Gå til innhold

Når stilpreferanser og kroppsform ikke harmonerer med "reglene"

Anbefalte innlegg

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg er 164 cm høy, timeglassfigur med pæretendenser (kraftige lår og fyldig rumpe men samme mål rundt bryst og hofter) og bruker for tiden str 40-42, jeg er altså litt lubben. I følge "reglene" skal jeg da kle meg i omslags/innsvingte topper og kjoler, helst med v-hals, bootcutjeans, pencil/a-line-skjørt, helst bruke hæler og bruke plagg som framhever midjen.

Og denne typen plagg er "so not" min stil! Jeg liker ikke bootcutbukser, de får meg til å føle meg merkelig, og de passer ikke resten av stilen min. Jeg får angst av å bruke belter eller noe som helst som strammer rundt midjen. Kjoler/skjørt og hæler er stort sett ikke hverdagsplagg for meg (bl.a. fordi de er upraktisk i jobben min). Faktisk er det slik at den typen plagg som ifølge "reglene" skal passe best til kroppsfasongen min, får meg til å føle meg ukomfortabel.

Jeg liker - og føler meg mest vel i - skinny/smale jeans, boyfriendjeans og chinos, "slouchy" topper og gensere med "collegegenserfasong", løstsittende skjorter og bluser, løsthengende blazere som ikke skal knappes, rette, knelange skjørt med elastisk linning som jeg kan ha på hoftene, kjoler med rett eller svakt innsvinget fasong (shift/sheet dress) og sneakers,/loafers, ballerinasko, chelsea boots og ankelboots. Jeg liker for så vidt sandaler med kraftig hæl, det er vel det eneste som er forenlig med "reglene".

Jeg har omsider kommet fram til at jeg heller vil kle meg i de klærne jeg føler meg komfortabel i og som passer mine stilpreferanser, selv om de ikke nødvendigvis er de mest flatterende. Egentlig tror jeg vel at så lenge man føler seg vel i de klærne man bærer, så vil man se bedre ut uansett, fordi det vil gjenspeiles i kroppsholdning og utstråling.

Hva mener dere? Det er jo noen "regelguruer" her inne, og jeg er spesielt interessert i hva de har å si :)

Gjest Tigress
Skrevet (endret)

Det er vel eigentleg ikkje så interessant kva andre vil seie dersom du allereie har slått fast at du skal kle deg i det du likar best? Og det synest eg må vere den mest vettuge måten å byggje opp ein stil på?!

No er det jo slik at desse "reglane" som oftast refererer til noko så enkelt som optiske effektar. Det er dei same prinsippa bak klesdesign som det er bak slike optiske bedrag som ein ofte ser på bilde og slikt, de veit, firkantar som ser større ut i midten enn på kantane, og der alle eigentleg er like svære og slikt. Det er ein grunn til at klessnitta fungerer som dei gjer, liksom, reglane er ikkje der for å plage folk, dei er jo der for å fortelje folk kva optiske effektar ein "treng" mest.

Eg er ikkje så viss på om ein ser så mykje betre ut om ein berre følgjer hjartet, liksom. Eg likar meg til dømes best i hettegenser og Bula-bukse. Men eg lovar: eg ser mykje betre ut i ein kjole med 50-talssnitt. Så eg har berre lagt om heile stilen, og har no ein ganske klassisk stil, sjølv om eg likar å tru at eg har ein del personlege element i stilen også. Eg ser mykje betre ut, eg ser jo det sjølv, og har vent meg til å trivst i skjørt og kjolar, men eg sit til dømes i hettegenser no, altså! Grunnen til at eg la om var rett og slett at eg blei litt lei av å sjå ut som elevane mine.

Endret av Tigress
Gjest Nanne70
Skrevet

Det er vel eigentleg ikkje så interessant kva andre vil seie dersom du allereie har slått fast at du skal kle deg i det du likar best? Og det synest eg må vere den mest vettuge måten å byggje opp ein stil på?!

