Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenåring hjemme som snart er 16. De er en venninnegjeng som drar ut for å feste stort sett hver fredag. Det er mye uro rundt ungenes festing, og jeg har nettopp klart å lage en avtale med min egen tenåring om at hun helt holder seg unna alkohol. Det går greit nå, og jeg opplever at hun er mer moden nå enn hun var da de var fjortiser. Jeg har kjørt rundt og hentet endel, før hun ble såpass moden som hun er nå. Typisk brannslukkingsarbeid. Dette har gitt resultater, og nå holder hun seg unna alkohol. Venninnene til datteren møter noen ganger på fest med alkohol som de har fått med fra foreldrene. Andre ganger ordner de seg selv med drikkevarer. De drikker til de blir dårlige, og tenåringene ringer meg for å få "hjelp". Jeg har vært i kontakt med uteseksjonen for å få datterens venninne hentet, fordi tenåringene ringte meg midt på natten, var bekymret og bad om hjelp. Nå viser det seg at mødrene til disse jentene bare ønsker fred for sin egen del. De vil ikke at noen kontakter utekontakten, fordi de er redd for å få kontakt med barnevernet. De synes jeg er rar når jeg kontakter dem på telefonen for å problematisere de mindreårige døtrenes alkoholforbruk. Jeg synes de er rare, som ikke ønsker å ta ansvar for sine egne barns livsførsel. Jeg mener det blir feil at jeg skal kjøre rundt og hente andre familiers tenåringsdørte. Dette fordi det på kort varsel er svært vanskelig for meg som eneforsørger, å skaffe barnevakt til mitt andre barn, som sover hjemme om natten. Jeg synes også det er rart at de andre mødrene ikke kan ta imot hjelp fra utekontakten, slik at datteren min kan slippe taket i situasjonen og komme seg hjem. Hva mener dere andre? Er det feil av meg å ringe utekontakten, når tenåringene ringer og er bekymret for hverandre? De tør ikke forlate jenter som kaster opp, fordi de er redde for at hun skal bli voldtatt på fest, hvis hun er alene der. Burde jeg mene at det er greit at datteren min, som er edru, følger sine fulle venninner hjem etter klokken 24? Er det riktig å kreve at tenåringene skal stille opp for hverandre på denne måten, uten å blande inn utekontakten?

Anonymous poster hash: 112f0...7ad
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville ringt BV...

Å stikke hodet i jorden mens din 16 år gamle datter (altså disse andre foreldrene) er på grisefylla, spyr og er nær voldtekt er så ansvarsløshet at hjelp!

Anonymous poster hash: 81204...1c4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at mødrene til disse jentene ikke tar mer ansvar for døtrene sine. Her har jeg selv en 14 åring, hun har ennå ikke vært på noe fest, eller på byen. Hun er jo for ung, og har ikke noe der og gjøre. Når hun blir eldre og drar på fester, så kommer jeg alltid til å hente, sånn så hun drikker minst mulig, og jeg vet at hun kommer trygt hjem.

Anonymous poster hash: 606f8...8e0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet denne tråden. Takker for støtten fra dere som svarer. Problemet er altså at når jentene hører "utekontakten", så sprer de seg og gjemmer seg, fordi de er oppdratt hjemmefra til å være redde for å ta imot hjelp. Dette fører til at de blir alene med situasjonen, og setter seg selv i en risikabel posisjon. Vet ikke om jeg klarer å få hverken barn eller voksne til å forstå logikken i dette, og det er mulig løsningen blir å kontakte BV.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med bv, det var det faktisk flere foreldre som gjorde når jeg var 16. Barnevernet var å snakket med oss om alkohol og hvor mye skade det kunne gjøre og at det viktig å kunne stå for egene valg og passe på seg selv. Dette tok de mens vi var på skolen

• Liker 2
Skrevet

Jeg reagerer HELT annerledes. De er faktisk 16 år. Om to år får de drikke med loven. Begynner ikke de fleste å drikke før de fyller 18 år?

At de spyr og blir dårlige nå er bare bra. De lærer hvor dritt det er å drikke for mye. Jeg har vært der selv. Begynte å drikke da jeg var 17 og har vært så full at jeg ikke en gang kunne gå eller snakke. Det er moro å være rusa, men ikke så mye at man blir dårlig og mister kontrollen. Det er ubehagelig og litt flaut.

Sånn er jeg ikke nå lenger. Heller ingen av mine venner. Vi er ferdige med det og har lært.

Hvor mange er det som drikker med måte fra dag én, liksom? ;)

Datteren din er flink som tar vare på venninnene sine, og de vil nok også ta vare på henne når det er hennes tur til å miste kontrollen. Tenåringer er flinke på sånt.

