AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #1 Skrevet 14. mars 2015 Det er jo SÅ kjedelig. Hele Norge Baker, Hele Australia Baker, Masterchef 1,2,3 og junior + fra diverse andre land i tillegg. Også har vi alt av boligkjøp og oppussing. Det her er jo helt ekstremt! Og utrolig uinteressant ikke minst. Skjønner ikke poenget. Er en grunn til at jeg kun ser på Channel 4, som er en britisk kanal med mer mangfold. Norsk tv er pinlig dårlig. Anonymous poster hash: ad91d...f03 1
Kragebein Skrevet 14. mars 2015 #2 Skrevet 14. mars 2015 Hvis alle andre var enige med deg så hadde det jo ikke vært så mange slike programmer. De finnes fordi folk ser på de.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #3 Skrevet 14. mars 2015 Jeg synes det er kjekt med Masterchef og Hele Norge baker, jeg synes det er underholdende og inspirerende. Anonymous poster hash: ed8da...f2a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #4 Skrevet 14. mars 2015 Hvis alle andre var enige med deg så hadde det jo ikke vært så mange slike programmer. De finnes fordi folk ser på de. 1 eller 2 program er greit nok, men hvorfor sendes det så sinnssykt mange? På Channel 4 ser jeg kun at de sender The Great British Bake Off, og Homes under the sun eller hva det heter. Ikke 8 forskjellige serier om samme greia.. Anonymous poster hash: ad91d...f03
Oslo-m89 Skrevet 14. mars 2015 #5 Skrevet 14. mars 2015 (endret) Kort sagt er det fordi annonsørene har for mye makt. Mat industrien og byggebransjen er vanvittig store industrier, og av de største annonsørene i mediebildet. Programmene blir deretter, fordi det er lettere å selge dyre matvarer/ møbler/ bolig til folk som ser på relevante programmer. Det er også derfor f.eks kjøtt og sukker fremstilles mer positivt på TV enn hvis du leser forskning. Som et resultat er ofte fremstillinger på TV feil/ ensidig for å ta hensyn til annonsører, og blir dermed propaganda (løgn). Kastet dekoderen etter jeg hadde markedsføring, journalistikk og PR første studieåret mitt og forstod hva TV egentlig dreier seg om. Alt som serveres er kognitivt bedøvende søppel, ment for å holde oss sittende lenge nok til at vi bestemmer oss for å kjøpe noe vi strengt talt ikke trenger. Nå bruker jeg mac'en til alt, kobler den til flatskjerm og ser heller ting produsert uten det samme profitt-motivet (netflix, laste ned, vimeo/youtube osv). Det krever omstilling av medievanene, men jeg anbefaler på det sterkeste å gi slipp på TV kanalene. Endret 14. mars 2015 av Oslo-m89
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #6 Skrevet 14. mars 2015 Kort sagt er det fordi annonsørene har for mye makt. Mat industrien og byggebransjen er vanvittig store industrier, og av de største annonsørene i mediebildet. Programmene blir deretter, fordi det er lettere å selge dyre matvarer/ møbler/ bolig til folk som ser på relevante programmer. Det er også derfor f.eks kjøtt og sukker fremstilles mer positivt på TV enn hvis du leser forskning. Som et resultat er ofte fremstillinger på TV feil/ ensidig for å ta hensyn til annonsører, og blir dermed propaganda (løgn). Kastet dekoderen etter jeg hadde markedsføring, journalistikk og PR første studieåret mitt og forstod hva TV egentlig dreier seg om. Alt som serveres er søppel, ment for å holde oss sittende lenge nok til at vi bestemmer oss for å kjøpe noe vi strengt talt ikke trenger. Nå bruker jeg mac'en til alt, kobler den til flatskjerm og ser heller ting produsert uten det samme profitt-motivet (netflix, laste ned, vimeo/youtube osv). Det krever omstilling av medievanene, men jeg anbefaler på det sterkeste å gi slipp på TV kanalene. Takk for utfyllende svar Jeg skjønner jo at produsentene tenker profitt, men nå syns jeg det går over stokk og stein. Helt greit for meg at det sendes et eller to program om matlaging/oppussing, men ikke så mange som det er nå! Britisk tv har en helt annen kvalitet og mye mer mangfold på det de sender. Nå streamer jeg mest fra Channel 4 og ITV, men også dansk tv er veldig bra. Amerikansk tv har mange bra serier men det hjelper lite når det er 100 reklamepauser pr tv-program.. I helgene er det verst, da er det gjerne repriser i 3 timer eller mer med disse fuckings matlagingsprogrammene Anonymous poster hash: ad91d...f03