No er det jo slik at desse "reglane" som oftast refererer til noko så enkelt som optiske effektar. Det er dei same prinsippa bak klesdesign som det er bak slike optiske bedrag som ein ofte ser på bilde og slikt, de veit, firkantar som ser større ut i midten enn på kantane, og der alle eigentleg er like svære og slikt. Det er ein grunn til at klessnitta fungerer som dei gjer, liksom, reglane er ikkje der for å plage folk, dei er jo der for å fortelje folk kva optiske effektar ein "treng" mest.

Eg er ikkje så viss på om ein ser så mykje betre ut om ein berre følgjer hjartet, liksom. Eg likar meg til dømes best i hettegenser og Bula-bukse. Men eg lovar: eg ser mykje betre ut i ein kjole med 50-talssnitt. Så eg har berre lagt om heile stilen, og har no ein ganske klassiske stil, sjølv om eg likar å tru at eg har ein del personlege element i stilen også. Eg ser mykje betre ut, eg ser jo det sjølv, og har vent meg til å trivst i skjørt og kjolar, men eg sit til dømes i hettegenser no, altså! Grunnen til at eg la om var rett og slett at eg blei litt lei av å sjå ut som elevane mine.

Jeg synes det er interessant å få vite om andre føler på den samme "problemstillingen" som meg :) "Reglene" er jo selvsagt ment som retningslinjer og som du sier, for å oppnå bestemte optiske effekter, vanligvis for å gi et inntrykk av man ser høyere/slankere ut enn man er.

Nå mener jeg ikke at man kun skal følge hjertet når man kler seg (selv om det sikkert kunne ha resultert i mye morsomt), jeg tenker bare hvordan det at en person tydelig føler seg uvel/utilpass i det hun har på seg (slik som jeg ville gjøre i en kjole i 50-tallsstil selv om jeg vet at jeg ser helt smashing ut i en slik), kan ødelegge selv det flotteste antrekk. Kunsten er nok å finne en mellomting, men for meg personlig trumfer personlig stil det å strebe etter bestemte optiske effekter :) For andre er det kanskje mer viktig å kle seg optimalt i forhold til kroppsform. Jeg synes det kan være en interessant diskusjon :)

Gjest Tigress
Skrevet

Nå mener jeg ikke at man kun skal følge hjertet når man kler seg (...), jeg tenker bare hvordan det at en person tydelig føler seg uvel/utilpass i det hun har på seg (...), kan ødelegge selv det flotteste antrekk.

Det er eg heilt samd i.

Likevel, det er ei kjend sak at om ein kjenner seg vel vil ein sjå slik ut også, men ein kan godt byrje i andre enden: pass på å sjå ut som om ein kjenner seg vel, og så vil ein kjenne seg vel etter kvart.

Skrevet (endret)

Så lenge klærne er i rett størrelse synes jeg folk kan gå i akkurat hva de vil! :)

Edit: jeg bruker samme størrelse som deg og alle buksene mine er skinny med høyt liv! Bootcut får jeg ikke til å funke!

Sjekk forresten ut bloggen Girl with curves! Hun viser hvordan litt større jenter kan rocke skinny jeans!

Endret av peppermyntete
Gjest Tigress
Skrevet (endret)

Sjekk forresten ut bloggen Girl with curves! Hun viser hvordan litt større jenter kan rocke skinny jeans!

Eg synest eigentleg at ho syner nett det motsette, eg, nemleg at den kroppsfasongen der bør satse hardt på skjørt og kjolar med innsvingt liv...

Endret av Tigress
Skrevet

Eg synest eigentleg at ho syner nett det motsette, eg, nemleg at den kroppsfasongen der bør satse hardt på skjort og kjolar med innsvingt liv...

Deg om det! Jeg synes hun er knalltøff i jeans! Alle antrekkene er ikke like heldige selvfølgelig, men sånn er det vel for alle.

Gjest Tigress
Skrevet

Deg om det! Jeg synes hun er knalltøff i jeans! Alle antrekkene er ikke like heldige selvfølgelig, men sånn er det vel for alle.

