Gå til innhold

Er det mulig å få aksept for at barnas mellomnavn endres til å inngå i etternavnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pr i dag heter barna i tillegg til sine fornavn et mellomnavn: som er mors etternavn og et etternavn: som er fars etternavn.

Mor og far erklærte brudd 2,5 år etter barnas fødsel og tiden som samboere var forbi.

De inntil avtale om delt bosted og 50/50.

Mor ønsker at barnas mellomnavn endres til at det inngår i etternavnet.

Da mor søkte om dette, så svarte folkeregisteret/Skatteetaten at fars signatur er påkrevet.

Far nekter.

Hvilke muligheter har mor; om i det hele tatt noen?

Kan ringe folkeregisteret...men synes det er ok å spørre her også. Kanskje noen er jurister med navneloven som spesialfelt - eller har vært i gjennom det samme selv?

;-)

Anonymous poster hash: 5f947...f40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et navn "inngår" ikke i etternavnet.

Det mor ønsker (fra den andre tråden) er å endre barnets navn til et helt nytt etternavn som verken hun eller barnefar har (eller vil få, for DE planlegger ikke å endre navnene sine). Et helt nytt navn, dannet ved å sette mor og fars navn sammen med bindestrek. Og slik sørge for at barnet verken har mor eller fars navn. Eller navnet til noen andre i slekta..

Jeg kan ikke tenke meg den fagperson i verden som ville oppmuntre til slikt.

Anonymous poster hash: 64fb9...1ca

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det mor ønsker (fra den andre tråden) er å endre barnets navn til et helt nytt etternavn som verken hun eller barnefar har (eller vil få, for DE planlegger ikke å endre navnene sine). Et helt nytt navn, dannet ved å sette mor og fars navn sammen med bindestrek. Og slik sørge for at barnet verken har mor eller fars navn. Eller navnet til noen andre i slekta..

??

I dette tilfellet her (TS) så har barna registrert mors etternavn som sitt mellomnavn og fars etternavn com sitt etternavn.

Barna har altså hatt siden fødselen mors etternavn som sitt mellomnamn og fars som etternavn.

Hva mener du er så dramatisk med å justere statusen på et allerede eksisterende mellomnavn hos barna?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

nå er du på bærtur vennen! Du får lese en gang til. I Norge er det kun tillatt med bare et etternavn, det vil si at når du har to som ikke er bundet sammen av en bindestrek så vil det ene bli registrert som mellomnavn og det siste som etternavn. Det vil da stå to navn på fornavn og et på etternavn i passet feks. Slik som: Hansen, Trude Karlsen. Har man bindestrek imellom etternavnene ville det stått slik i passet: Karlsen-Hansen, Trude.

Det TS prøver på er å sette en bindestrek imellom slik at hennes navn også blir etternavn.

Anonymous poster hash: d60d8...c48

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

nå er du på bærtur vennen! Du får lese en gang til. I Norge er det kun tillatt med bare et etternavn, det vil si at når du har to som ikke er bundet sammen av en bindestrek så vil det ene bli registrert som mellomnavn og det siste som etternavn. Det vil da stå to navn på fornavn og et på etternavn i passet feks. Slik som: Hansen, Trude Karlsen. Har man bindestrek imellom etternavnene ville det stått slik i passet: Karlsen-Hansen, Trude. Det TS prøver på er å sette en bindestrek imellom slik at hennes navn også blir etternavn. Anonymous poster hash: d60d8...c48

Jeg trodde det ikke gikk ann å endre navnet til Karlsen-Hansen med mindre foreldrene eller noen andre har det samme etternavnet? Man kan ikke lage nye etternavn som man selv vil? Eller så er jeg også helt på bærtur...

Anonymous poster hash: 4670a...98a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det ikke gikk ann å endre navnet til Karlsen-Hansen med mindre foreldrene eller noen andre har det samme etternavnet? Man kan ikke lage nye etternavn som man selv vil? Eller så er jeg også helt på bærtur...

Hva mener du med "nye" etternavn?

Barna HAR jo mors og fars navn - og ville FREMDELES ha mors og fars navn etter denne eventuelle fiktive endringen.

Hvor får du alt fra?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvor du får ting fra? Er da haugevis emd folk som lager bindestrek mellom etternavna til barna sine. Man lager ikke "nye" etternavn. Det er de navnene man har, men man må gjøre det slik for å få begge registrert som etternavn-get it? Nå er det også slik at du kan bruke et helt annet etternavn til ditt barn enn det du har selv. Just sayin....

Anonymous poster hash: d60d8...c48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barna HAR jo mors og fars navn - og ville FREMDELES ha mors og fars navn etter denne eventuelle fiktive endringen.

Hvor får du alt fra?Anonymous poster hash: 5f947...f40

??

Hvorfor forstår ikke du at Olsen, Hansen og Olsen-Hansen er 3 forskjellige etternavn?

Anonymous poster hash: 24622...195

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

??

Hvorfor forstår ikke du at Olsen, Hansen og Olsen-Hansen er 3 forskjellige etternavn?

Anonymous poster hash: 24622...195

"Forskjellig" i form av en bindestrek.

Vi snakker jo om mors og fars etternavn, ikke om naboens eller et oppdiktet etternavn...

"Fordkjellig" i den grad barna allerede har disse navnene - som mellomnavn og etternavn.

Forstår virkelig ikke din vinkling her!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig jeg har misforstått altså. Da noen slektninger av meg fikk barn ønsket foreldrene at de skulle ha begges etternavn, Mor het Berg og far het Olsen. De ønsket etternavnet Berg-Olsen. Men, deres førstefødte kunne ikke ha det etternavnet med mindre foreldrene het det, derfor måtte både mor og far bytte etternavn. Hvis ikke ville navnet blitt Ida Berg(mellomnavn) Olsen (etternavn). De skulle gifte seg uansett, men i dag er det kun den familien i Norge som har Berg-Olsen som etternavn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begge foreldrenes navn, ja, men det er forskjell på etternavn og mellomnavn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begge foreldrenes navn, ja, men det er forskjell på etternavn og mellomnavn.

Ja, men så lenge det er mor og far det er snakk om så burde det være allment akseptert at navn fra mor og far ikke ville falle overraskende på noen.

Vi snakker ikke om noe fremmed og ukjent men om noe veldig nært og kjent: mors og fars etternavn.

Barna har registrert mellomnavnet alle steder der det går. Kun der hvor kun etternavn kreves er det mulig med kun fars etternavn.

Derfor synes jeg det burde være greit.

Men registrerer at fordi man gikk med på noe midt i fødselshormoner så er man bundet frem til barnet er 12 år.

Takk, norske myndigheter.

AnonymBruker
Skrevet

Man pleier å være bundet av ting man skriver under på, ja.... Mener du det ikke burde være sånn?

Forøvrig bør man jo tenke langsiktig ved valg av etternavn til barn, og gjerne snakke om dette lenge før barnet kommer. Vi lå planen for våre barns etternavn til og led før jeg ble gravid. Og denne planen tar høyde for at ting kan endre seg, uten at vi begynner å tulkle med barnas navn av den grunn.

Anonymous poster hash: 5a1ec...528

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man pleier å være bundet av ting man skriver under på, ja.... Mener du det ikke burde være sånn?

Forøvrig bør man jo tenke langsiktig ved valg av etternavn til barn, og gjerne snakke om dette lenge før barnet kommer. Vi lå planen for våre barns etternavn til og led før jeg ble gravid. Og denne planen tar høyde for at ting kan endre seg, uten at vi begynner å tulkle med barnas navn av den grunn.

Det gjorde vi også. Vi drøftet dette under svangerskapet og ble enige. Barna var planlagt og ønsket og vi var etablerte samboere.

Men så ble det senere brudd.

Det er mulig å få et annet syn på det etter en stund.

AnonymBruker
Skrevet

Å "tukle" med barnas navn høres ut som om noen har begått en kriminell handling her?

Tukling betyr en bindestrek. Ikke noe mer. Men for mor betyr det en del symbolsk.

AnonymBruker
Skrevet

tenkt når Berg-Olsen skal gifte seg med Pedersen-Nilsen? Her kan det bli innfløkt etterhvert, så hold på et etternavn. Hva om du får en ny baby med en ny kar? Skal den ungen hete noe annet igjen da? Nei, behold navnet ditt som mellomnavn du. Når ungen er voksen kan den selv bestemme om den vil endre til ditt etternavn i stedet.

Anonymous poster hash: 05b6b...639
  • Liker 2
Skrevet
§ 7.Doble etternavn

To navn som kan tas som etternavn, kan tas som et dobbelt etternavn der de to navnene er satt sammen med bindestrek. I forhold til §§ 3 og 4 regnes et dobbelt etternavn som to adskilte etternavn.

Kopierte inn den aktuelle paragrafen, gjør det litt enklere for de som leser. (I alle fall ikke alltid jeg tar meg bryet med å klikke på en lenke og lete meg frem til det som er aktuelt for temaet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

tenkt når Berg-Olsen skal gifte seg med Pedersen-Nilsen? Her kan det bli innfløkt etterhvert, så hold på et etternavn. Hva om du får en ny baby med en ny kar? Skal den ungen hete noe annet igjen da? Nei, behold navnet ditt som mellomnavn du. Når ungen er voksen kan den selv bestemme om den vil endre til ditt etternavn i stedet.

Anonymous poster hash: 05b6b...639

Enig! Det sies at foreldrene skal tenke på barna og ikke seg selv ifbm brudd og bosted, da bør de gjøre det når det gjelder navn også. En uting at mor absolutt skal endre navnet til barnet bare for at barnet skal ha hennes navn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det gjorde vi også. Vi drøftet dette under svangerskapet og ble enige. Barna var planlagt og ønsket og vi var etablerte samboere.

Men så ble det senere brudd.

Det er mulig å få et annet syn på det etter en stund.

Selvfølgelig er det mulig å endre syn på ting, men man et likevl bundet av tidligere avtaler. Ønsker å man endre ting, må man være forberedt på at ens tidligere avgjørelser kan bli et hinder.

Og brudd gjør at man får behov for å endre på barnas etternavn, så mener jeg man hae gjort en dårlig jobb mhp å tenke gjennom valget i første omgang.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...