AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #1 Skrevet 15. mars 2015 Etter at jeg fikk runner's knee for en del år siden, har jeg jogget/løpt kun sporadiske turer, og heller trent på sykkel, ski etc. Nå har jeg kommet frem til at jeg er lei av utstyrsjaget innen slike idretter, og ønsker å ta det mer "back to basic", med løping! Har et par Adidas Supernova Sequence 6, som jeg har brukt mye til å gå med, samt på ellipsemaskin på treningssenteret. Her ser jeg at den er slitt mest på innsiden på hælen, og mest på utsiden lenger frem på foten. Blir forvirret av dette - for det stemmer jo ikke med bl.a. denne skjematiske tegningen: (min sko ville på dette bildet ha vært mest slitt på venstresiden på hælen, og på høyresiden lenger fremme på foten) Som sagt har jeg ikke brukt disse skoene noe særlig til å løpe med - vises slitasjen på forskjellige måter avhengig av om man går eller løper? Føler selv at jeg lander mer på "innsiden" ved løping... Joggeskoene mine er jo stabile overpronasjonssko - påvirker det slitasjemønsteret også? Hva tror dere treningsfolk her inne? Over- eller underpronerer jeg, eller har jeg et nøytralt steg? Det finnes dessverre ikke noe Löplabbet eller lignende "fagbutikker" her jeg bor... Anonymous poster hash: 49ecc...a51
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #2 Skrevet 16. mars 2015 Som regel har alle sportsbutikker mulighet til å sjekke hvem type av pronasjon du har Anonymous poster hash: a525e...937
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #3 Skrevet 16. mars 2015 Da jeg var og besøkte løplabbet, var de klare på at jeg måtte løpe for at de skulle se om jeg over- eller under-pronerte. Når jeg går gjør jeg ingen av delene. Når jeg løper overpronerer jeg. Om du går eller løper kan altså ha betydning på slitasjen. Jeg ville også tro at om du har overpronasjonssko, så er de laget for å kompensere for at du overpronerer. Derfor vil antagelig slitasjen bli annerledes enn hvis du hadde brukt helt normale sko, Hvis du forsøker å løpe rundt barfot hjemme, føler du at du lander mer mot ytterkanten eller innerkanten på foten da? Eller merker du det ikke selv? Kanskje du kan spørre noen om å se på føttene dine mens du løper? Anonymous poster hash: 6fd1e...e38
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #4 Skrevet 16. mars 2015 Som regel har alle sportsbutikker mulighet til å sjekke hvem type av pronasjon du har Anonymous poster hash: a525e...937 Føler dessverre ikke alltid at de jeg møter i skoavdelingen på sportsbutikkene har så veldig god peiling... Da jeg var og besøkte løplabbet, var de klare på at jeg måtte løpe for at de skulle se om jeg over- eller under-pronerte. Når jeg går gjør jeg ingen av delene. Når jeg løper overpronerer jeg. Om du går eller løper kan altså ha betydning på slitasjen. Jeg ville også tro at om du har overpronasjonssko, så er de laget for å kompensere for at du overpronerer. Derfor vil antagelig slitasjen bli annerledes enn hvis du hadde brukt helt normale sko, Hvis du forsøker å løpe rundt barfot hjemme, føler du at du lander mer mot ytterkanten eller innerkanten på foten da? Eller merker du det ikke selv? Kanskje du kan spørre noen om å se på føttene dine mens du løper? Anonymous poster hash: 6fd1e...e38 Ja, det var det jeg tenkte også, at det er forskjell på å gå og å løpe, og at disse "overpronasjonsskoene" utjevner steget/slitasjen. Jeg føler vel egentlig at når jeg får opp farten litt, så "spriker" føttene litt utover og jeg lander mest på innsiden - altså overpronasjon... Anonymous poster hash: 49ecc...a51
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #5 Skrevet 16. mars 2015 Få en til å se på bena dine når du ikke har sko på. Be denne personen se nøye på føttene dine. Så løfter du det ene benet. Om det benet du står på, faller innover, så overpronerer du antagelig. Står du derimot ganske stabilt, så er du kanskje nøytral. Jeg tror ikke dette er noen fasit, da jeg tror løpetest er bedre. Men min fysioterapeut brukt denne metoden. PS: Etter mer styrketrening så har jeg gått fra underpronasjon til mer nøytralt steg. Jeg er rett og slett sterkere i sener og muskler i bena. Anonymous poster hash: 7b549...d77
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #6 Skrevet 17. mars 2015 Føler dessverre ikke alltid at de jeg møter i skoavdelingen på sportsbutikkene har så veldig god peiling... Ja, det var det jeg tenkte også, at det er forskjell på å gå og å løpe, og at disse "overpronasjonsskoene" utjevner steget/slitasjen. Jeg føler vel egentlig at når jeg får opp farten litt, så "spriker" føttene litt utover og jeg lander mest på innsiden - altså overpronasjon... Anonymous poster hash: 49ecc...a51 Det kan være det er løpestilen din som er problemet. Når du løper skal du lande med føttene pekende rett frem, altså at hvis du trekker en linje fra hæl til tå på begge føttene skal de linjene være paralelle | | Tærne skal ikke peke inn mot hverandre / \ eller ut fra hverandre \ /, da må du prøve å rette opp løpestilen din. Det er ikke sikkert det er så lett å endre løpestil, men det er veldig mye bedre for leddene dine om du gjør det rett. Anonymous poster hash: df631...a4c
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #7 Skrevet 17. mars 2015 Det kan være det er løpestilen din som er problemet. Når du løper skal du lande med føttene pekende rett frem, altså at hvis du trekker en linje fra hæl til tå på begge føttene skal de linjene være paralelle | | Tærne skal ikke peke inn mot hverandre / \ eller ut fra hverandre \ /, da må du prøve å rette opp løpestilen din. Det er ikke sikkert det er så lett å endre løpestil, men det er veldig mye bedre for leddene dine om du gjør det rett. Anonymous poster hash: df631...a4c Men føttene mine peker jo litt utover når jeg står også... at de peker rett fremover føles i hvertfall helt unaturlig for meg, og sånn har det alltid vært. Har ingen feilstillinger i føttene i følge lege og fysioterapeut som jeg var hos for noen år siden. Anonymous poster hash: 49ecc...a51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå