Gå til innhold

Påskeegg-tradisjoner og hva putter dere i eggene til ungene?

Anbefalte innlegg

Gjest tuppesjura
Skrevet

Nå er det ikke lenge igjen til påske, og jeg lurer derfor på hvilke tradisjoner dere har rundt påskeegget og hva dere putter i egget?

Her legger ungene tomme egg på trappa på kvelden, også kommer påskeharen og fyller egget og gjemmer det om natta. Stor stas å lete etter egget dagen etter!

Påskeeggene er fylt til randen av godterier som skal holde hele påske! De får spise godteri til barne-tv hver dag i påsken. Det hender faktisk at de ikke klarer å spise opp hele egget gjennom påsken....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det skal holde hele påsken, når får de egget da?

Her leter ungene etter egget på påskemorgen, siden det er det som er "festdagen". Men det varierer kanskje når man legger ut egget?

Vi prøver å gjemme det godt så de må lete litt, men enkelte år har vi nok vært litt lite kreative for det har gått foooort ;)

Vi har bare ett kjempestort egg, men de er jo ganske mange, så det blir ikke så altfor mye på hver. Og det er lov å spise godteriet når de finner det. En av de få dagene i året det er lov å spise godteri til frokost.

Vi prøvde oss med påskeharen da de yngste var små. Akkurat nå er det nok ingen av barna som tror på det, de er for store, men de yngste kommer nok til å få servert en skrøne eller to når de blir store nok til å være med.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har pleid å putte litt forskjellig i påskeeggene. Putter gjerne noen mindre leker oppi også det slik at det ikke blir godteri-bonanza.

Fra min familie av har min mor vært bestemt på at vi ikke har fått påskeegg før lørdagen i påskeuka, så det er jeg vant med fra de årene vi fikk påskeegg. Det var ikke hvert år vi hadde det tror jeg.

Vi er ikke så nøye med hvilken dag barnet vårt får det på.

Anonymous poster hash: cafeb...575
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har pleid å putte litt forskjellig i påskeeggene. Putter gjerne noen mindre leker oppi også det slik at det ikke blir godteri-bonanza.

Fra min familie av har min mor vært bestemt på at vi ikke har fått påskeegg før lørdagen i påskeuka, så det er jeg vant med fra de årene vi fikk påskeegg. Det var ikke hvert år vi hadde det tror jeg.

Vi er ikke så nøye med hvilken dag barnet vårt får det på.

P.S. Vi er ikke vant med at påskeharen har noe med påskeeggene å gjøre heller med tanke på hvordan vi får dem. Så det praktiserer vi ikke heller. Men vi er heller ikke vant med å sette ut grøt til nissen på julaften, eller å la noen kle seg ut som nissen ved gaveutdeling på julaften.

Skrevet

Vi har tradisjon med at barna får påskeegget om morgenen påskeaften. De setter frem det tomme påskeegget på rommet sitt, og neste morgen finner de en lapp med ei gåte på for å finne neste lapp. Så de har rebusløp for å finne påskeegget :)

Og ja, det er fylt opp med snop. Har ikke de aller største påskeeggene da, men heller ikke de minste.

• Liker 3
Gjest tuppesjura
Skrevet

Det varierer litt er og når de får egget, men det er mye tidligere enn påskeaften. Som regel får de eget dagen etter vi er kommet på hytta, og det varierer jo veldig hvilken dag det er.

I og med at de kun spiser til barne-tv og vi da akkurat har spist middag, så blir det ikke spist så mye godt.

Mine er forøvrig 8 og 10 år og tror fortsatt både på nissen, påskeharen og tannfeen. (Men jeg jobber hardt for at de skal gjøre det og!)

Skrevet

Dette med godteri er vel klassisk. Det er det samme for oss: Sjokolade, vingummi etc. I tillegg kan man gjerne fylle opp med noen små tegnesaker, morsomme viskelær eller lignende, slik at det blir litt mindre plass til det søte. Det er hyggelig for barna også, å få noe som varer litt lenger.

