Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Skal prøve å gjøre dette kort og enkelt.

Siden høsten 2014 har jeg tatt opp fag hos privatist. Søkte om fullt stipend og lån fra lånekassen og fikk dette. Men for 3-4 uker siden fikk jeg plutselig et brev fra lånekassen om at jeg hadde fått utbetalt rundt 15 000 kroner for mye og at hvis jeg ikke betalte dette ville jeg bli trekt i støtte hvis jeg søkte om dette videre. Jeg sendte mail til lånekassen med en gang og lurte på hvorfor dette hadde skjedd og at de ikke kan forvente at en student som kun lever av stipend og lån har mulighet til å bla opp 15 000 kroner over natten. Svar på denne mailen kunne ta opp til 7-8 uker.

Fredag 13. skulle jeg fått utbetalt 7330 kroner, men disse kom aldri inn på kontoen. Tidlig i dag (mandag) ringte jeg lånekassen for å høre hva som har skjedd. Og da får jeg forklaring på at jeg kun har krav på 50% støtte fordi jeg droppet et fag (som jeg droppet sent i, så måtte alikevel betale for dette faget). Og at jeg da ikke får mer utbetalt dette semesteret, for jeg har fått nok penger nå til 50% studiestøtte. De 15 000 ekstra har blitt lagt til i lånet jeg allerede har og i følge lånekassen var det ingenting de kunne gjøre for meg. Ringte skolen jeg går på for å høre om det var noe de kunne gjøre, om jeg kunne melde meg opp i det faget jeg hadde betalt for men droppet ut av, men det gikk altså ikke.

Så nå sitter jeg her, med regninger, husleie, ikke penger til mat eller noen ting, har heller ikke mulighet til å få hjelp fra familie (ikke kontakt) eller noen venner som kan hjelpe meg da de også er studenter og har såvidt penger til å leve selv. Har noen noen råd? Hva kan jeg gjøre? Som student får man jo ikke lån i banker og jeg har allerede kredittkort hos bank norwegian med en kredittgrense på 10 000 kr som er brukt opp etter en uforutsett utgift tidligere i år.

Vær så snill å ikke kom med skjenneprekener om hvor mye jeg har fucka opp her nå, for det er jeg virkelig klar over selv! Jeg har fått meg en deltidsjobb hvor jeg tjener rundt 5-6000 og der tar jeg alle vaktene jeg kan. Men det er alikevel ikke nok til å dekke utgiftene mine.

Setter enormt stor pris på hvis noen kan hjelpe meg å komme ut av denne utrolig kjedelig situasjonen! Ble visst ikke så kort som jeg håpet på, men prøvde å skrive så dere som leser skal forstå mest mulig..

Anonymous poster hash: 6ea8e...c76
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du høre med DnB om de kan hjelpe deg? De har et lån som er for studenter. Jeg tok opp det lånet ifjor, da jeg hadde problemer med lånekassa. Problemet er at du må være istand til å betale tilbake en viss sum i mnd inntil lånet er innfridd, men det er bedre enn ytterligere kredittkortgjeld ihvertfall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du høre med DnB om de kan hjelpe deg? De har et lån som er for studenter. Jeg tok opp det lånet ifjor, da jeg hadde problemer med lånekassa. Problemet er at du må være istand til å betale tilbake en viss sum i mnd inntil lånet er innfridd, men det er bedre enn ytterligere kredittkortgjeld ihvertfall.

Hvor mye fikk du i lån?

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen gjenstander av verdi? TV, dyre vesker, eventuelt klær du kan klare deg uten. I så fall er det kanskje lurt å selge dette.

Anonymous poster hash: 11b4f...6c2
Skrevet

Har du vært i kontakt med nav? Jeg vet ikke om du har krav på sosialstønad, men de har også økonomiske rådgivere og kan hjelpe deg å finne ut av tingene.

