Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har utleie leilighet? Vi vurderer og kjøpe en leilighet som koster 650.000kr og får inn rundt 6.000-6.500kr i mnd. Jeg har regnet litt på det, men kan dette være lønnsomt, eller er det kun dyre leiligheter som får inn 10.000kr + som er lønnsomt.

Anonymous poster hash: a8aa2...5b8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har utleie leilighet? Vi vurderer og kjøpe en leilighet som koster 650.000kr og får inn rundt 6.000-6.500kr i mnd. Jeg har regnet litt på det, men kan dette være lønnsomt, eller er det kun dyre leiligheter som får inn 10.000kr + som er lønnsomt. Anonymous poster hash: a8aa2...5b8

Om jeg ikke tar feil så slipper du å skatte alt fra 6.000,- og ned?

Anonymous poster hash: 55831...915

AnonymBruker
Skrevet

Feil

Anonymous poster hash: 3bfb5...4c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Feil Anonymous poster hash: 3bfb5...4c6

Øk ok. Vil du utdype, slik at jeg kan lære noe?

• Liker 1
Skrevet

Om det er en god deal for dere må dere se an. Du sier ingenting om deres formue, om dere har lån osv.

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om, men jeg vet du må skatte av leie inntektene etter alt er trekt fra. Som kommunale avgifter, strøm om det er inkludert, tv/internett om dette er inkludert i leieinntektene osv. Er leiligheten fult møbler så kan du trekke vekk 15% av leie inntektene.. for det skal man ikke skatte av.

+ renter.

Men om det er lønnsomt er en annen ting.

Skrevet

Øk ok. Vil du utdype, slik at jeg kan lære noe?

Så lenge utleieinntektene overskrider 20,000,- over et år, er det skattepliktig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har lån på 950.000 på en bolig som er verdt 2m pluss rundt 400.000 i egenkapital på sparekontoen. Dette er mitt, men har samboer som jeg ville kjøpt en leilighet med for å leie ut. Så jeg tenkte og bruke 100.000kr i egenkapital av sparepengene. Så fikk hun ta opp lån for leiligheten, men vi eier det 50/50 minus egenkapitalen.

AnonymBruker
Skrevet

Muligheter for å gjøre det greit?

Er dette riktig.

Kommunale avgifter: 1142kr

Renter: 1879kr på et lån på 675.000kr

Utleie inntekter uten strøm eller tv/internett: 6.000kr

Skattefritt: 1142+1879 = 3021kr

Må skatte av: 2979 / 27% = 2174kr sitter man igjen med til å betale avdrag på lånet.

Feil?

AnonymBruker
Skrevet

Vedlikehold kommer selvfølgelig i tillegg, men regner ikke med det nå. Lurer bare på om det er riktig. :)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du blander regelverk? Man kan tjene 6000 skattefritt pr. år pr. arbeidsgiver.

Når det gjelder utleie, er det saker og ting som gjør at man kan få fradrag på skatten. F.eks vedlikeholdsutgifter og hvis man leier ut møblert (tror jeg..?) Du bør lese deg litt opp på det, så summene kan bli mer korrekte. Men spørsmålet er jo også om du tenker å beholde leiligheten lenge, eller om det er usikker om du kan ja den. Det koster jo ganske mye å selge en leilighet.

Anonymous poster hash: a239f...fab

AnonymBruker
Skrevet

Skulle beholdt leiligheten ihvertfall til den er gjeldsfri og kanskje lengre enn det.

Men ser det riktig ut.

Skrevet

Du kan ikke trekke renter fra når du skal beregne skattbar beløp i forbindelse med utleie. Alt annet kan du trekke ifra.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke trekke renter fra når du skal beregne skattbar beløp i forbindelse med utleie. Alt annet kan du trekke ifra.

Vet du dette helt sikkert ? For jeg har lest litt rundt og det virker ut som renter ikke skal skattes av når det kommer til utleie inntekter.

Skrevet

Vet du dette helt sikkert ? For jeg har lest litt rundt og det virker ut som renter ikke skal skattes av når det kommer til utleie inntekter.

Du blander nok her. Alle får igjen rentegodtgjørelse på 27% av rentekostnaden. Men man kan definitivt ikke trekke renteutgiftene fra inntekten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Visst man skal tjene på utleieleiligheten. Hva burde man tenke på ?

Når du leier ut så burde lånet bli betalt ned uten at du bidrar hver mnd?(er det vanlig?)

AnonymBruker
Skrevet

Visst man skal tjene på utleieleiligheten. Hva burde man tenke på ?

Når du leier ut så burde lånet bli betalt ned uten at du bidrar hver mnd?(er det vanlig?)

Hvis, mener du sikkert.

Anonymous poster hash: ac55f...d27

AnonymBruker
Skrevet

Beklager :)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...