Heilt klart, eg går ikkje berre i klede som er heilt ideelle for meg heller. Det kjem vel an på kor forfengjeleg ein er. Eg har om lag same fasong som TS, eg er lågare. Eg går ikkje nett i 50-talskjolar kvar dag, eg, men oftare i skjørt eller kjolar enn i bukser. Og eit par ting brukar eg veldig sjelden, og det er slike klede som får meg til å sjå boksete ut, slik som oversize-klede og lange jakker. Eg er veldig forfengeleg.

Skrevet

Heilt klart, eg går ikkje berre i klede som er heilt ideelle for meg heller. Det kjem vel an på kor forfengjeleg ein er. Eg har om lag same fasong som TS, eg er lågare. Eg går ikkje nett i 50-talskjolar kvar dag, eg, men oftare i skjørt eller kjolar enn i bukser. Og eit par ting brukar eg veldig sjelden, og det er slike klede som får meg til å sjå boksete ut, slik som oversize-klede og lange jakker. Eg er veldig forfengeleg.

Jeg føler meg også mest vel i kjoler som er smalest i midjen og ser "slankende" ut, men samtidig synes jeg det er viktig å ikke la være å bruke klær fordi det liksom ikke skal passe til fasongen. Tåler ikke folk å se de store lårene mine i smale jeans kan de se en annen vei :D

Gjest Nanne70
Skrevet

Så lenge klærne er i rett størrelse synes jeg folk kan gå i akkurat hva de vil! :)

Edit: jeg bruker samme størrelse som deg og alle buksene mine er skinny med høyt liv! Bootcut får jeg ikke til å funke!

Ja, jeg kikker innom bloggen hennes med jevne mellomrom, synes hun er flink til å kle seg :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Eg synest eigentleg at ho syner nett det motsette, eg, nemleg at den kroppsfasongen der bør satse hardt på skjørt og kjolar med innsvingt liv...

Her er du i grunnen inne på noe viktig. Det dreier seg også om personlige, estetiske preferanser, ikke sant? Jeg kan tenkte meg at GWC er stolt av formene sine og vil vise dem fram i de klærne hun liker å gå i. Nå bruker jo hun en god del kjoler og skjørt også, men for mange er ikke dette anvendelige plagg i hverdagen, uansett hvor bra man kanskje kler det? Jeg vet at jeg ser smashing ut i bestemte kjoler og skjørt, men det er ikke alltid like praktisk og like komfortabelt (og jeg orker ikke å ha det ubehagelig en hel arbeidsdag), spesielt med tanke på strømpebukser, som må være det mest ukomfortable plagget som er oppfunnet. Og nei, jeg liker ikke å bruke stayups eller strømper/strømpeholder heller. Førstnevnte lager stygge bulker på de runde lårene mine, og sistnevnte er minst like ubekvemt som strømpebukser. Det har også noe med at hvis jeg kler meg veldig feminint, så føler jeg at jeg har kledd meg ut. Det er bare ikke meg.

Gjest Tigress
Skrevet

Her er du i grunnen inne på noe viktig.

Eg skjøna ikkje heilt kva eg skreiv som var viktig, eg?

Gjest Nanne70
Skrevet

Eg skjøna ikkje heilt kva eg skreiv som var viktig, eg?

At du og peppermyntete viser at det er ulike personlige preferanser på hva som er kledelig på folk :) Det er nok du som har "rett", men samtidig så viser dette at det ikke nødvendigvis er det som er "riktig" oppfattes like estetisk tiltalende av alle :) Og det synes jeg er interessant. Og så ble jeg nok litt revet med i resten av svaret mitt ;)

Gjest Tigress
Skrevet

At du og peppermyntete viser at det er ulike personlige preferanser på hva som er kledelig på folk :) Det er nok du som har "rett", men samtidig så viser dette at det ikke nødvendigvis er det som er "riktig" oppfattes like estetisk tiltalende av alle :) Og det synes jeg er interessant. Og så ble jeg nok litt revet med i resten av svaret mitt ;)

Aha, takk for oppklaring, eg blei litt forvirra ein augneblink der!

