AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #1 Skrevet 15. mars 2015 I vinterferien møtte jeg noen i slekten, og de var veldig på meg angående bunaden min. Første spurte de meg hvor jeg hadde fått bunaden fra (virket som om de trodde jeg hadde tatt den etter besteforeldrene når de døde...) Jeg sa som sant var at den hadde jeg fått av mine foreldre til konfirmasjonen. (Bunaden er der hvor besteforeldrene mine er født og oppvokst, og jeg har bodd der selv de 10 første leveårene mine. Det samme har alle slektningene mine på morssiden.) De ble tankefulle, også begynte de videre med at de kunne ikke skjønne at jeg skulle ha den bunaden når jeg hadde vokst opp i en helt annen del av landet? Hvorpå jeg svarte at jeg hadde jo bodd der bunaden min kom fra i 10 år, og det var jo der jeg hadde familie, slekt og tilknytning, så det ble jo et naturlig valg å ønske seg den da jeg skulle konfirmere meg som 15-åring. De mente videre at jeg burde valgt den bunaden fra det stedet jeg bodde på da jeg konfirmerte meg, men jeg sa at jeg hadde jo bare bodd der i 5 år (4 år da jeg valgte bunad) og jeg følte ingen tilknytning til stedet i det hele tatt. I ettertid er jeg glad for at jeg valgte den bunaden jeg valgte, for jeg flyttet jo fra dette stedet etter vgs, og kommer aldri til å bosette meg deg. Heller har jeg ikke slektninger der eller noen tilknytning ellers. Har heller ingen kontakt med venner lenger. Nå bor jeg i en storby i Norge og studerer, og jeg føler meg veldig såret på vegne av disse slektningen mine. Virker som om de mener at jeg ikke har noe i den familien å gjøre lenger ... Anonymous poster hash: bc7e8...712
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #2 Skrevet 15. mars 2015 Slektningene er på bærtur. Moren din og slekten hennes er fra der din bunad er fra. Du følger tradisjon. Stedet du bor når du får bunaden har ingenting med saken å gjøre. Jeg syns de fant på argumenter, når de oppdaget at de hadde tatt feil... Anonymous poster hash: 7ce3e...083 13
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #3 Skrevet 15. mars 2015 Gøh, så prippent. Det viktigste er at du føler du har gjort riktig valg, så får de bare synes hva de vil. Men om de maser om det, sett ned foten. Jeg har bunad fra der jeg er både født og oppvokst, så valget var det ikke noen tvil om. Men den kommer i 2 farger og jeg ble presset til å velge en annen enn det jeg ville ha, og jeg kommer til å angre til min dødsdag. Anonymous poster hash: d0c38...b91 1
Timza Skrevet 15. mars 2015 #4 Skrevet 15. mars 2015 Så fordi de er uenige, misunnelige, har et spørsmål rundt bunaden, så handler det plutselig om at du ikke er velkommen i familien lengre? Du er jo fornøyd med valget ditt, og det er da det eneste som betyr noe. Om familien faktisk er så evneveike til å lage et problem ut av noe sånt så syns jeg rett og slett synd i deg. 1
Berit Skrevet 15. mars 2015 #5 Skrevet 15. mars 2015 Du behøver ikke å forsvare deg i det hele tatt. Bare si at du har valgt denne bunaden, og ellers bare si ja og ha, javel til de som mener noe annet. 1
Florence Skrevet 15. mars 2015 #6 Skrevet 15. mars 2015 Ingen andre enn du har noe med hvilken bunad du velger, og jeg synes det er tåpelig av familien din å antyde noe annet. 1
Zzyzx Skrevet 15. mars 2015 #7 Skrevet 15. mars 2015 Du tar deg alt for nær av dette. Jeg ville spurt dem om hvorfor dette er så viktig for dem. Har de ikke noe godt svar? Nei, da er det jo satt punktum for den diskusjonen.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #8 Skrevet 15. mars 2015 Dette handler vel alltid om at jeg har følt at vi alltid er de som er minst verdt i familien og er sist i rekken. kanskje mye fordi vi bodde i en annen del av landet pga vi flyttet dit faren min kom ifra. Syns iallfall det hele var veldig merkelig, og er såret, fordi det føltes som om de mente at jeg ikke hadde noen rett til å velge den bunaden, selv om retten er min like mye som deres... Sikkert fordi jeg bodde et helt annen sted i landet enn familien ellers... Anonymous poster hash: bc7e8...712
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #9 Skrevet 16. mars 2015 Du er veldig nærtagende! Anonymous poster hash: 7b683...018
Gjest Tigress Skrevet 16. mars 2015 #10 Skrevet 16. mars 2015 Eg trur du legg ganske mykje meir i dette enn det eigentleg treng å gjere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå