Gå til innhold

Pilot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente på 16 som har en drøm å bli pilot og jobbe for bransjer som SAS, Norwegian etc (altså, i passasjerfly). Jeg er vel gjennomsnittlig smart, er i god form, har godt helse, eneste som står i veien er at jeg har litt skjeve hornhinner (brukte avlastningsbriller før), man trenger vel godt syn for å bli pilot men er ikke veldig nærsynt. Så holder jeg på å bli utredet for dyskalkuli.

Hvordan står det an hvis man skal bli pilot og ikke er dyktig i matte? Andre krav som trengs? Fordeler du bør ha før du satser på yrket (feks god retningssans)? Hvordan er det med lønn, arbeidsmiljø?



Anonymous poster hash: f9276...b08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bare glemme å bli pilot med skjeve hornhinner, de er strenge på det og du kommer til å få et blankt nei.



Anonymous poster hash: 0687f...892
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare glemme å bli pilot med skjeve hornhinner, de er strenge på det og du kommer til å få et blankt nei.

Anonymous poster hash: 0687f...892

Men ikke noe å bli lei deg for. I følge Bjørn Kjos så skatter piloter over 1000% av sin inntekt. Så du ville ikke blitt rik på den jobben der, for å si det sånn!

Anonymous poster hash: 29f6e...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke 100% skjeve, er ikke nærsynt engang. Er det fortsatt uaktuelt?



Anonymous poster hash: f9276...b08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser formuleringen min var feil i første innlegget, men jeg er altså ikke nærsynt.



Anonymous poster hash: f9276...b08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flyvere må bestå helsekontroller som gjentas med jevne mellomrom. Det er veldig strengt, men skjeve hornhinner er ikke nødvendigvis noen hindring. (Vedkommende som svarte tidligere i tråden har ikke peiling.)

Matematikk er en fordel å kunne godt, da det er en del matte både under studiet og i jobben. Synd å oppdage halvveis over Atlanteren at du ikke har nok drivstoff til å komme frem likevel, fordi du regnet litt feil.

Egenskaper du bør ha er evnen til å holde hodet kaldt og følge prosedyre i nødsituasjoner. Du må også trives med rutinearbeid. Gode samarbeidsevner er viktig. Det er også veldig viktig å tenke over hvordan hverdagen til en pilot faktisk er, og være helt sikker på at dette er noe du vil takle. Det er synd å bruke nærmere en million kroner på en utdannelse, for så å oppdage at det passer deg dårlig å sove borte tre netter hver uke. Det er ikke den enkleste jobben å ha med tanke på familie.

Lønnen for flyvere i Norge er bra, det er ingen tvil om det. Hvor lenge det kommer til å vare er en annen sak. Lønnsnivået har ikke steget på mange år. Det kan også være vanskelig å få jobb, da hvert selskap har egne tester og inntakskrav, og det kan være tøft å få en fot innefor. Jeg kjenner flere som har utdannet seg til flyvere med håp om å få jobb i selskaper som SAS, Norwegian eller Widerøe, men som ender opp med å fly transportfly eller til og med som flyvert/vertinne fordi ingen av selskapene vil ha dem. Sånt er vanskelig å vite på forhånd.

Dette er ikke et yrke du velger for pengene eller jobbmulighetene. Flyving er en lidenskap, og yrket er kun verdt å satse på dersom du er så lidenskapelig opptatt av flyving at du like gjerne ville gjort det gratis.



Anonymous poster hash: 88fb0...c09
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyvere må bestå helsekontroller som gjentas med jevne mellomrom. Det er veldig strengt, men skjeve hornhinner er ikke nødvendigvis noen hindring. (Vedkommende som svarte tidligere i tråden har ikke peiling.)

Matematikk er en fordel å kunne godt, da det er en del matte både under studiet og i jobben. Synd å oppdage halvveis over Atlanteren at du ikke har nok drivstoff til å komme frem likevel, fordi du regnet litt feil.

