AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #1 Skrevet 15. mars 2015 Dette er treningsprogrammet mitt. Og i denne rekkefølgen: Beinpress (varierer noen ganger med knebøy) Markløft Legcurls Nedtrekk foran med bredt grep Sittende roing Bicepscurl med stang Triceps nedtrekk med tau Benkpress-maskin Skulderpress Mage Hipthrust (varierer noen ganger med å bruke stativ med ankelstropp) Så da lurer jeg egentlig på om dette dekker hele kroppen? Jeg er nybegynner, har ikke trent skikkelig styrke lengre enn snart to mnd, og vil trene hver muskelgruppe oftere enn bare 1-2 gabger pr uke. Så jeg fant ut at et helkroppsprogram ville funke best for meg. Er det noen øvelser jeg bør fjerne, eller legge til? Hovedfokuset for meg er egentlig rumpe, lår og mage, men vil jo øke styrken på resten av kroppen også. Dette programmet kjører jeg 3 ganger pr uke. I tillegg er jeg med på spinningtime før to av styrkeøktene, og prøver å holde ca 3 joggeøkter pr uke. Målet mitt er fettforbrenning og økt muskelmasse og styrke. Setter pris på alle svar )Anonymous poster hash: 0cd71...e26
Safiye Skrevet 15. mars 2015 #2 Skrevet 15. mars 2015 (endret) Må vel først presiere at jeg er nybegynner selv, og det jeg sier nå er kun ut fra egen erfaring etter noen mnd med styrketrening... Jeg syntes ikke det er nødvendig med isolerende øvelser som bicepscurl, heller ikke triceps nedtrekk med tau. Vurder heller å bytte ut denne med dips og/eller smal benk. Biceps trener du litt også ved å ta chin/pull ups selv om disse øvelsene tar mest på rygg, så med mindre målet ditt er å få større biceps så ville jeg heller ha tatt de. Istedenfor å bruke maskin når du tar benkpress, prøv heller med vanlig stang eller manualer. Du bruker kroppen mer aktivt ved å måtte stabilisere selv. Ellers syntes jeg at spinningtime + alle øvelsene du har nevnt, høres vilt mye ut for en økt. Hvis du må sykle, prøv å ta det etter styrketreningen. Endret 15. mars 2015 av Pavilion
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #3 Skrevet 15. mars 2015 Dette er treningsprogrammet mitt. Og i denne rekkefølgen: Beinpress (varierer noen ganger med knebøy) Markløft Legcurls Nedtrekk foran med bredt grep Sittende roing Bicepscurl med stang Triceps nedtrekk med tau Benkpress-maskin Skulderpress Mage Hipthrust (varierer noen ganger med å bruke stativ med ankelstropp) Så da lurer jeg egentlig på om dette dekker hele kroppen? Jeg er nybegynner, har ikke trent skikkelig styrke lengre enn snart to mnd, og vil trene hver muskelgruppe oftere enn bare 1-2 gabger pr uke. Så jeg fant ut at et helkroppsprogram ville funke best for meg. Er det noen øvelser jeg bør fjerne, eller legge til? Hovedfokuset for meg er egentlig rumpe, lår og mage, men vil jo øke styrken på resten av kroppen også. Dette programmet kjører jeg 3 ganger pr uke. I tillegg er jeg med på spinningtime før to av styrkeøktene, og prøver å holde ca 3 joggeøkter pr uke. Målet mitt er fettforbrenning og økt muskelmasse og styrke. Setter pris på alle svar )Anonymous poster hash: 0cd71...e26 Du sier ingenting om hvor mange repetisjoner og sett du kjører. Det har mye å si og det er derfor litt vanskelig å komme med spesifikke kommentarer. Generelt vil jeg si at det ser ut som at programmet er litt slengt sammen og at øvelsene er litt random. Isolasjonsøvelser bør helst komme på slutten av økten, dersom man absolutt vil ha dem. "Hovedøvelser" og øvelser som tar flest muskelgrupper samtidig, bør komme først. Øvelser som knebøy og markløft er gull. Vil absolutt anbefale knebøy fremfor beinpress. Det samme gjelder benkpress - gjør det heller med stang enn maskin, utbyttet blir mye bedre. Dersom du planlegger å trene så mye som du har skrevet, noe som er mye, må du passe på å spise nok og også få restituert skikkelig. Til sist vil jeg si at det finnes mange gode programmer ute på nett. Sjekk f.eks. ut Fitnessbloggen. Eller så er noen pt-timer en veldig god investering. Da får man et bra program og ikke minst teknikksjekk. Gå i så fall for en erfaren pt. Anonymous poster hash: 6760b...38f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå