AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #1 Skrevet 14. mars 2015 På tredemølle kan jeg løpe max 2 min før jeg er så sliten at jeg kollapser. Jeg trener 2-4 ganger i uka, har ingen problem med annen cardio,men løping er det verste jeg vet. Har også astma så jeg blir fort andpusten og får astmaanfall etter løping. Har alltid slitt med løping, blir kjempesliten og andpusten av det. Flere som sliter med dette? Anonymous poster hash: 98396...3c0
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #2 Skrevet 14. mars 2015 Du tar i for hardt, tipper jeg. Mesteparten av løpingen bør være i et lavt tempo som du kan føre en uanstrengt samtale i. Sånn bygger du deg opp til å løpe lengre og raskere gradvis. Jeg er også astmatiker og har erfart at det for meg tar lengre tid å bygge løpeform enn for friske, men jeg løp mitt første halvmaraton i høst så det er klart det går. Prøv å bruke treningsprogrammet couch to 5 k, så får du bygget deg opp sakte men sikkert.Anonymous poster hash: 90042...612
Tabris Skrevet 14. mars 2015 #3 Skrevet 14. mars 2015 Jeg har medfødt hjertefeil som gjør at jeg også sliter med løping. Kan gå tur fire timer i ulendt terreng uten særlig pause, men kan ikke løpe mer enn noen minutter før jeg trenger pause.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #4 Skrevet 14. mars 2015 En ting til: ta astmamedisin 20 min før du skal løpe. Bruk da den som virker umiddelbart og ikke den forebyggende. Astmaen din kan være for dårlig kontrollert hvis du får anfall så lett.Anonymous poster hash: 90042...612
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #5 Skrevet 14. mars 2015 En ting til: ta astmamedisin 20 min før du skal løpe. Bruk da den som virker umiddelbart og ikke den forebyggende. Astmaen din kan være for dårlig kontrollert hvis du får anfall så lett.Anonymous poster hash: 90042...612 Jeg bruker den forebyggende (Symbicourt) før trening,og ventoline ved anfall. Prøver å variere hastighet og slikt men får astmaanfall uansett. Anonymous poster hash: 98396...3c0
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #6 Skrevet 14. mars 2015 Jeg bruker den forebyggende (Symbicourt) før trening,og ventoline ved anfall. Prøver å variere hastighet og slikt men får astmaanfall uansett. Anonymous poster hash: 98396...3c0 Jeg bruker seretide forebyggende hver morgen og kveld og ventoline før trening. En enkel sjekk for om du har kontroll over astmaen din finner du på side 18 her: http://www.naaf.no/Documents/1.%20Brosjyrer/astmakontrollbrosjyre2014_web.pdfAnonymous poster hash: 90042...612
Gjest Runforit Skrevet 14. mars 2015 #7 Skrevet 14. mars 2015 Du starter garantert for hardt. Som noob så skal du ikke løpe mer enn 8 km/t. Kanskje 7 km/t. Pulsen skal holdes lav slik at du kan kunne snakke mens du jogger. Innimellom joggingen så tar du powerwalking for å hente deg inn igjen for å så jogge rolig igjen. Gjør du dette så vil du kunne jogge lengre og lengre uke for uke. Etterhvert vil også fart og distanse øke automatisk. Jeg startet på den måten og var i elendig form. Nå løper jeg i snitt 4 mil i uka; og jeg er i tillegg gravid i uke 20+ From couch25k programmet er supert for nybegynnere. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #8 Skrevet 14. mars 2015 Jeg bruker seretide forebyggende hver morgen og kveld og ventoline før trening. En enkel sjekk for om du har kontroll over astmaen din finner du på side 18 her: http://www.naaf.no/Documents/1.%20Brosjyrer/astmakontrollbrosjyre2014_web.pdfAnonymous poster hash: 90042...612 Jeg tok testen og fikk 18, altså at astmaen ikke er under kontroll. Men hva mer kan jeg gjøre? Har jo fått tilpassede medisiner av legen som jeg skal ta. Har vært på astma- og allergiklinikken på Ullevål. Jeg røyker ikke men likevel tar jeg ventoline ca 4-5 ganger om dagen pga jeg ikke får puste. Anonymous poster hash: 98396...3c0
