AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #1 Skrevet 14. mars 2015 Jeg og mine to døtre på henholdsvis 12 og 16 skal snart til Paris. Jeg har mine døtre beskjed med en gang vi planlagte turen at de måtte spare selv til shopping. Dette godtok de. Min yngste datter har vært flink til å spare og har spart opp nesten 6000kr. Min eldste datter derimot har bare spart opp 2500kr. De får akkurat like mye ukepenger og jeg betaler likt av mobil, uteklær, sko og div andre nødvendigheter. Er det greit å fjerne differansen mellom mine to døtrene beløp og legge dem på en sparekonto hun har( en sånn livskonto, hvis dere skjønner) Blir så sårt for eldste at yngste kan gå i mange dyre butikker å kjøpe ting.... InnspillAnonymous poster hash: 5561c...cab
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 Populært innlegg #2 Skrevet 14. mars 2015 Dette må være en spøk.. Anonymous poster hash: 26f56...bdb 50
Populært innlegg goldenchanel Skrevet 14. mars 2015 Populært innlegg #3 Skrevet 14. mars 2015 Jeg syns det er en uting når de begge har hatt mulighet til å spare, en fin måte å lære at ting kan føles litt urettferdig og at samme krone ikke kan brukes to ganger 61
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 Populært innlegg #4 Skrevet 14. mars 2015 Selvføgelig kan du ikke det. De har hatt like god sjanse til å spare og eldste har sløst pengene sine på annet. Da får selvfølgelig yngste handlet mer og det er helt fair. Anonymous poster hash: abc4e...e2e 57
Chiquita Skrevet 14. mars 2015 #5 Skrevet 14. mars 2015 Jeg ville ikke endrer summen til 12 åringen. Skal ikke straffes for å være flink! Derimot hadde jeg vurdert å gi 16-åringen litt ekstra lommepenger til turen. En 16-åring har jo ofte litt større 'sosiale utgifter' i hverdagen enn hva 12-åringen har, og har da ikke hatt mulighet til å spare like mye... 26
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #6 Skrevet 14. mars 2015 Jeg synes det blir helt feil at den yngste kun får bruke 2500 kr når hun faktisk har klart å spare opp 6000 kr. Det vil også skape dårlig stemning mellom de to, det er jo da den eldste sin "feil" at den yngste ikke får bruke pengene hun selv har spart opp. Anonymous poster hash: 89393...08d 20
minister-mio Skrevet 14. mars 2015 #7 Skrevet 14. mars 2015 16-åringen får takle hvor sårt det eventuelt vil være (tviler) at søsteren sparte mer. De hadde jo samme utgangspunkt og det bør en 16 åring forstå. 10
Mafalda Skrevet 14. mars 2015 #8 Skrevet 14. mars 2015 Du kan jo ikke endre reglene i etterkant? De visste utmerket godt at de måtte spare til turen, så å "straffe" den som har vært flinkest (til og med den yngste!) synes jeg blir feil. På den annen side synes jeg det er ganske vilt at en 12-åring skal shoppe for 6000 kroner i utgangspunktet, men det er en annen sak Hvis dealen var at de skulle få bruke det de kunne spare, så synes jeg det eneste riktige er at du står for det. At det blir sårt for 16-åringen får bare være, hun kunne ha spart mer hvis det var viktig for henne. 43
Kragebein Skrevet 14. mars 2015 #9 Skrevet 14. mars 2015 Det blir kanskje litt sårt for hun eldste om hun yngste får shoppet mer, men tror du ikke det blir enda sårere for hun yngste å ikke få lov til å bruke alle pengene hun selv har spart? 13
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 14. mars 2015 #10 Skrevet 14. mars 2015 Hva er det 16-åringen har brukt sine penger på da? Er det fornuftige ting, eller bare gøyale/unødvendige ting?
Neeli00 Skrevet 14. mars 2015 #11 Skrevet 14. mars 2015 Er dette penger de har spart opp fra lommepenger? Over hvor lang tid? Det sender helt feil signaler å endre reglene, som noen sier. Jeg synes shopping for 6000 kr for en 12åring virker ganske mye (hvordan har hun spart opp dette?) men du har satt reglene og må heller holde deg til dem. Det skaper enorm mistillit om du "konfiskerer" noe av pengene bare fordi det ble så mye til slutt. Nå er det jo likevel slik at kostnadene i det daglige, til sosialt og annet, er annerledes for en 16-åring. Men en 16-åring har også bedre muligheter til å skaffe seg arbeid, som en avisrute el.l., enn en 12-åring har. Dersom du vil jevne ut, kan du spandere noe på dem begge. Men jeg synes ikke du skal ta fra noen penger. 7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #12 Skrevet 14. mars 2015 Nei, det er det ikke. De har hatt like muligheter for å spare. Hun som har spart mest har forsaket mest for denne turen, og ekstremt dårlig gjort av deg og ødelegge for henne da. Anonymous poster hash: 72957...159 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #13 Skrevet 14. mars 2015 Selvfølgelig ikke! Da belønnes mangel på sparing, mens ansvar straffes. Nos så tåpelig, kan faktisk ødelegge begge barnas hokdning til økonomi.Anonymous poster hash: 134e0...4b3 16
Gjest Skrevet 14. mars 2015 #14 Skrevet 14. mars 2015 Så den yngste skal straffes for å være flink, eller den eldste skal belønnes for å ikke være så flink? Nei, jer får eldstemann bare lære seg at dersom hun ikke sparer, så blir det også mindre å shoppe for. 9
Gjest O.G. Skrevet 14. mars 2015 #15 Skrevet 14. mars 2015 Jeg og mine to døtre på henholdsvis 12 og 16 skal snart til Paris. Jeg har mine døtre beskjed med en gang vi planlagte turen at de måtte spare selv til shopping. Dette godtok de. Min yngste datter har vært flink til å spare og har spart opp nesten 6000kr. Min eldste datter derimot har bare spart opp 2500kr. De får akkurat like mye ukepenger og jeg betaler likt av mobil, uteklær, sko og div andre nødvendigheter. Er det greit å fjerne differansen mellom mine to døtrene beløp og legge dem på en sparekonto hun har( en sånn livskonto, hvis dere skjønner) Blir så sårt for eldste at yngste kan gå i mange dyre butikker å kjøpe ting.... InnspillAnonymous poster hash: 5561c...cab Hjelpes, nei.
Calypso Skrevet 14. mars 2015 #16 Skrevet 14. mars 2015 Så du vil straffe den ene bare fordi hun var flinkere til å spare? 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #17 Skrevet 14. mars 2015 Avhengig av hva pengene blir brukt på er ikke 6000 nødvendigvis så mye. Kjøper de klær, sko og ting de uansett ville ha kjøpt i Norge ser jeg ikke problemet. Jeg har fortsatt ei bok som jeg kjøpte i Paris for sikkert 15 år siden, jeg kjøpte et armbåndsur som jeg uansett ville ha kjøpt enten her eller der samt klær. Og om 12-åringen sløser bort pengene på unyttig fjas i løpet av noen sommerdager er det vel strengt tatt ikke verre enn å sløse bort pengene sakte men sikkert, som 16-åringen har gjort. Anonymous poster hash: 26f56...bdb 3
Pawn Hearts Skrevet 14. mars 2015 #18 Skrevet 14. mars 2015 Hvis du vil at 12-åringen skal hate deg, være sur og gretten og kanskje ødelegge hele Paris-turen, samtidig som du ønsker å sende helt feil signaler både om sparing og om betydningen av å holde det man lover, er dette veien å gå. 15
ViljaH Skrevet 14. mars 2015 #19 Skrevet 14. mars 2015 Nei, det kan du ikke! Skal du gi noe til eldste, må yngste få likt også. Det du kan gjøre, er å ta en prat med yngste hvor du først understreker hvor flink hun har vært til å spare, og at hun selvsagt råder over pengene selv. Likevel vil du ta opp at hun bør vurdere hva de pengene skal brukes på i litt lengre perspektiv, kanskje det kommer noe gøy senere også, som hun kunne spare noe av pengene til? Det er alltid lurt å spare og ha litt penger på konto, så hun burde fortsette med det. Og hvis hun er like flink resten av året til å spare, så skal hun få (noe hun vil ha, 1000 kr el.l) av deg. Noe å tenke på, at hun må være litt bevisst på hva hun bruker pengene på nå når hun har klart å skaffe seg en liten formue. 17
Erica❤ Skrevet 14. mars 2015 #20 Skrevet 14. mars 2015 16 åringen har mer utgifter enn en 12 åring. Så hvis de har fått nøyaktig like mye til klær osv, er det ikke helt rettferdig. Hun bruker mer hudpleieprodulter, sminke, BHer, bind og ungdomsklær er ofte dyrere. Og skal du virkelig la en 12 åring bruke 6000 på klær hun vokser ut av om to år?! 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå