skriver at det stedet du får mest fra skal trekkes av del 1. NAV trekker nok fra del 2 nå siden din arbeidsgiver hadde startet å trekke etter del 1. De får informasjon om dette når de henter skattekortet elektronisk.

Fikk også 35 % på del 2 i år, det gjorde de med alle som har uføretrygd. Men mange (de fleste) av oss skal ikke betale så mye. Jeg ba om endring, og har nå 28 % skatt både på del 1 og 2.

Det du bør gjøre er å betale om endring av skattekortet. Det gjør du enkelt på skatteetaten.no Da får du nytt kort i løpet av 3-7 dager. I tillegg ber du arbeidsgiver trekke av del 2, og sender en melding til NAV om at de skal trekke fra del 1.

Takk for svar.

Hvordan kan jeg evt få forskjellig skatteprosent på del 1 og del 2?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan og hvor ser man hvor mye % man betaler i skatt? :vetikke:

Anonymous poster hash: f29ed...cdf

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Hvordan kan jeg evt få forskjellig skatteprosent på del 1 og del 2?

Du får det om Skatteetaten mener du skal ha det, det er de som bestemmer og regner ut.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan og hvor ser man hvor mye % man betaler i skatt? :vetikke:

Anonymous poster hash: f29ed...cdf

Du logger inn for å se på skattekortet ditt via skatteetaten.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...