Skrevet

Gå nå slik du ønsker. Jeg har en fasong som ikke ligner grisen, men kler meg nett som jeg selv vil. Så lenge en selv er komfortabel er det vel hva som spiller en rolle?

Gjest Nanne70
Skrevet

Gå nå slik du ønsker. Jeg har en fasong som ikke ligner grisen, men kler meg nett som jeg selv vil. Så lenge en selv er komfortabel er det vel hva som spiller en rolle?

Ja ikke sant? Jeg syntes nå bare det er interessant å høre hva andre mener om temaet :)

Gjest Tigress
Skrevet

Det kjem litt an på kor gæærnt ein kler seg, då. Eg ville vel vore litt skeptisk til å tilsetje ein person som konsekvent kledde seg lite flatterande, i alle fall om personen skulle representere firmaet på nokon som helst måte. Om eg var sjefen min, så ville eg vore lite nøgd om eg konsekvent dukka opp på jobb i baggy bukser og svære ullgensrar, sjølv om det er det eg likar best å gå i. Klede som sit godt og er flatterande ser berre så utruleg meir ordentleg ut!

Skrevet

Det kjem litt an på kor gæærnt ein kler seg, då. Eg ville vel vore litt skeptisk til å tilsetje ein person som konsekvent kledde seg lite flatterande, i alle fall om personen skulle representere firmaet på nokon som helst måte. Om eg var sjefen min, så ville eg vore lite nøgd om eg konsekvent dukka opp på jobb i baggy bukser og svære ullgensrar, sjølv om det er det eg likar best å gå i. Klede som sit godt og er flatterande ser berre så utruleg meir ordentleg ut!

Det syns jeg ikke blir helt det samme. Da ville jeg heller sammenlignet påstander om at feite ikke kan gå i skinnyjeans, for eksempel. Man kan fint være fin og IKKE følge de såkalte motereglene. At man derimot ser ut som en dass og syns man er fin ... vel, syns man egentlig man er fin da? Eller er det bare fordi man ikke gidder?

Jeg buler både her og der og går nå med ettersittende singletter og trange bukser og hva har du, til og med korte kjoler. So what. Det er sikkert en hel masse regelbrudd, men det får så være.

Skrevet

Hva mener dere? Det er jo noen "regelguruer" her inne, og jeg er spesielt interessert i hva de har å si :)

kle deg i det du vil.

Gjest Tigress
Skrevet (endret)

Det syns jeg ikke blir helt det samme. Da ville jeg heller sammenlignet påstander om at feite ikke kan gå i skinnyjeans, for eksempel. Man kan fint være fin og IKKE følge de såkalte motereglene. At man derimot ser ut som en dass og syns man er fin ... vel, syns man egentlig man er fin da? Eller er det bare fordi man ikke gidder?

Om eg stiller på jobb i vide dressbukser og med ein oversized kasjmirgenser til, så ser det heilt forjævleg ut, men det er jo fine nok klede (tru meg, vide dressbukser og oversized genser på meg er mykje mindre kontroversielt fugly enn skinnyjeans på tjukke lår, altså!). Då ville eg bli skeptisk til å la meg representere den dagen. Og om eg var ein av forfattarane mine, og alltid kledde meg i fine klede, men som ikkje var flatterande, så ville eg vore skeptisk til kommentarane mine om bokomslag til dømes - kva har eg eigentleg skjønt om design, liksom?!

Men det er klart dette heng saman med kva ein arbeider som også, ikkje sant. Eg må vedgå at eg ikkje kjenner meg så bunden av kleda mine for å vere heilt meg, og vil heller dermed ha på meg noko som er nøytralt og flatterande, for då legg ein ikkje så merke til kleda mine. Dette heng truleg også saman med at eg brukar heilt andre klede innanfor huset og utanfor huset, eg kjenner meg heime i både blyantskjørt og joggebrok.

Tja, litt uviss på om eg fekk forklart dette nokonlunde. Og alt er sjølvsagt sett frå ståstaden og jobben min, ikkje sant.

Endret av Tigress

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...