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #9 Skrevet 14. mars 2015 Du starter garantert for hardt. Som noob så skal du ikke løpe mer enn 8 km/t. Kanskje 7 km/t. Pulsen skal holdes lav slik at du kan kunne snakke mens du jogger. Innimellom joggingen så tar du powerwalking for å hente deg inn igjen for å så jogge rolig igjen. Gjør du dette så vil du kunne jogge lengre og lengre uke for uke. Etterhvert vil også fart og distanse øke automatisk. Jeg startet på den måten og var i elendig form. Nå løper jeg i snitt 4 mil i uka; og jeg er i tillegg gravid i uke 20+ From couch25k programmet er supert for nybegynnere. Jeg er ikke nybegynner heller, haha. Har trent siden jeg var 14 på treningssenter, men løping får jeg aldri til. Har prøvd å trene intervall, men ender alltid opp med astmaanfall. Jeg får til alt annet på trening, zumba, step intervall, spinning etc uten å måtte ta astmaspray. Jeg er 33 år forresten. Anonymous poster hash: 98396...3c0
Gjest Runforit Skrevet 14. mars 2015 #10 Skrevet 14. mars 2015 (endret) Jeg er ikke nybegynner heller, haha. Har trent siden jeg var 14 på treningssenter, men løping får jeg aldri til. Har prøvd å trene intervall, men ender alltid opp med astmaanfall. Jeg får til alt annet på trening, zumba, step intervall, spinning etc uten å måtte ta astmaspray. Jeg er 33 år forresten. Anonymous poster hash: 98396...3c0 Du er noob på jogging om jeg forstår det rett? Ellers hadde du kunne jogget... Endret 14. mars 2015 av Runforit
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #11 Skrevet 14. mars 2015 Det kan faktisk hende at du er en av de få som ikke får noe økt oksygenopptak samme hvor mye du trener. Jeg husker ikke navnet på diagnosen, men det hjelper ikke selv om du trener all mass... Anonymous poster hash: d1bcb...258
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #12 Skrevet 14. mars 2015 Jeg tok testen og fikk 18, altså at astmaen ikke er under kontroll. Men hva mer kan jeg gjøre? Har jo fått tilpassede medisiner av legen som jeg skal ta. Har vært på astma- og allergiklinikken på Ullevål. Jeg røyker ikke men likevel tar jeg ventoline ca 4-5 ganger om dagen pga jeg ikke får puste. Anonymous poster hash: 98396...3c0 Ventoline så ofte trenger jeg bare på ekstreme pollendager eller hvis jeg har en heftig luftveisinfeksjon. Jeg tror du bør sjekke med lege om du tar medisinene så ofte som du skal, spesielt den forebyggende. Anonymous poster hash: 90042...612
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #13 Skrevet 14. mars 2015 Du er noob på jogging om jeg forstår det rett? Ellers hadde du kunne jogget... Jeg har jogget i mange år, men det blir aldri noe bedre. Husker vi måtte jogge på videregående og det var helt grusomt! Ellers har jeg jogget masse ute og etter jeg fikk kneskade på mølle. Men får det bare ikke til! Bruker jogging som oppvarming siden jeg driver en del med styrke. Rart at jeg klarer å trene zumba OG cardio energy rett etter hverandre, uten å bruke ventoline. Det er jo ganske krevende trening det og.. Jeg tar forebyggende astma-medisin, symbicourt, morgen og kveld, og på de dagene jeg trener tar jeg det rett før trening. Men likevel må jeg ofte bruke ventoline i tillegg. Anonymous poster hash: 98396...3c0
Gjest Runforit Skrevet 14. mars 2015 #14 Skrevet 14. mars 2015 Jeg har jogget i mange år, men det blir aldri noe bedre. Husker vi måtte jogge på videregående og det var helt grusomt! Ellers har jeg jogget masse ute og etter jeg fikk kneskade på mølle. Men får det bare ikke til! Bruker jogging som oppvarming siden jeg driver en del med styrke. Rart at jeg klarer å trene zumba OG cardio energy rett etter hverandre, uten å bruke ventoline. Det er jo ganske krevende trening det og.. Jeg tar forebyggende astma-medisin, symbicourt, morgen og kveld, og på de dagene jeg trener tar jeg det rett før trening. Men likevel må jeg ofte bruke ventoline i tillegg. Anonymous poster hash: 98396...3c0 Har du aldri klart å løpe mer enn max 2 min? Hvor fort jogger du da?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #15 Skrevet 15. mars 2015 Har du aldri klart å løpe mer enn max 2 min? Hvor fort jogger du da? Da blir det isåfall veldig intervall. Et par minutter, 5 min hvile så jeg får igjen pusten og jogging igjen. På mølle pleier jeg løpe på mellom 7 og 7.7. Var på zumba i dag uten problemer med pusten. Er kun med jogging jeg sliter med dette. Anonymous poster hash: 98396...3c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå