Gå til innhold

Sparer DU til pensjonsalderen?

Anbefalte innlegg

Gjest Phoenix
Skrevet

Hvor mye sparer du hver måned, hvor mye har du og hvor gammel er du? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke enda, det har jeg ikker råd til. Jeg er 20.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nettopp blitt 34 og har ikke begynt å spare. For meg er det viktigere å betale ned på studielån og bolig, så tar jeg det etterhvert når jeg får bedre råd.

Er viktigere å ha nedbetalt bolig og eiendeler når man er gammel, så får man klare seg på lite.

Anonymous poster hash: d6047...5f4
AnonymBruker
Skrevet

Er 38, sparer ikke, men betaler ned hurtigere på boliglånet.

Vurderer å begynne sparing etter hvert, da i fond. Må se litt på hvor mye, men antar at 10% av lønn vil være lurt.

Har fått samme råd flere steder, om at nedbetaling av gjeld er pensjonssparing så god som noen.

Anonymous poster hash: 908f7...8ec
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Ja, ved å betale mest mulig ned på boliglånet. Når det har nådd et akseptabelt nivå vil jeg vurdere mer spesifikk pensjonssparing.

AnonymBruker
Skrevet

På grunn av alvorlig sykdom er jeg akkurat ferdig med studielånet som 50 åring!!!

Har såvidt spart litt igjennom den svenske sykekassen, har 1700 kr pr måned i tillegg foreløpig til minstepensjon, ser ikke akkurat lyst ut.

Får finne meg et billig land med greit helsevesen, sett litt på Cuba og regner med (er ufør) å flytte innen fem år :). Vil antakelig få økt helsegevinst i tillegg på grunn av varmen :)

Anonymous poster hash: 325e0...0b9
AnonymBruker
Skrevet

Er 46 og har faktisk ikke hatt råd til pensjonsparing enda... har vært singel i 14 år nå, og før det tenkte jeg ikke så mye på det. Men eier 80% av boligen, så sitter greit i det sånn sett.

Jeg har ikke satt meg inn i dette med pensjonsparing, er det dyrt? Hvor mye sparer dere pr mnd? Hva er anbefalt sparing? Får man all sparing tilbake ved pensjonsalder, eller tar forsikringselskapet en %andel av det?

Anonymous poster hash: 23bbf...405
AnonymBruker
Skrevet

På grunn av alvorlig sykdom er jeg akkurat ferdig med studielånet som 50 åring!!!

Har såvidt spart litt igjennom den svenske sykekassen, har 1700 kr pr måned i tillegg foreløpig til minstepensjon, ser ikke akkurat lyst ut.

Får finne meg et billig land med greit helsevesen, sett litt på Cuba og regner med (er ufør) å flytte innen fem år :). Vil antakelig få økt helsegevinst i tillegg på grunn av varmen :)

Kan du bo utenlands å motta uføretrygd?

AnonymBruker
Skrevet

Kan du bo utenlands å motta uføretrygd?

Ja.

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Interessant, jeg og vil :) Kjekt å vite da :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer i indeksfond til egen pensjon.

Er 36, sparer 6000 i mnd. Har ikke holdt på så lenge, så er bare oppe i ca 70 000 nå.

Betaler også ekstra på huslånet, så "sparer" på den måten også.

Anonymous poster hash: 3c68d...3ce

Gjest Phoenix
Skrevet (endret)

Jeg sparer 100 kroner i fond selv, men gjør som andre her så prioriterer jeg å betale ned ekstra på boliglånet + studielånet fordi at jeg anser det som god sparing. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan det blir fremover med pensjon, men jeg har hørt at det nok kommer til å bli hardere innstramminger i pensjonen fordi at Norge utbetaler alt for mye penger i pensjoner nå

Endret av Phoenix
AnonymBruker
Skrevet

Nei,ingenting.

Anonymous poster hash: 9114d...621
Skrevet

Betaler ned huslånet før jeg blir pensjonist og vil da komme ut med ca samme i mnd som nå :)

• Liker 1
Skrevet

Ja, først ved å nedbetale gjeld og spare opp egenkapital i bolig så den er raskest mulig gjeldsfri.

Så har vi stakkarslige 50k i aksjefond som skal økes betydelig i årene fremover, når gjeldsgraden vår er komfortabel.

AnonymBruker
Skrevet

Er 33 år. Har til nå spart ved å betale ned all gjeld - har faktisk betalt ned hele boliglånet mitt (som var på 1 mill)! Nå har jeg begynt å spare 2500 i måneden i pensjonssparefond.

Anonymous poster hash: e4035...305
AnonymBruker
Skrevet

oh shit, skal jeg bli pensjonist? trodde ikke jeg skulle bli gammal..

Anonymous poster hash: d3191...3a0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har pensjonsparing gjennom jobben, ikke helt sikker på hvordan det foregår egentlig. Burde finne ut det! er ikke snakk om mye penger, har rundt ti tusen.. Er 23 år

Anonymous poster hash: dd616...9c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...