Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Står nå med muligheten til å kjøpe bolig.

Har barn, og derfor ikke mulighet til å jobbe ved siden av.

Skal studere høsten 2016, og her er knipen. Kan jeg håndtere lånet som student? Evnt. hvor høyt lån?

Har OS og AAP nå, det vil jeg få utvidet noen år, men ikke under hele utdanningstiden, da jeg skal ta en master. Og gjerne videreutdanning, men det kan jo vente.

Sjekket kalkulatoren hos Lånekassen, med reisetilskudd, barnetilskudd og lån og stipend får jeg ikke engang 10 i mnd.

Får som sagt bare AAP og OS noen år, hva gjør jeg da? Haha hva gjør man?

Jeg kan jo ikke leve bo på kun det, bidrag (6000,-) og utvidet barnetrygd?

Eller er jeg naiv ang. barn, utdanning og økonomi?

Anonymous poster hash: 0625d...fb1

Videoannonse
Annonse
Gjest Stinky
Skrevet

Du skriver opp inntektene dine forferdelig rotete.

Samtidig er det ingen menneskerett å eie bolig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det var litt rot i toppen da jeg skrev.

Og jeg vet det ikke er en menneskerettighet, det trenger du ikke fortelle meg.

Lurte på hvordan det er for andre?

For å kunne gå studiet med barnehagebarn i bagasjen trenger jeg nettverket mitt, og her er det ikke altfor billig. Å leie vil koste meg i hvertfall 8-9 i mnd.

La oss si jeg får inn 18.000,- i mnd, er det vanlig å leve på det som student, med barn?

Leie eller eie.

Eie forutsetter jo at jeg kan betjene lånet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at dette er noe du snakker med banken om, ikke et forum.

Anonymous poster hash: 6178b...d0e
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du ta master innen? Bare nysgjerrig, siden Nav som regel ikke gir aap-støtte til master til selv alvorlig syke pasienter. Du kan ikke jobbe ved siden av fordi du har barn? Barn er ikke en sykdom som aap dekker.

Anonymous poster hash: 0d181...007
AnonymBruker
Skrevet

Står nå med muligheten til å kjøpe bolig.

Har barn, og derfor ikke mulighet til å jobbe ved siden av.

Skal studere høsten 2016, og her er knipen. Kan jeg håndtere lånet som student? Evnt. hvor høyt lån?

Har OS og AAP nå, det vil jeg få utvidet noen år, men ikke under hele utdanningstiden, da jeg skal ta en master. Og gjerne videreutdanning, men det kan jo vente.

Sjekket kalkulatoren hos Lånekassen, med reisetilskudd, barnetilskudd og lån og stipend får jeg ikke engang 10 i mnd.

Får som sagt bare AAP og OS noen år, hva gjør jeg da? Haha hva gjør man?

Jeg kan jo ikke leve bo på kun det, bidrag (6000,-) og utvidet barnetrygd?

Eller er jeg naiv ang. barn, utdanning og økonomi?

Spørsmålet ditt er fullstendig avhengig av hvor mye du låner og hva du har i egenkapital.

Dersom du ikke klarer å skaffe deg en god oversikt over hva evt. renter og avdrag ville være, tror jeg kanskje du bør drøye kjøp av bolig.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du uansett må leie, så vil jeg anbefale å heller ta opp boliglån og kjøpe. Tenk likevel over at renten kan stige.

Gjest Stinky
Skrevet (endret)

Det er veldig vanskelig å svare deg uten å vite hva du vil ha i inntekter, utgifter, om du har egenkapital eller annen sikkerhet.

Synes det høres veldig rart at du har 18 000 utbetalt i mnd. Bare OS alene er vel utbetalt rundt 11 000, og i tillegg har du AAP (Vet at OS blir redusert etter AAP, men vanskelig å svare uten å vite hva du har). Med barnebidrag på 6000, barnetrygd på 1940, barnetilsyn på ca 1500 og studielån på 8500 per mnd bør inntekten være betydelig høyere.

Edit: og siden leieprisene er 8-9000 per mnd (2 rom? 3 rom?) høres det ikke ut som du bor på et sted med lave boligpriser heller.

Endret av Stinky
AnonymBruker
Skrevet

Ja, en plass må jeg jo bo. Lån eller leie.

Jeg har full oversikt over eventuelle priser på lån, men jeg er veldig nysgjerrig på hva andre studenter med barn gjør!

Nå har jeg ubetalt rundt 30.000,- i mnd, det vil jeg ikke få når jeg studerer.

Skal ta master innen jus, er ikke helt sikker på om jeg får AAP på akkurat det nei!

Det var veilederen/saksbehandleren min på NAV som sa at jeg kunne få støtte en to eller tre år til, og jeg gjerne måtte søke jus.

Men det er ikke sikkert noe sånt inngår i aktivitetsplanen nei!

Ser uansett for meg at det blir trangt å i det hele tatt leie også med under 20k utbetalt i mnd...

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du ta master innen? Bare nysgjerrig, siden Nav som regel ikke gir aap-støtte til master til selv alvorlig syke pasienter. Du kan ikke jobbe ved siden av fordi du har barn? Barn er ikke en sykdom som aap dekker.

Anonymous poster hash: 0d181...007

Med to barn i barnehage og fulltidsstudie hat jeg sett for meg at jobb blir vanskelig ja?

Helg er det barn og lesing? Lange dager.