At de ringer deg på natten for å be om hjelp synes jeg er litt rart. Hva ber de om hjelp til? Å bli kjørt hjem? De er store jenter og bør lære seg å planlegge litt bedre. De må lære seg at om de skal på fest som er så lang unna at de ikke kan gå hjem, bør de ha med seg nok penger til taxi sånn at de kommer seg hjem. De kan ikke drive å ringe mammaen til ei i vennegjengen.

Med mindre det er noe som står om liv, hadde jeg sagt nei til å hjelpe sånn at de hadde lært. Du må ikke skjemme dem sånn bort at de ikke lærer å klare seg selv og å ta ansvar.

____

Og for å svare på de siste spørsmålene dine;

- Ja, det bør være greit at jentene tar vare på hverandre, og at den edrue av dem følger hjem de som er rølpefulle (om dette er midt i Oslo og avstandene er lange ville jeg kanskje gjort det litt annerledes). Ungdummer synes ikke det er kult at voksne fra Utekontakten forteller dem hva som er kult og ikke. 16-åringer bryr seg ikke om leksjoner fra damer på 45 år.

- Angående voldtekt som argument. Om det er fare for det, henger de kanskje med feil folk. Men med mindre dette er annerledes ungdommer, henger de nok mest med ungdommer fra klassen og andre skoler :) Når det er sagt, så ville jeg aldri forlatt ei spyfull venninne på en fest - spesielt ikke ukjente folk. Det bør verken 16-åringer, 30-åringer eller 50-åringer gjøre. Får de ikke venninna med seg, bør man vente litt før de drar. Om det er dette jentene gjør, synes jeg de gjør alt riktig :)

• Liker 1
Gjest Stinky
Skrevet

Du skal bare drite i disse ansvarsløse foreldrene.

Det er for det første helt HINSIDES å sende med umyndige barn alkohol, det er kun med på å forsterke ideen om at "mamma og pappa synes dette er greit".

Og for det andre så gidder de ikke ta kosenkvensene for at barna deres er villbasser som drikker seg drita hver helg?

Kontakt utekontakten, og send gjerne en melding til barnevernet også.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er trådstarter. Jeg er fremdeles usikker. Jeg har følelsen av at de andre mødrene ikke ønsker å snakke med meg om ungenes drikking. De ønsker sikkert at jeg henter, ordner og svarer på telefoner om natten, men uten å blande inn utekontakten eller informere mødrene om døtrenes problemer dagen derpå. Jeg synes dette er urimelig av dem, og sliter litt med å forstå slike reaksjoner. Hvis ikke foreldrene kan snakke med egne barn om drikkevaner, hvem skal da gjøre det? Jeg har jo snakket mye med min egen datter, og fått henne på bedre veier. Men jeg føler at jeg har ikke kapasitet til å oppdra hennes venninner i tillegg. Jeg er trøtt, og ønsker meg et liv hvor jeg kan sove om natten. Jeg opplever at de voksne helst ikke vil "forstyrres". Det er trist å få slik informasjon, og jeg blir litt oppgitt på jentenes vegner. Jeg har fått tilbakemelding fra tenåringen, om at de andre mødrene ønsker ikke at jeg tar kontakt og forteller om det som er problematisk. Det er mulig at jeg her blir utsatt for manipulering fra tenåringshold. Derfor føler jeg meg fremdeles litt usikker og rådvill i forhold til hvordan jeg skal ta dette videre. Føler at tenåringen på en måte stenger av når hun snakker med meg. De vil ha hjelp om natten, men når jeg blander inn andre voksne, så er dette plutselig "feil". Jeg er "gal" og gjør "uforståelige ting".

Skrevet

Hent din egen unge og la de andre ta ansvaret for sine.

Skrevet

Jeg skjønner at tenåringen din ikke nødvendigvis vil at du skal snakke med de andres foreldre, for da er det gjerne hun som kanskje havner utenfor. Men din jobb er ikke å oppdra og passe på andres barn. Du har gjort en god jobb med ditt barn virker det som, og jeg synes du må snakke med de andre foreldrene selv om det kan gjøre datteren din forbannet. Som forelder må du gjøre upopulære ting en gang i blant.

Skrevet

Stakkars jenter som har sånne mødre! Bare ring BV!

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hva utekontakten er. Men hvis datteren din ringer deg for at du skal hente en venninne, og venninnens mor ikke vil hente, og du ikke kan (og heller ikke skulle trenge å) hente henne, så må jo du få lov til å ringe utekontakten hvis denne personen kan hjelpe. Hvis foreldrene ikke vil at utekontakten skal kontaktes, så får de vel hente selv da? Prøvde du/de å ringe foreldrene til venninnene først?