En ting er uklart for meg. Du har allerede fått nok utbetalt til 50% studier. Er dette penger som feilaktig ble utbetalt i høstsemesteret, så du egentlig også da bare skulle hatt 50% ? Hvor kommer de 15 000 fra? Fikk du utbetalt mer enn for 100% studier? Hvis ikke virker det for meg som de både trekker det fra støtten din dette semesteret og legger summen til gjelden din, så du altså må betale to ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen gjenstander av verdi? TV, dyre vesker, eventuelt klær du kan klare deg uten. I så fall er det kanskje lurt å selge dette.

Anonymous poster hash: 11b4f...6c2

Dette har jeg tenkt på, og det har jeg ikke. Bor i kollektiv så mine eneste eiendeler er seng og klær, har ikke mye klær men nok til at jeg har til et par ukers skift. Dyre smykker har jeg aldri brydd meg om, det dyreste jeg eier kostet vel rundt 200 kroner på bikbok..

AnonymBruker
Skrevet

Har du vært i kontakt med nav? Jeg vet ikke om du har krav på sosialstønad, men de har også økonomiske rådgivere og kan hjelpe deg å finne ut av tingene.

En ting er uklart for meg. Du har allerede fått nok utbetalt til 50% studier. Er dette penger som feilaktig ble utbetalt i høstsemesteret, så du egentlig også da bare skulle hatt 50% ? Hvor kommer de 15 000 fra? Fikk du utbetalt mer enn for 100% studier? Hvis ikke virker det for meg som de både trekker det fra støtten din dette semesteret og legger summen til gjelden din, så du altså må betale to ganger.

Har ikke vært i kontakt med nav, men kan prøve å ringe dem å muligens få satt opp en rådgivningstime!

Det de sa var at jeg hadde rett til 100% støtte for høstsemesteret. Og i februar i år droppet jeg ut av et fag, som da tydeligvis gjorde at jeg ikke hadde krav på 100% støtte mer, men bare 50%. De 15 000 er jeg ikke sikker på da jeg ikke fikk et konkret svar. Men sånn jeg forstår det måtte jeg da punge ut med de 15 000 selv for det ene faget jeg droppet ut av dette vårsemesteret.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta småjobber på finn? Alle monner drar.

Anonymous poster hash: 203bf...3e0
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta småjobber på finn? Alle monner drar.

Anonymous poster hash: 203bf...3e0

Jeg har vært der å sjekket, men ser at det koster 15kr for å kontakte personen som utlyser stilling. Og 15 kroner flere ganger blir mye etterhvert.. Hvertfall for meg med kun 70 kroner på kontoen nå

Gjest Phoenix
Skrevet (endret)

1. Forbrukslån

2. Lån hos DNB som foreslått over. (Etableringslån ung, står det gis opptil 50.000 kroner med rente på 14%)

3. Droppe ut av skolen, leve på sosialkontoret for en periode mens du jobber for å komme deg på beina økonomisk.

4. Sette deg ned og skrive søknad + CV, Levere til ALLE barnehager, skoler, pleiehjem osv. for å prøve å få tak i noe NÅ!

NAV gir ikke økonomisk rådgivning til studenter, ihvertfall det som jeg har hørt.

Endret av Phoenix
AnonymBruker
Skrevet

1. Forbrukslån

2. Lån hos DNB som foreslått over. (Etableringslån ung, står det gis opptil 50.000 kroner med rente på 14%)

3. Droppe ut av skolen, leve på sosialkontoret for en periode mens du jobber for å komme deg på beina økonomisk.

4. Sette deg ned og skrive søknad + CV, Levere til ALLE barnehager, skoler, pleiehjem osv. for å prøve å få tak i noe NÅ!

NAV gir ikke økonomisk rådgivning til studenter, ihvertfall det som jeg har hørt.

Tusen takk! Har søkt på fobrukslån hos DNB, men skal søke på etableringslån også! Skal på møte med NAV i morgen og snakke med dem, og hvis det er nødvendig dropper jeg studiene for å få økonomisk hjelp

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! Har søkt på fobrukslån hos DNB, men skal søke på etableringslån også! Skal på møte med NAV i morgen og snakke med dem, og hvis det er nødvendig dropper jeg studiene for å få økonomisk hjelp

Sitter også å jobber med CV og søknad og leverer hvor de utlyser stillinger på finn, ekstrahjelp osv.

AnonymBruker
Skrevet

Er det for sent å melde seg opp i ett annet fag?

Anonymous poster hash: efeb5...1b0
Skrevet

Siden hun fikk utbetalt støtte for fulltidsstudier, men endte opp med å ta deltidsstudier har hun rett på halvparten av pengene hun fikk utbetalt. Det har allerede blitt utbetalt for mye, derfor skylder hun nå disse pengene.

Du bør ta kontakt med lånekassen og høre hva de kan gjøre når du ikke har mulighet til å betale. Det virker jo rart at du skal måtte betale det nå, når studielån ikke trengs å betales før etter studieslutt.

Gjest Phoenix
Skrevet

Sitter også å jobber med CV og søknad og leverer hvor de utlyser stillinger på finn, ekstrahjelp osv.

Plukk ut de som ikke lyser ut, og. Møt opp med CV og søknad. Dette kommer til å være beinhardt. Slutter du på skolen, så sett deg som mål om når du skal ha ryddet opp i det økonomiske. Når skal du klare å få karret deg på beina igjen? Skal du utsette skolen noen måneder, ett år?

Jeg vil anbefale deg å prioritere buffersparing hvis du klarer å få opp inntekten din. 100 kroner i måneden er mye bedre enn ingenting.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Plukk ut de som ikke lyser ut, og. Møt opp med CV og søknad. Dette kommer til å være beinhardt. Slutter du på skolen, så sett deg som mål om når du skal ha ryddet opp i det økonomiske. Når skal du klare å få karret deg på beina igjen? Skal du utsette skolen noen måneder, ett år?

Jeg vil anbefale deg å prioritere buffersparing hvis du klarer å få opp inntekten din. 100 kroner i måneden er mye bedre enn ingenting.

Lykke til!

Jeg er ikke TS men har et lignende problem. Synes det er kjempevanskelig å få jobb ved siden av studiene. Jeg har søkt kanskje 30 stillinger men siden det er flere hundre som søker jobb i butikk får jeg aldri napp :( Hvordan bør man gå frem for å få en stilling blant mange hundre? Og hvorfor er det så uendelig mange søkere på en vanlig butikkjobb?

Anonymous poster hash: 602b4...70a

Gjest Phoenix
Skrevet

Jeg er ikke TS men har et lignende problem. Synes det er kjempevanskelig å få jobb ved siden av studiene. Jeg har søkt kanskje 30 stillinger men siden det er flere hundre som søker jobb i butikk får jeg aldri napp :( Hvordan bør man gå frem for å få en stilling blant mange hundre? Og hvorfor er det så uendelig mange søkere på en vanlig butikkjobb?

Søker du på stillingene som ligger ute, eller går du aktivt og oppsøker butikker, bensinstasjoner, barnehager, skole osv. som ikke har lyst ut?

AnonymBruker
Skrevet

Er det for sent å melde seg opp i ett annet fag?

Anonymous poster hash: efeb5...1b0

Ja, ringte skolen å spurte om det var noen muligheter for dette også, men det er det ingen mulighet for. Hvis ikke hadde jeg gjort det

AnonymBruker
Skrevet

Søker du på stillingene som ligger ute, eller går du aktivt og oppsøker butikker, bensinstasjoner, barnehager, skole osv. som ikke har lyst ut?

Frem til nå har jeg bare søkt på stillinger som ligger ute (har allerede blitt innkalt til ett intervju i morgen! wuhu), men skal gå aktivt rundt etter intervjuet i morgen og på onsdag!

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt på de som ligger ute. Bør man gå innom alle i nærområdet? Åpen søknad bare?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...