Gå til innhold

Bunad og tilknytning til hvor den kommer fra

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min verden skal man ha tilknytning til stedet bunaden kommer fra for å bruke den. Jeg kunne f eks ikke valgt beltestakken fra Telemark selv om jeg synes den er Norges vakreste bunad, siden jeg ikke har tilknytning til fylket.

Både barna mine, jeg og barnas far har vokst opp i samme kommune og den lokale bunaden her er rett og slett ikke noe fin, verken jeg eller den eldste datteren min liker den. Hun vil ikke ha den. Moren min mener vi kan velge bunaden fra hennes hjemplass til datteren min, men jeg synes det blir feil, i o m verken datteren min eller pappaen eller jeg har hatt bostedstilknytning til stedet. Hva tenker dere andre? Hvor langt ut i slekta kan man lete?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bunad fra Rogaland selv om jeg bare har bodd der i to år.

Men jeg har flyttet svært mye i barndommen (både i Norge og utlandet). Da jeg var nådd konfirmasjonsalder var det Hordaland jeg hadde bodd lengst i, men jeg mislikte det stedet. Mislikte mange folk der. Likte ikke bunaden som var der (sunnhordaland). Har derfor valgt Rogalandsbunad som min bunad selv om min mor har sunnhordalandsbunaden. Det er ikke alltid at det stedet man har bodd lengst på er den man nødvnedigvis ønsker å assosieres med. Min søster som er yngre enn meg har valgt samme bunaden som meg. Vår farmor hadde også bunad fra Rogaland da hun levde, så det blir liksom ikke helt feil heller. Flyttet fra Hordaland rett etter ungdomsskolen på eget initiativ for å gå på en privat vgs et annet sted i landet. Så det sier jo litt om tilknytninga vår.

Anonymous poster hash: 57b3c...b3e
Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg mener at man fint kan velge bunad fra steder slekten kommer "i rett nedadstigende linje" (eller blir det oppadstigende linje når man går bakover i generasjonene?), uten at man har bodd der selv. Hvis bestemor f.eks kommer fra Hardanger, og man synes den bunaden er penere enn bunaden på hjemstedet, synes jeg man skal velge den, da det er mye større sjanse for at man trives i den.

Det blir noe annet om det hadde vært en inngiftet tante som hadde kommet fra stedet med den pene bunaden...

Skrevet

Synes det er bare fint jeg! Venninnen min og jeg er fra samme sted, men hun har bunad fra der bestefaren hennes kommer fra. Det var både bestefaren og venninna mi veldig glade for :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er nødvendig å ha bodd der selv, og besteforeldre er definitivt innafor. Tippoldemors tante blir kanskje litt fjernt, men mormor? Helt klart.

Anonymous poster hash: a574f...dd2

AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre og oldeforeldres bosteder er for meg helt innenfor, og har man gammel slekt et sted blir det nesten mer innenfor for meg enn stedet der jeg selv bor i dag. Si at man kan spore slekt tilbake i en dal eller bygd i noen århundrer, og man liker bunaden der. Da synes jeg nesten det er mer legitimt enn stedet man selv bor i voksen alder.

Ellers er det som man sier, på 17 mai er det plutselig ingen som er fra Oslo lengre :)

Anonymous poster hash: 01bae...6a3
  • Liker 1
Skrevet

Synes besteforeldre er helt innenfor, selv om jeg i prinsippet er enig med deg i at man "helst" bør velge bunad fra et sted man selv har tilknytning til. Skal man velge et så dyrt plagg som en bunad er, så bør man jo synes den er fin slik at man faktisk bruker den. Eller i det minste bør den være fin nok.

"Min" bunad synes jeg er sånn halvfin ;) . Synes f.eks. Telemarksbunad er mye finere (og mange andre for den del), men der har jeg null røtter i det hele tatt så det utgår. Ergo bærer jeg min bunad med stolthet, men hadde jeg syntes den var direkte stygg så hadde jeg neppe brukt den i det hele tatt.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Signere Cata.

