Gå til innhold

Hvordan forberede havregrøt dagen i forveien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pleier ha havregrøt til frokost hver morgen med minstemann på 11mnd, men lurer på om det går an å evnt legge havregrynen i melk og vann i kjøleskapet kvelden i forveien, for så å bare varme dette opp morgenen etter? Eller vil det blir ekkelt i smak/konsistens?

Evnt lage grøten ferdig kvelden før, kan det da varmes i micro dagen etter bare? :)

Anonymous poster hash: 51646...546

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pleier ha havregrøt til frokost hver morgen med minstemann på 11mnd, men lurer på om det går an å evnt legge havregrynen i melk og vann i kjøleskapet kvelden i forveien, for så å bare varme dette opp morgenen etter? Eller vil det blir ekkelt i smak/konsistens?

Evnt lage grøten ferdig kvelden før, kan det da varmes i micro dagen etter bare? :)

Hvorfor skal du det, egentlig? Det tar 3 minutter å koke havregrøt i mikroen.

Anonymous poster hash: 585a4...6c5

• Liker 2
Skrevet

Farmoren min bløtla alltid grynene kvelden før. Grøten blir enda bedre :)

Bare hell på melk og sett i kjøleskapet. Fungerer bra!

AnonymBruker
Skrevet

Farmoren min bløtla alltid grynene kvelden før. Grøten blir enda bedre :)

Bare hell på melk og sett i kjøleskapet. Fungerer bra!

Den må jo fortsatt kokes på morgenen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den må jo fortsatt kokes på morgenen.

Stå opp 5 minutter tidligere enn du pleier. Tada - havregrøtproblem ute av verden.

Anonymous poster hash: 41643...f6d

Skrevet

Den må jo fortsatt kokes på morgenen. Anonymous poster hash: 585a4...6c5

Jada. Den ble bare bedre sånn. Koketiden blir vel kortere?

Uansett så ble dette gjort for smakens skyld og ikke for å spare tid..

Å putte i mikrofon fungerer ikke! Blir så seig.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke hørt om kjøleskapsgrøt?

Anonymous poster hash: 85a46...bea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jada. Den ble bare bedre sånn. Koketiden blir vel kortere?

Uansett så ble dette gjort for smakens skyld og ikke for å spare tid..

Å putte i mikrofon fungerer ikke! Blir så seig.

Ikke hvis du bruker vann, kanskje med melk blir den seig? Jeg koker den alltid i mikroen.

Skrevet

Ikke hvis du bruker vann, kanskje med melk blir den seig? Jeg koker den alltid i mikroen. Anonymous poster hash: 585a4...6c5

Ja, jeg mener ferdig kokt grøt som har stått i kjøleskapet over natten. Da synes jeg det blir seigt.

Jeg koker også i mikro :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg mener ferdig kokt grøt som har stått i kjøleskapet over natten. Da synes jeg det blir seigt.

Jeg koker også i mikro :)

Det stemmer.

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg tolker det skal grøten serveres til 11 mnd gammel baby, og da må man uansett starte ganske tidlig for at grøten skal tines til mating. Så mye mer tidsparende å lage kjøleskapsgrøt som kan varmes opp til spisetemperatur.

Anonymous poster hash: e1267...672
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg tolker det skal grøten serveres til 11 mnd gammel baby, og da må man uansett starte ganske tidlig for at grøten skal tines til mating. Så mye mer tidsparende å lage kjøleskapsgrøt som kan varmes opp til spisetemperatur.

* mente selvfølgelig avkjøles :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

* mente selvfølgelig avkjøles :fnise:

Hvor lang tid mener du at det tar å avkjøle en kladd med grøt, da? Det er ikke sånn at man må stå opp klokka fire for at grøten skal være klar til frokost, liksom. Brer man den ut på en asjett er den klar på et par minutter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid mener du at det tar å avkjøle en kladd med grøt, da? Det er ikke sånn at man må stå opp klokka fire for at grøten skal være klar til frokost, liksom. Brer man den ut på en asjett er den klar på et par minutter.

Men som du ser i HI er jo dette tydeligvis allerede rutinen fra før, så TS er jo ute etter en annen løsning.

AnonymBruker
Skrevet

Ja - det skal vel godt gjøres å få konkrete tilbakemeldinger her, som ikke inneholder kommentarer om å stå opp tidligere eller hvor "lite problematisk" det er å tilberede grøten med det samme ;)

Ønsket noen råd om hvordan gjøre det enklest mulig, og ser nå at micro er det beste alternativet! Så takk for tipset der :)

Tenkte bare om det evnt gikk an å bløtlegge gryna i vann og melk i en gryte inni kjøleskapet natten over, for så bare varme opp dagen derpå til perfekt varme. Men micro + en tallerk etter for hurtig avkjøling blir midt i blinken ;)

Skrevet

Ja, du kan bløtlegge grynene til dagen etter, klart i kaserollen. Om du bruker vann og ikke melk, kan du tilogmed sette kaserollen klar på stekeplata før du legger deg.

Fordeler: det går raskere å koke grøten, og det gjør næringsstoffene i maten lettere tilgjengelig.

Skrevet

Min raskeste måte å lage havregrøt på (utenom kjøleskapsgrøt) er å koke opp vann i vannkoker, helle det over havregrynene i en skål og lar det stå mens jeg er på badet, da er det ferdig grøt etter en liten stund. Heller evt på litt melk og varmer den litt opp igjen i mikroen om det trengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...