Egenskaper du bør ha er evnen til å holde hodet kaldt og følge prosedyre i nødsituasjoner. Du må også trives med rutinearbeid. Gode samarbeidsevner er viktig. Det er også veldig viktig å tenke over hvordan hverdagen til en pilot faktisk er, og være helt sikker på at dette er noe du vil takle. Det er synd å bruke nærmere en million kroner på en utdannelse, for så å oppdage at det passer deg dårlig å sove borte tre netter hver uke. Det er ikke den enkleste jobben å ha med tanke på familie.

Lønnen for flyvere i Norge er bra, det er ingen tvil om det. Hvor lenge det kommer til å vare er en annen sak. Lønnsnivået har ikke steget på mange år. Det kan også være vanskelig å få jobb, da hvert selskap har egne tester og inntakskrav, og det kan være tøft å få en fot innefor. Jeg kjenner flere som har utdannet seg til flyvere med håp om å få jobb i selskaper som SAS, Norwegian eller Widerøe, men som ender opp med å fly transportfly eller til og med som flyvert/vertinne fordi ingen av selskapene vil ha dem. Sånt er vanskelig å vite på forhånd.

Dette er ikke et yrke du velger for pengene eller jobbmulighetene. Flyving er en lidenskap, og yrket er kun verdt å satse på dersom du er så lidenskapelig opptatt av flyving at du like gjerne ville gjort det gratis.

Anonymous poster hash: 88fb0...c09

Tusen takk for utfyllende svar, det setter jeg pris på. Er middels opptatt av fly, om det blir en lidenskap om noen år får vi se på. Tusen takk :-)

Setter pris på flere innspill!

Anonymous poster hash: f9276...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan fint ta laseroperasjon og få bra nok syn til å bli pilot. Skjeve hornhinner fikser de også



Anonymous poster hash: 249cd...526
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, men du er jo jente? Sikker på dette er noe for deg? Sikker på ikke frisør eller sminkør eller lignende hadde vært mer for deg?



Anonymous poster hash: 29f6e...2f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, men du er jo jente? Sikker på dette er noe for deg? Sikker på ikke frisør eller sminkør eller lignende hadde vært mer for deg?

Anonymous poster hash: 29f6e...2f9

Er flau på dine vegne...

Anonymous poster hash: f9276...b08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha god forståelse for både matematikk og fysikk. Spesielt fysikk. Og i fysikk inngår dessverre matte.
Det er også en svært dyr utdannelse, med mindre du kommer inn på UiT. Du kan også utdanne deg i forsvaret, men da må du huske på at du binder deg til dem i flere år.

De pilotene jeg kjenner har brukt over 1 000 000 kroner på å utdanne seg, og har flydd mye gratis for å få opp flytimene sine. Han ene jeg kjenner jobbet en del gratis som instruktør, og deretter fløy han fallskjermhoppere. Det er en ganske kronglete vei å bli pilot egentlig.



Anonymous poster hash: fa3cc...050
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å ta en kikk innom Flyprat.no og se etter lignende tråder under underforumet deres for arbeid i flybransjen. Der har du medlemmer som er piloter og som kan svare bedre enn det ene utfyllende svaret du har fått her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matematikken er veldig viktig. Det er utregninger på vekt, drivstoff osv. Det er mye tall å forholde seg til. Hele cockpiten består av instrumenter med tall. Dersom du har utfordringer med tall, skille mellom tall kanskje, så kan det by på en rekke problemer.

Det med synet kan vel sjekkes om er til hinder. Også høyden din er viktig.



Anonymous poster hash: a2efd...9ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flau på dine vegne...

Anonymous poster hash: f9276...b08

Det trenger du ikke være, det er ikke jeg som har en kvinnehjerne som sliter med romforståelse (3D-forståelse), noe du tydelig gjør i og med at du ikke får til matematikk helt.

Jeg vet ikke om du har hørt det? Men kvinner klarer ikke noe så enkelt som bilkjøring. De bulker stadig vekk og hele tiden. Fordi en kvinne ikke skjønner noe så enkelt som hvordan hun skal lukeparkere eller hvilken vei hun skal vri rattet når hun skal rygge.

Her er et vennlig ment råd: prøv deg på seilflyving. Hvis du tar helt feil og stuper rett ned så er det bare deg det går ut over, ingen andre.

