Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å kjøpe en utleierleilghet neste år. Noen som har en utleierleilighet og kan fortelle litt om fordeler/ulemper?

Per nå har jeg:

Inntekt brutto: Ca. 550.000,-

Felleslån i borettslag: 700.000,-

Banklån: 0,- (Var på 650.000,- for 4 år siden, men har betalt ned alt)

Verdivurdering på leiligheten er takstert til 3 millioner og vi kjøpte for 2,7 (eier 50% og kjæresten min eier 50%). Min andel som sikkerhet i leiligheten er da 850.000,-. Har også 150.000,- på BSU. Tilsammen gir dette ca 1 million i sikkerhet. Men er det mulig å kjøpe en utleieleilighet med sikkerhet i min andel, altså 50%? I tillegg til BSU?

Budsjettet mitt er:

Inntekt etter skatt: ca. 28.500,-

Utgifter:

Felleslån inkl. fellesutgifter, nett, tv: 4500,-

Studielån: 2600,-

Mat: 2000,-

Månedskort: 660,-

Telefon: 400,-

Sats: 460,-

Forsikring: 180,-

Strøm: Ca 200,-

Sparing: 5000,-

Annet: 2000,-

= Ca 18.000,-

Har igjen 10.000,- til å disponere litt som jeg vil. Ønsker å kjøpe utleieleilughet for å sikre meg selv litt i fremtiden og også for på sikt bli økonomisk uavhengig. Sparer 5000,- i måneden for å kjøpe ut fellesgjelden og kommer til å betale ned så mye som mulig på eventuell utleierleilighet også. Både med leieinntekter, men også med pengene jeg har til overs fra lønnen. Prisen jeg ser for meg å eventuelt kjøpe for er rundt 1,5 millioner.

Tips?

Anonymous poster hash: 0953a...940
Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

Hvor mye egenkapital har du spart nå (utenom BSU)?

AnonymBruker
Skrevet

utleieleilighet er rett og slett ikke så lønnsomt lengre med prisene man har idag. Hadde du kjøpt for 5 10år siden, så hadde det vært noe helt annet. Du vil nesten ikke få prisvekst på leiligheten i fremtiden om du kjøper nå. Eneste måte du kan tjene godt på utleieleilighet er at du kjøper en langt under takst og pusser den opp selv.

Anonymous poster hash: ac8ab...026

AnonymBruker
Skrevet

Ab. over har forsåvidt rett, men du kan jo være heldig å få en leilighet under takst som ikke trenger oppussing.

Jeg kjøpte en uleieleilighet for ca 1,5 år siden, jeg hadde 0 i egenkapital, men hadde en leilighet som fikk en prisvudering på 1,5 million, også hadde jeg et boliglån 500 000 kr.

Banken bruke da egenkapitalen jeg hadde i boligen.

Jeg har nå leid ut begge leilighetene, men siden jeg fikk "fullfinansiering" på utleie leiligheten så blir det en del å betale. Kan ikke si jeg tjener så veldig mye på det forløpig, men tror jeg vil gjøre det etterhvert :-)

Anonymous poster hash: 4c2de...a4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...