Endret av Jade
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg lurer på når ble 16-åringer så lite gatesmarte? I min tid så fikk vi oss hjem selv uansett hvor full og hvor mye vi selv eller kameratene våre spau og der vi ikke følte oss trygge i vår utforsking av alkohol, ditt gikk vi ikke igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Din datter er kun femten. Kan du ikke nekte henne helt all denne festingen og ut-på-byen-gåinga? Høres ut som om hun med fordel kunne fått seg noen nye venninner. Hvis hun nå er så moden og ikke drikker alkohol, hva med en avtale om lappen eller lignende for å unngå hele miljøet? Det er ikke din jobb å passe på byens fjortiser. Jeg ville varslet skolen om hvordan tilstanden er, og holdt mitt eget barn langt unna.

Anonymous poster hash: 1732c...e5b

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke lovet lappen for å ikke drikke alkohol før 18. Tenk om hun plutselig har drukket likevel og trenger hjelp. Det er mye lettere å ringe hjem om konsekvensene er en gretten forelder, enn om konsekvensene er at man "mister lappen".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å slippe å hente dem kan de få sitte i kjelleren din og pimpe øl?

Tenker også at det er lurt å snakke med dem om taxi eller andre måter å komme seg hjem på.

Synes du skal la være å kontakte Utekontakten. De jobber vel mest med narkotikabrukere. Dette er jo helt vanlige ungdommer. Flott at de stoler på deg og tør å ringe deg!

Anonymous poster hash: 0e04e...1cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du ringer politiet og forteller at det ligger dritafulle tenåringsjenter som ikke klarer å ta rede på seg selv?

Jeg har unger i alderen 16 og 18 og syns det høres helt forferdelig ut at foreldrene til disse jentene ikke bryr seg. Jeg tenker med grøss på alt tullet jeg fant på i fylla selv i den alderen.

Anonymous poster hash: 77d38...2fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke lovet lappen for å ikke drikke alkohol før 18. Tenk om hun plutselig har drukket likevel og trenger hjelp. Det er mye lettere å ringe hjem om konsekvensene er en gretten forelder, enn om konsekvensene er at man "mister lappen".

Nei, det kan hende du har rett i det, jeg tenkte mer å inngå en eller annen avtale der hun også får noe, ikke bare får et forbud mot å henge med vennene sine. En aktivitet, et alternativ, en mulighet til å treffe nye venner hadde vært bedre.

Anonymous poster hash: 1732c...e5b

Skrevet

Jeg vil legge til noe:

Jeg synes det er "bra" at foreldrene gir ungdommene alkohol for å ta med seg. For alkohol får de tak i uansett, og har de bestemt seg for å drikke, så drikker de. Og de kan fort få tak i feil drikkevare.

Det er mye som blir brygget hjemme (hos andre) og mye som er sylskarpt - spesielt for en 15/16-åring som ikke har drukket så mye før.

I stedet for at de må snike rundt og skaffe seg noe som kan være skummelt, synes jeg det er greit at foreldrene gir dem ei lita flaske med noe som ikke er farlig. En flaske hvitvin eller 35 cl med 21% vodka.

Jeg må innrømme at jeg lurer på når ble 16-åringer så lite gatesmarte? I min tid så fikk vi oss hjem selv uansett hvor full og hvor mye vi selv eller kameratene våre spau og der vi ikke følte oss trygge i vår utforsking av alkohol, ditt gikk vi ikke igjen.

O.G. skriver litt det samme som meg, så jeg ville bare sitere denne for å påpeke det enda mer.

Du kan ikke drive å kjøre rundt på dem! De lærer ikke å ta vare på seg selv. Det er ikke lurt å dra på fest uten å vite hvordan man skal komme seg hjem. Går det ikke an å gå, må man ha med seg penger til taxi (eller buss om dette er en stor by).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil legge til noe:

Jeg synes det er "bra" at foreldrene gir ungdommene alkohol for å ta med seg. For alkohol får de tak i uansett, og har de bestemt seg for å drikke, så drikker de. Og de kan fort få tak i feil drikkevare.

Det er mye som blir brygget hjemme (hos andre) og mye som er sylskarpt - spesielt for en 15/16-åring som ikke har drukket så mye før.

I stedet for at de må snike rundt og skaffe seg noe som kan være skummelt, synes jeg det er greit at foreldrene gir dem ei lita flaske med noe som ikke er farlig. En flaske hvitvin eller 35 cl med 21% vodka.

O.G. skriver litt det samme som meg, så jeg ville bare sitere denne for å påpeke det enda mer.

Du kan ikke drive å kjøre rundt på dem! De lærer ikke å ta vare på seg selv. Det er ikke lurt å dra på fest uten å vite hvordan man skal komme seg hjem. Går det ikke an å gå, må man ha med seg penger til taxi (eller buss om dette er en stor by).

Du skjønner det lille venn, at ungdommer som begynner før lovlig alder drikker BÅDE det de får med seg, OG ting de får servert. Da forsvinner hele poebget

Anonymous poster hash: fa609...2d6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...