Forstår at det blir MINDRE tid med barna, men jeg kan ikke IKKE være dem?

De er så små at de ikke kan bo hos pappaen sin, det blir for lenge med 50/5" samvær enda.

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig å svare deg uten å vite hva du vil ha i inntekter, utgifter, om du har egenkapital eller annen sikkerhet.

Synes det høres veldig rart at du har 18 000 utbetalt i mnd. Bare OS alene er vel utbetalt rundt 11 000, og i tillegg har du AAP (Vet at OS blir redusert etter AAP, men vanskelig å svare uten å vite hva du har). Med barnebidrag på 6000, barnetrygd på 1940, barnetilsyn på ca 1500 og studielån på 8500 per mnd bør inntekten være betydelig høyere.

Edit: og siden leieprisene er 8-9000 per mnd (2 rom? 3 rom?) høres det ikke ut som du bor på et sted med lave boligpriser heller.

VIL få 18.000,- i mnd, om Lånekassens kalkulator stemmer, da med utvidet barnetrygd og bidrag.

NÅ får jeg utbetalt betydelig mer.

Men jeg må jo kunne betjene lånet om fire år også...

AnonymBruker
Skrevet

De er så små at de ikke kan bo hos pappaen sin, det blir for lenge med 50/5" samvær enda.

For små til å være hos far?

Gjest Stinky
Skrevet

VIL få 18.000,- i mnd, om Lånekassens kalkulator stemmer, da med utvidet barnetrygd og bidrag.

NÅ får jeg utbetalt betydelig mer.

Men jeg må jo kunne betjene lånet om fire år også...

Det blir mye letter om du legger ut inntektene dine. Evt sender på pm. Jeg har vært i samme situasjon selv, og 18 000 kan umulig stemme med så høyt bidrag.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, en plass må jeg jo bo. Lån eller leie.

Jeg har full oversikt over eventuelle priser på lån, men jeg er veldig nysgjerrig på hva andre studenter med barn gjør!

Nå har jeg ubetalt rundt 30.000,- i mnd, det vil jeg ikke få når jeg studerer.

Skal ta master innen jus, er ikke helt sikker på om jeg får AAP på akkurat det nei!

Det var veilederen/saksbehandleren min på NAV som sa at jeg kunne få støtte en to eller tre år til, og jeg gjerne måtte søke jus.

Men det er ikke sikkert noe sånt inngår i aktivitetsplanen nei!

Ser uansett for meg at det blir trangt å i det hele tatt leie også med under 20k utbetalt i mnd...

Du har ikke egenkapital?

Skrevet

Du tjener jo nesten like mye som en i full jobb... Håper Nav trekker din aap, da det er opplagt at du ikke er særlig syk... I tillegg har du barn... Studenter burde gå på stipend, slik som alle andre... Og ja det er svært naivt å tro at man får lån av bank på en midlertidig trygd som Aap... Kun hvis du har rike foreldre og masse egenandel...

• Liker 3
Gjest Stinky
Skrevet

Du tjener jo nesten like mye som en i full jobb... Håper Nav trekker din aap, da det er opplagt at du ikke er særlig syk... I tillegg har du barn... Studenter burde gå på stipend, slik som alle andre... Og ja det er svært naivt å tro at man får lån av bank på en midlertidig trygd som Aap... Kun hvis du har rike foreldre og masse egenandel...

Ts er aleneforsørger med barnebidrag på 6000 og barnetrygd på 1940. I tillegg kommer bidrag for tilsyn av barnepass på ca 1500. Bare dette utgjør ca 9000 kroner.

Så gå og legg deg.

Skrevet (endret)

Ts er aleneforsørger med barnebidrag på 6000 og barnetrygd på 1940. I tillegg kommer bidrag for tilsyn av barnepass på ca 1500. Bare dette utgjør ca 9000 kroner.

Så gå og legg deg.

Som stipendiat får man både stipend og rett til støtte fra husbanken(bostøtte) da studenter med barn har kvav på dette.

Endret av Cowboy Lotte
AnonymBruker
Skrevet

For små til å være hos far?

Ja, altså mer enn helger og noen dager nå og da.

Minste er baby, eldste bare noen år.

Vi praktiserer at far kommer hit og har samvær alene med eldste, men det er enda noen år til de kan være der mye mye mer enn nå, dette med én trygg base osv...

Han kan selvfølgelig ha dem hos meg, hente i bhg og legge de, det gjør han nå. Men mye av min tid vil gå til studie. Og de tvil bli mye! resten av tiden ønsker jeg jo å se barna mine... Og jeg forestiller meg at det vil bli ganske lite når studiet begynner.

Skrevet

Hvor mye vil det koste deg å leie sammenlignet med å eie? Det regnestykket tok vi da vi kjøpte bolig, hvor mye vi hadde råd til å låne uten at utgiftene oversteg leieutgifter for mye. Vi betaler ca 500 mer enn vi gjorde i husleie, friheten ved å eie egen bolig er absolutt verdt det.

Gjest Stinky
Skrevet

Som stipendiat får man både stipend og rett til støtte fra husbanken(bostøtte) da studenter med barn har kvav på dette.

Stipend fra husbanken?

Bostøtte blir regulert etter inntekt og utgifter til bolig. For det første har det ikke noe med nav å gjøre, og for det andre har det ingenting med ts sin utbetaling av aap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...