Skrevet

De får egget på påskeaften og det er godteri i det :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg putter oppi smågodt og noe dilldall (eks. klistermerker, nøkkelring, solbriller) også får de hvert sitt blad (wendy, donald el.) på siden.

Vi er alltid på hytta med min søster og hennes femilie i påsken, og på kvelden får de ta fram påskeeggene også legger vi de vekk på dagtid slik at det ikke er fri tilgang hele tiden :)

Anonymous poster hash: 749b3...fc3

Skrevet

Vi har tradisjon med at barna får påskeegget om morgenen påskeaften. De setter frem det tomme påskeegget på rommet sitt, og neste morgen finner de en lapp med ei gåte på for å finne neste lapp. Så de har rebusløp for å finne påskeegget :)

Og ja, det er fylt opp med snop. Har ikke de aller største påskeeggene da, men heller ikke de minste.

Akkurat sånn mamma og pappa gjorde for meg og søstra mi når vi var små :nigo: Oh, childhood

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De får påskeegg om morgenen første påskedag. De må letes etter. Barna har hvert sitt fine i metall som spares til året etter.

Anonymous poster hash: 2d08f...773

AnonymBruker
Skrevet

De får påskeegg om morgenen første påskedag. De må letes etter. Barna har hvert sitt fine i metall som spares til året etter.

Anonymous poster hash: 2d08f...773

Hvor har du kjøpt det? Har aldri sett 😊

Anonymous poster hash: f219a...d41

Skrevet

Her får ungene påskeegget etter frokost fredag, men det er ikke særlig mye godteri oppi. Det blir fylt opp igjen lørdag kveld.

Vi har rebusløp hvert år, i det første påskeegget er en oppgave de må løse som leder dem til neste oppgave osv. Prøver å gjøre det så vanskelig at det varer en stund.

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Me hat ingen trafisjonar forbunde med påskeegg, påskehare eller å leita etter påskeegg

Eg set eit påskeegg på stovebordet påskeafta til barne-tv istadenfor ei vanleg glasskål med snop.

Skrevet

Vi har pleid å tilbringe hele påsken på hytten, og første påskedag har vi lett etter påskeegget. Da har mamma og pappa lagt masse lapper rundt omkring på hytteområdet med hint som forteller hvor neste lapp er. Det har vanligvis tatt et par timer å finne egget :fnise:

Skrevet

Jeg kommer til å putte oppi et par påskete fargeblyanter, noen små kyllinger i forskjellige farger (min datter elsker dyr), og ellers litt forskjellig snop jeg vet hun liker. Det blir nok ikke sånn kjempemye, men så har vi ofte litt snop utenom påskeegget også, så det blir nok absolutt nok ;)

Egget deles ut påskemorgen, det er tradisjonen her, og så skal man helst lete dette det med tampen brenner.

Skrevet

Hvor har du kjøpt det? Har aldri sett Anonymous poster hash: f219a...d41

Vet at bl.a. Multitrend.no selger påskeegg i metall :)
AnonymBruker
Skrevet

P.S. Vi er ikke vant med at påskeharen har noe med påskeeggene å gjøre heller med tanke på hvordan vi får dem. Så det praktiserer vi ikke heller. Men vi er heller ikke vant med å sette ut grøt til nissen på julaften, eller å la noen kle seg ut som nissen ved gaveutdeling på julaften.

OK.

Anonymous poster hash: 4b3a3...fcb

AnonymBruker
Skrevet

Me hat ingen trafisjonar forbunde med påskeegg, påskehare eller å leita etter påskeegg

Eg set eit påskeegg på stovebordet påskeafta til barne-tv istadenfor ei vanleg glasskål med snop.

Ja det skaper nok minner - NOT!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja det skaper nok minner - NOT!

Hvor gammel er du? 12-åringene jeg er lærer for snakker sånn. Familier har ulike ting som skaper minner, man MÅ ikke ha et minne om fancy utdeling av påskeegg.

Anonymous poster hash: a43b6...263

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...