Gå til innhold

Nye naboer som kaster søppel i vår dunk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått nye naboer, og etter at dunken deres ikke ble tømt i går (kommunen er ganske streng på sortering her) er de begynt å hive søppel i vår dunk (i går morges så jeg at de riktignok hadde kastet et par poser i den før tømming, men det var i og for seg ok). Menne, nå er dunken vår nesten halvfull - på et døgn, og vi pleier nesten å fylle den selv i løpet av uka. I tillegg kaster de åpne poser, og de "sorterer" i hytt og pine - plastflaske i matavfallsposene og bleier i posene for papp.

Såååå what to do? Jeg har enda ikke hilst på disse naboene, og jeg vet ikke - det føles litt uhøflig å starte naboforholdet med ´"kjefte" for at de hiver søppel i vår dunk :P De er de nærmeste naboene, og vi har felles innkjørsel så jeg vil jo gjerne har et ok forhold til dem. Er det noen ok måte å si dette på? Eller vil jeg / vi virke som sure dritt-folk uansett. Er det ok å bruke andres søppeldunk? Jeg syns ikke at det er det så lenge man ikke har fått lov, men jeg vet ikke - hva er den gjengse oppfattelsen. Mannen foreslo å dra dunken inn i garasjen, men jeg syns det uansett vil være åpenbart hvorfor, og bare vil virke teit å gjøre det uten å snakke med dem.

Og garasjen er lizm full nok allerede :glare:

Anonymous poster hash: 9b299...975
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjefte, informere! Og det er det ikke noe galt med. Skaff til veie en kildesorteringsbrosjyre, ta den med på "hilserunde".

Anonymous poster hash: 5be94...a8d
  • Liker 4
Skrevet

Sett de i garasjen og trill dem heller ut den dagen søpla skal hentes.

Eller så får du bare si ifra at dere ønsker at de kaster sin søppel i sin dunke

Kan jo også være slik at de tror dere har felles dunker siden dere deler innkjørsel? Her har vi 2 restavfallsdunker som er felles

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville latt dunken stå i garasjen en stund. Fortsetter de med å kaste i dunken etter at dunken har blitt tatt ut igjen, ville jeg tatt meg en prat med dem. Som en sist utvei kan du undersøke om det går an å få dunk med lås.

Anonymous poster hash: 50d6f...7ea
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Heng opp lapp på dunken med stor, rød tydelig skrift. "Denne er vår, ikke din. Kast i din egen dunk"

Anonymous poster hash: 2a641...670
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Uff,det blir litt sånn at jeg føler jeg må hilse på de nye naboene - og da må jeg jo nevne det med søppelet. Men føler at det blir sånn... "hei vi er de nye naboene deres, dere får lov til å kaste søppel i dunken vår" ... Syns liksom ikke det skaper god stemning.

Ender vel med at vi drar den inn i garasjen, er litt konfliktsky begge to :P

Og husnummeret vårt står på dunken, så tviler på at de kan tro den er felles. Men hvem vet, enkelte legger jo ikke merke til noe som helst. Og i og med at husnummeret står på dunken så syns jeg ikke vi skulle behøve å skrive em ekstra lapp.

Gaah, men så føler jeg meg litt kjip også for dunken deres ER smekkfull og de har ingen plass å gjøre av søplet sitt.

Skrevet

Uff,det blir litt sånn at jeg føler jeg må hilse på de nye naboene - og da må jeg jo nevne det med søppelet. Men føler at det blir sånn... "hei vi er de nye naboene deres, dere får lov til å kaste søppel i dunken vår" ... Syns liksom ikke det skaper god stemning.

Ender vel med at vi drar den inn i garasjen, er litt konfliktsky begge to :P

Og husnummeret vårt står på dunken, så tviler på at de kan tro den er felles. Men hvem vet, enkelte legger jo ikke merke til noe som helst. Og i og med at husnummeret står på dunken så syns jeg ikke vi skulle behøve å skrive em ekstra lapp.

Gaah, men så føler jeg meg litt kjip også for dunken deres ER smekkfull og de har ingen plass å gjøre av søplet sitt.

Dra dunken inn i garasjen. Det kan være litt lettere for naboene å takle enn en direkte konfrontasjon. Dere skal jo leve med disse naboene over lengre tid, og da hadde jeg valgt det som blir minst pinlig for naboene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde skrevet navnet mitt på dunken.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Ville dratt den inn i garasjen for nå (men ikke for alltid) , og hilst uten å nevne det. Blir det et problem senere igjen kan du ta det opp.

Men om du vil ta det opp nå er det jo ingenting feil med det.

Skrevet

Ta en kjapp telefon til renholdsselskapet, spør om hva man skal gjøre når man har bæsja på leggen med sortering. Ta med infoen bort til naboen, så kan dem løse eget søppelproblem.

I samme slengen, kan du også gi beskjed om at dere har behov for hele dunken.

Skrevet

Jeg hilste på mine nye naboer ved å si fra at parkeringsplassen min var min og at de måtte flytte mopeden med en gang.. Hadde et veldig godt forhold til dem etterpå 😉

Skrevet

Jeg ville heller gått å hilst på naboene jeg. :) Å begynne å dra dunkene inn i garasjen blir veldig passivt-aggresivt.

Om dere drar på besøk for å hilse på og slå av en prat, så kan det jo faktisk hende at naboene velger å ta det opp selv. Og om ikke, så har dere hvertfall etablert ett slags forhold, og blir det lettere å ta opp om problemet skulle vedvare. :)

• Liker 3
Skrevet

Så lenge dere sier ifra på en hyggelig måte går vel det bra. Vær hyggelig og ønsk de velkommen først også si at forresten så har vi atskilte søppelkasser så fint om de kan kaste i sin egen? Si at deres stort sett blir full før tømming så dere trenger plassen selv?

• Liker 2
Gjest Kritt
Skrevet

Jeg ville utvilsomt sagt fra på en høflig og informativ måte. Kanskje tenker de overhodet ikke over at dette er noe tema eller galt, så det er greit de får beskjed på en ordentlig måte.

Vi sa fra i en lignende sak; da vi var nye i området merket vi oss at en nabo la hageavfall nederst på tomten vår. Da vi sa fra at dette var uønsket var han litt flau og sa det "alltid" hadde blitt kastet der og han trodde det var fellesareal. Men han sluttet med det, og vi beholdt et godt forhold. Sure miner kommer det lite godt ut av.

AnonymBruker
Skrevet

Det blir for dumt å sette søppelkassen inn i garasjen, eller skrive en lapp! Dere er nødt til å gå å si fra!

Anonymous poster hash: 08ca3...b55

Skrevet

hehe, skal ikke tulle med søppelkassene til folk. Jeg ble drapstruet av en nabo en gang da jeg var nyinnflyttet, og hadde kastet i feil boks...

• Liker 2
Skrevet

Voksne folk sier i fra på en skikkelig måte, gjør dere det så har dere det på det rene og blir de sure så er det ikke noe vits i å ha noe vennskap med dem. Bedre enn å gå å irritere seg over noe så verdiløst som søppel..

Gjest crazycatlady
Skrevet

Montér strøm på lokket så han får seg en skikkelig karamell neste gang han prøver seg. Tenker det blir siste gang han pælmer søppel i din kasse da. Bare husk å skru av strømmen når søppelmannen kommer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har det gått, TS?

Anonymous poster hash: 50d6f...7ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...