Selv kunne jeg velge, siden jeg har en far som er fra ett distrikt og en mor som er fra et helt annet distrikt.

Og opp igjennom oppveksten vekslet tankene og idèen om hva jeg ville ha.

Så var det slik at ingen av mine besteforeldre hadde bunad, - og om de hadde hatt så hadde det blitt problemer med å bestemme hvem av barnebarna som skulle fått den, så det var like greit at ingen av dem hadde.

Så jeg hadde ikke bunad før jeg var et par og 40, først da kunne jeg ta meg råd til å gjøre det skikkelig og slik jeg ville at det skulle være.

Med bunnsolid tilknytning til min mors familie, og til det veldig lille området hvor denne bunaden levde aktivt helt til den ble en bunad (beltestakken). Min mormor gikk i stakk og liv så lenge jeg kjente henne inntil hun døde..

AnonymBruker
Skrevet

I min verden skal man ha tilknytning til stedet bunaden kommer fra for å bruke den. Jeg kunne f eks ikke valgt beltestakken fra Telemark selv om jeg synes den er Norges vakreste bunad, siden jeg ikke har tilknytning til fylket.

Både barna mine, jeg og barnas far har vokst opp i samme kommune og den lokale bunaden her er rett og slett ikke noe fin, verken jeg eller den eldste datteren min liker den. Hun vil ikke ha den. Moren min mener vi kan velge bunaden fra hennes hjemplass til datteren min, men jeg synes det blir feil, i o m verken datteren min eller pappaen eller jeg har hatt bostedstilknytning til stedet. Hva tenker dere andre? Hvor langt ut i slekta kan man lete?

Man kan selvfølgelig velge bunad fra der foreldre og besteforeldre er ifra. Hun har vel vært der på besøk?

Ingen skal tvinges til å gå med en bunad de ikke liker. Det blir jo for dumt ... hvilken bunad er det snakk om, egentlig?

Anonymous poster hash: 215ed...1cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv bunad fra der bestefar er født og oppvokst og har bodd hele sitt liv, bortsett fra da han jobbet forskjellige steder i sin ungdom før han flyttet hjem igjen.

Jeg har vært der veldig mye i ferier og elsket å være på besøk på gården, og har mange gode minner.

Derfor ble det til at jeg valgte bunaden fra dette stedet da det er det eneste stedet hvor jeg føler noe bra for.

Har bodd andre steder i landet før jeg endte opp i en større by, og har aldri hatt tilknytning til noen av stedene.

Trives jo i den byen jeg bor i nå, men fikk uansett bunaden til konfirmasjonen min, så da ble det sånn.

Anonymous poster hash: 215ed...1cc
AnonymBruker
Skrevet

syns man bør ha tilknytning i nær slekt. Har kun slekt på steder med stygge bunader, så jeg har bare festdrakt. Men den er til gjengjeld superfin :laugh:

Anonymous poster hash: 51310...9a1
  • Liker 1
Skrevet

I min familie bruker vi å si at man kan gå tilbake til besteforeldrene, men det finnes jo ikke noe fasitsvar på dette. Selv har jeg bunad fra mammas hjemsted, jeg har aldri bodd der selv, men føler stekt tilknytning til stedet. Jeg er i et miljø med mange "bunadnerder", og ingen har reagert negativt på at jeg ikke har bunad fra stedet hvor jeg er født og oppvokst.

Skrevet

Besteforeldre og oldeforeldres bosteder er for meg helt innenfor, og har man gammel slekt et sted blir det nesten mer innenfor for meg enn stedet der jeg selv bor i dag. Si at man kan spore slekt tilbake i en dal eller bygd i noen århundrer, og man liker bunaden der. Da synes jeg nesten det er mer legitimt enn stedet man selv bor i voksen alder.