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #7 Skrevet 14. mars 2015 Fordi nordmenn er hjemme hele tiden og da pusser de opp og spiser.Anonymous poster hash: 6300d...558
Tøytigern Skrevet 14. mars 2015 #8 Skrevet 14. mars 2015 Fordi det er sånne programmer som er billige å produsere.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #9 Skrevet 14. mars 2015 Fordi det er sånne programmer som er billige å produsere. Men det er jo så LAME. Kan de ikke heller sende noen kule dokumentarer om hva som skjer i samfunnet? Som f.eks Dispatches på Channel 4. Anonymous poster hash: ad91d...f03
Tøytigern Skrevet 14. mars 2015 #10 Skrevet 14. mars 2015 (endret) Takk for utfyllende svar Jeg skjønner jo at produsentene tenker profitt, men nå syns jeg det går over stokk og stein. Helt greit for meg at det sendes et eller to program om matlaging/oppussing, men ikke så mange som det er nå! Britisk tv har en helt annen kvalitet og mye mer mangfold på det de sender. Nå streamer jeg mest fra Channel 4 og ITV, men også dansk tv er veldig bra. Amerikansk tv har mange bra serier men det hjelper lite når det er 100 reklamepauser pr tv-program.. I helgene er det verst, da er det gjerne repriser i 3 timer eller mer med disse fuckings matlagingsprogrammene Anonymous poster hash: ad91d...f03 Nei, men det er jo ikke dette som er greia. Annonsørene ber ikke om programmet. De melder seg på i etterkant/hankes inn for å sponse produksjone. Det er så enkelt som dette: Kjøp inn matvarer og komfyrer. Hent noen som vil på TV. Sett opp kamera i ett studio uten å behøve å flytte på det mere (...) og film dem som lager maten mens de ansatte lønnes fra ni til fire. Det samme med oppussing: Kjøp maling, lei et hus, sett opp kamera. Hent en snekker som vil på TV mot betaling. Plasset kamera. Mal vegg, hamre inn spiker og ta opp film, mens kamerateamet og alle andre jobber ni til fire. Annonsørene betaler jo gildet, men de slenger seg på for å bli sett. Endret 14. mars 2015 av Tøytigern
Tøytigern Skrevet 14. mars 2015 #11 Skrevet 14. mars 2015 (endret) Men det er jo så LAME. Kan de ikke heller sende noen kule dokumentarer om hva som skjer i samfunnet? Som f.eks Dispatches på Channel 4. Anonymous poster hash: ad91d...f03 Jeg tror ikke de som lager sånn tidtrøyte-tv bryr seg om akkurat det. De fyller sendetiden med personer som blir kjendiser. Folk vil se kjendiser. Kjendiser vil på TV. Produksjonsselskapet tjener lettvinte penger og får sponsormidler. For domumentarer må man UT og filme. Man må ha med kamera, ledninger, kabler, generator, kamerateam, lysmann, lydfolk, bil, mat å spise...you name it. Og de som jobber, jobber døgnet rundt i produksjonsperioden og skal lønnes. Det er krevende å lage sånt TV og det er mere gambling i forhold til om folk vil se det. I tillegg er det verre å finne sponsorer som vil få noe igjen for pengene de spytter inn. Hva skal man reklamere for, under et dokumentarprogram, uten å ødelegge konseptet? Så det er dyrt TV å lage. Det krever folk med spesialkompetanse og journalister som har peil på å sette sammen noe seerverdig. Derfor lages det matprogrammer, oppussingsprogrammer, Paradise Hotel, Farmen, Anno, Mesternes Mester, Stjernekamp, Åmodt og Kjus, 4Stjerners middag... Det er enklest og billigst å lage, enkelt å redigere og enkelt å lage en mengde episoder. Det krever heller ingenting av folk å se på. De kan mumse Kims og se på, uten å behøve å tenke. Endret 14. mars 2015 av Tøytigern
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #12 Skrevet 14. mars 2015 Norsk TV er noe søppel.. har sluttet å se på TV for lenge siden. Mye er jo også kopiert fra andre land. Haha, må si tv-kulturen i Norge ikke finnes kreativt eller egentenkende i det hele tatt. Skal jeg først se på TV, ser jeg heller på Nat Geo og lignende Anonymous poster hash: 84065...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #13 Skrevet 16. mars 2015 Fordi det er sånne programmer som er billige å produsere. Send heller Falcon Crest!Anonymous poster hash: 6300d...558
Tøytigern Skrevet 16. mars 2015 #14 Skrevet 16. mars 2015 Send heller Falcon Crest!Anonymous poster hash: 6300d...558 Mye heller. Tusen takk. La oss sende inn en søknad. Nei, vent. Vi blir allerede nedrent med Friends og tilsvarende repriser...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå