Gå til innhold

Trenger litt undulathjelp, her!


~Ironic~Tiger~

Anbefalte innlegg

Tenker på å skaffe meg undulat i sommerferien, men jeg har katt. Går det bra? Hvordan skal jeg presentere dem for hverandre? Og hvor lenge kan en undulat være alene hjemme? (ikke samme rom som katten)

Siste spørsmål nå, tror jeg: Jeg vil gjerne ha en undulatunge. Er sesongen for det over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær forsikiktig med katt og undulat. Hva jakter katten på i naturen? Fugler blandt annet...

Jeg hadde palner om å skaffe meg katt, men slo det fra meg av hensyn til mine to undulater. En katt kan komme til på de fleste steder. Den kan gjerne ligge oppå buret og jakte på undulaten. I et ubevoktet øyeblikk klarer den sikkert å åpne buret, eller velte det.

Hvis du likevel prøver, må du passe godt på!

Joda, undulatunger får du året rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Katta til foreldrene mine raste ned hele buret fra bordet. Alt gikk heldigvis bra,men vi hadde to litt lettere sjokkerte undulater og en katt som hadde innmari hastverk med å komme seg ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *ida*

Hadde jeg vært deg så ville jeg ha tenkt meg om to ganger før jeg som katte eier anskaffet fugler. Har selv to undulater som naboens katt ikke klarer å skjule sin begeistring for. Kan ikke ha verandadøren åpen uten å følge med hva som skjer.

Katter er rovdyr og jakter på blandt annet fugler ute idet fri. For en katt er det utrolig mye lettere å jakte år byttet sitter i bur på utstilling. Det tar to sekunder å få veltet buret og åpne det.

Undulatunger kan du få tak i året rundt. Det er ingen sesong. Fugler i bur, mister sin naturlige syklus, og har inget begrep på årstider. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

En undulat som bor sammen med en normal katt har et usunt høyt adrenalinnivå, stresshormonene flyter fritt i undulatblodet, den er konstant utsatt for kattens jaktinstinkt, konstant i frykt.

Ikke forsvarlig, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en nymfeparakitt og en undulat (i samme bur) og disse blir faktisk skikkelig stresset når jeg passer den lille bichon frisee'n til mor. Da kan du tenke deg hvordan det blir med en katt som har jaktinstinkt til tusen... Totalt uforsvarlig mener jeg! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har virkelig fått meg til å tenke meg godt om. Jeg savner virkelig å ha en undulat, men jeg må tenke på fuglens behov før mine egne.

Jeg prøver å tenke på nye løsninger, som foreksempel å ha fuglen på et rom som katten ikke har adgang til, men er det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Hva om du glemmer å lukke døren en dag?

Hva om katten finner ut hvordan den skal åpne døren? (passet herlige 2 fantete pusegutter for en stund siden som raskt fant ut hvordan de skulle få seg frokost strax de våknet - til tross for at jeg sløvet i sengen fremdeles - og selv om kjøkkendøren var stengt...)

Hva er vitsen med å ha en undulat hvis den er avstengt inne på et rom for seg selv hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har hatt katt og undulater før, det gikk bra, jeg hadde en spruteflaske med vann som jeg sprutet på katten viss den prøvde seg på noe. Katten lærte seg fort at fugleburet var et ulovlig område. Men det er jo ikke sikkert det blir slik denne gangen...

Jeg hadde da ikke tenkt å sperre undulatene inne på en ensomt og forlatt rom! :o

Jeg har ikke skaffet meg en undulat, kommer heller ikke å gjøre det med første heller, ikke etter at katten min kom hjem med en fugl i munnen. Tar ikke sjansen på at det neste gang er undulaten som er i munnen hennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...