Gå til innhold

Hva slags farger er fint til stueveggene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags farger synes dere er finest til stueveggene?

Vi skal pusse opp stua, men er usikre på fargevalget. Hadde derfor satt stor pris på noen ideer!

Skrevet

Jeg har ingen konkrete farger til deg, men tenk over hvilke farger dere har på møbler, er rommet syd- eller nordvendt, som vil gjøre veggene mer varme og kalde, er det mye lys, hvilke farger har dere i tilstøtende rom etc. Gå i malebutikken og få med store maleprøver hjem, eller kjøp små bokser med testfarger og mal på veggen. Da får dere vurdert fargen i dagslys, sol, regn og lampelys.

Jeg søkte inspirasjon i interiørblader før jeg malte stuen. Fant en lys, lys blå-grønn farge, kjøpte med maleprøve av den og en litt annen nyanse, malte og fant ut hvem jeg likte best. Jeg endte med den andre fargen så var utrolig glad for at jeg kjøpte prøver og brukte litt tid før jeg bestemte meg.

Skrevet

Farger som dere liker og som gjenspeiler deres smak. Og ikke minst slike som passer inn med resten av interiøret om dere ikke skal bytte ut alt.

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å skulle peke på bare en farge, da det er mye som spiller inn. Er rommet vendt mot sør/vest/nord/øst? Hvilke farger har dere på andre møbler og tekstiler? Hva slags gulv har dere? Hvilken stil liker dere? Hvordan er lysforholdene?

Det begynner å bli moderne med farger igjen, og jeg ville gått for farge på veggene, gjerne en litt mørk farge. Mine favorittfarger ligger mot blå og grønt, men Fargerike har kåret oransje (i mange nyanser) til årets farge. Helt hvite vegger ville jeg uansett styrt unna, men vil man ha det lyst og nøytralt kan man velge en greige farge som Hvit lin.

Anbefaler deg å kikke i interiørblader, Lady inspirasjonsblogg, samt hente mange fargekart. Gå til en skikkelig fargehandel og få hjelp der. Det gjør vi alltid, og fargevalget blir vi superfornøyd med. De kan også passe på at man får riktig farge på listene. På Lady inspirasjonsblogg og Jotun Ladys Facebook-side kan man også få råd, men man må gi dem noe å gå etter, f.eks. stil, hvilken stemning man vil skape, farger man vurderer o.l.

AnonymBruker
Skrevet

Har alle vegger i hele huset malt i klassisk hvit, listene er makt i chi. Da kan jeg skifte gardiner og duker akkurat som jeg vil uten å tenke på om de lilla gardinene passer til den grønne stuen. Farger er vel og bra, på tekstiler og annen pynt. På veggene foretrekker jeg hvitt og nøytralt.

Anonymous poster hash: 03fd9...853

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si når du ikke skriver noe om hva du liker/ikke liker, hvilken stil du har osv.

Men for meg personlig ble det slik:

Jeg ville ha "lyse" vegger da jeg har liten stue, men jeg ville ikke ha hvitt (og jeg ville at stua skulle være litt lun + at jeg måtte også male kjøkkenet den fargen, så det måtte passe inntil grå kjøkkeninnredning). Så valget falt på Sand fra Jotun og på listene + tak er det Bomull. Det funka veldig bra HER.

Har fått mange kompliment. :)

Anonymous poster hash: 58f91...7bd
Skrevet

Jeg har alltid likt duse, svakt pastellaktige farver. Altså en hvit farve med et lite innslag av blått, grønt eller gult. Rom som bare er kritt hvite synes jeg selv blir kjedelige og kliniske.

Blir heller ikke noe bedre dersom du maler alle rommene i samme maling, slik min far nylig gjorde. Der er alle rommene beige av en eller annen grunn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ELSKER kombinasjonen av Matrix og Chi.
Var livredd for at det skulle bli for mørkt, men jeg elsker det.

Her er de samme fargene tatt i bruk

stue1.jpg

Anonymous poster hash: 3154c...194
Skrevet (endret)

Oi, jeg så ikke før nå at det var kommet svar i denne tråden! Beklager at jeg ikke har takket før, det var ikke meningen å være utakknemlig!

Så tusen takk for alle svarene!

Jeg lot med vilje være å skrive noe særlig om huset mitt, siden det uansett blir vanskelig for noen som ikke har sett det å komme med konkrete fargetips. Ville bare høre hva andre synes er fint sånn rent generelt.

Men har allikevel fått en del nyttige tips i denne tråden!

Endret av Marcia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...