Anonymous poster hash: 29f6e...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger du ikke være, det er ikke jeg som har en kvinnehjerne som sliter med romforståelse (3D-forståelse), noe du tydelig gjør i og med at du ikke får til matematikk helt.

Jeg vet ikke om du har hørt det? Men kvinner klarer ikke noe så enkelt som bilkjøring. De bulker stadig vekk og hele tiden. Fordi en kvinne ikke skjønner noe så enkelt som hvordan hun skal lukeparkere eller hvilken vei hun skal vri rattet når hun skal rygge.

Her er et vennlig ment råd: prøv deg på seilflyving. Hvis du tar helt feil og stuper rett ned så er det bare deg det går ut over, ingen andre.

Anonymous poster hash: 29f6e...2f9

Greit nok at kvinner bulker, men menn er som oftest de som kjører når det er dødsulykker.

Anonymous poster hash: b0630...b49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enkelte generaliserer mye her ser jeg. Alle hjerner er ikke like, hverken hos menn og menn eller kvinner og kvinner. Noen kvinner er flinkere i romforståelse enn menn, menn tendensen er at menn generelt (ikke alle menn) har noe bedre forståelse.

Det finnes dyktige kvinnelige piloter. Og det kommer nok flere av dem i tiden framover.



Anonymous poster hash: a2efd...9ac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger du ikke være, det er ikke jeg som har en kvinnehjerne som sliter med romforståelse (3D-forståelse), noe du tydelig gjør i og med at du ikke får til matematikk helt.

Jeg vet ikke om du har hørt det? Men kvinner klarer ikke noe så enkelt som bilkjøring. De bulker stadig vekk og hele tiden. Fordi en kvinne ikke skjønner noe så enkelt som hvordan hun skal lukeparkere eller hvilken vei hun skal vri rattet når hun skal rygge.

Her er et vennlig ment råd: prøv deg på seilflyving. Hvis du tar helt feil og stuper rett ned så er det bare deg det går ut over, ingen andre.

Anonymous poster hash: 29f6e...2f9

Jeg er flau fordi du generaliserer til de grader. Kvinnelige piloter er faktisk ettertraktet og British Airways tilbyr gratis pilotutdannelse til kvinner nettopp fordi de ønsker kvinnelige piloter bak spakene (du plikter deg selvsagt til å jobbe i selskapet et bestemt antall år etterpå).

Du vet ikke hva jeg sliter med og ikke, du vet ikke hvordan min romforståelse eller matematiske forståelse er, ergo: dette kan du virkelig ikke uttale deg om. Derfor er jeg flau. Jeg er ikke en 5er og 6er kanditat i matte, men jeg får til det meste med motivasjon. Mange kvinner klarer ikke bilkjøring, men ikke alle. Jeg foreslår at du bruker tiden din på noe fornuftig, det skal jeg hvertfall, nemlig sjekke opp i flyutdanning og hvordan man blir en dyktig pilot :-)

Anonymous poster hash: f9276...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Du bør ha god forståelse for både matematikk og fysikk. Spesielt fysikk. Og i fysikk inngår dessverre matte.

Det er også en svært dyr utdannelse, med mindre du kommer inn på UiT. Du kan også utdanne deg i forsvaret, men da må du huske på at du binder deg til dem i flere år.

De pilotene jeg kjenner har brukt over 1 000 000 kroner på å utdanne seg, og har flydd mye gratis for å få opp flytimene sine. Han ene jeg kjenner jobbet en del gratis som instruktør, og deretter fløy han fallskjermhoppere. Det er en ganske kronglete vei å bli pilot egentlig.

Anonymous poster hash: fa3cc...050

Dette ligger nærmere virkeligheten. Man har elendig lønn i starten, og det er ikke slik at man kan gå rett inn i en stilling hos Norwegian. Man skal ha mye penger og kunne leve på lite for å bli pilot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke satse på flygeleder eller AFIS-fullmektig? Betalt utdanning og garantert jobb.



Anonymous poster hash: c0245...5ee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...