Ellers er det som man sier, på 17 mai er det plutselig ingen som er fra Oslo lengre :)

Anonymous poster hash: 01bae...6a3

Enig i den. Det er mer "legitimt" med en bunad der slekta kommer fra i flere generasjoner enn der man selv har bodd i noen år.

• Liker 1
Gjest Kritt
Skrevet

For egen del synes jeg en viss tilknytning til området er nødvendig og tilstrekkelig.

Er selv fra Oslo, men om jeg går fire-fem generasjoner bakover er i hvertfall 7-8 fylker dekket, så en fin bunad måtte jeg vel kunne finne ;). Tror til og med jeg kunne hoste opp noen slektninger i Telemark, om det var den bunaden jeg ønsket meg.

Men innser at jeg som Osloboer nok har et mindre religiøst forhold til dette enn mange fra bygd og dal.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg synest også ein bør ha ein eller annan tilknyting til staden der ein har bunad frå. Og kastar dermed stein i glasshus: bunaden min er frå Nord-Gudbrandsdalen, og der har eg inga slekt i det heile. Eg har arva bunaden min frå mor mi, som heller ikkje hadde tilknyting dit. Men ho kjøpte nett den av di den på 60-talet visstnok var ein "frigjeve" bunad, som ein kunne kjøpe om ein ikkje hadde bunad der ein kom frå. Ho måtte ha bunad fordi ho dansa folkedans. No er det jo slik at eg har arva bunaden, så eg har jo slik sett ein grunn til å bruke han, då, men tilknyting? Nei. Mor mi seier at nett den bunaden ofte blei brukt av folk på andre sida av fjellet også, inst i Sogn, og då har eg brått tilknyting til bunaden.

Elles eig eg også ein rogalandsbunad, og den er arva frå farmor som var frå Rogaland, men eg brukar ikkje den bunaden, han er for svær, så den brukar mor mi.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen er begge fra Gudbrandsdalen, og vi bør der nå. Så å velge en annen bunad enn en med tilknytning her, synes jeg ikke er aktuelt for min datter, selv om hun har besteforeldre som er født andre steder (hun har jo ikke noen tilknytting til disse stedene, og har ikke en gang vært på besøk der). Hun har likevel flere å velge i, da vi går tilknytting til flere steder i Gudbrandsdalen (det er flere lokale drakter).

Se her:

http://mobil.gd.no/magasiner/article4313393.ece

Anonymous poster hash: b053e...a88

Gjest Tigress
Skrevet

Jeg og mannen er begge fra Gudbrandsdalen, og vi bør der nå. Så å velge en annen bunad enn en med tilknytning her, synes jeg ikke er aktuelt for min datter, selv om hun har besteforeldre som er født andre steder (hun har jo ikke noen tilknytting til disse stedene, og har ikke en gang vært på besøk der). Hun har likevel flere å velge i, da vi går tilknytting til flere steder i Gudbrandsdalen (det er flere lokale drakter).

Se her:

http://mobil.gd.no/magasiner/article4313393.ece

Burde ikkje jenta få velje det sjølv?

Bunaden min var forresten ikkje der, det er ein Jordetbunad med blå stakk og raudt ulldamaskliv, så det er faktisk enda ein variant.

AnonymBruker
Skrevet

Burde ikkje jenta få velje det sjølv?

Hun får velge blant flere aktuelle drakter med ulike utseender. Gudbrandsdal festdrakt, grafferdrakt, Lesja bunad osv.

Men det er kun drakter med tilknytting til Gudbrandsdalen vi foreldre er innstilt på å betale for henne.

Skrevet

Jeg syns man kan velge fra der besteforeldre kommer fra :) Men om man har en tante som giftet seg med en fra Nordland og flyttet dit syns jeg kanskje det er å dra det litt langt :P

Gjest Solstråla88
Skrevet

Det synes jeg er helt greit! Hadde jeg skulle valgt bunad nå hadde jeg valgt sunnmørsbunad, er gift med en fra sunnmøre og mener da at det er greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...