AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #1 Skrevet 14. mars 2015 Hvor stor betydning for prisen har beliggenhet i bygget (1. etasje, toppetasje, endeleilighet osv), solforhold på balkong, utsikt osv å si for prisen? Og hva pleier folk å legge mest vekt på? Sånn generelt altså.Anonymous poster hash: 0a540...8d6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #2 Skrevet 14. mars 2015 Det har jo stor betyding om leiligheten er i 1 etg eller toppetasjen, er alltid rimeligst med 1 etg. Endeleilighet går for litt mer enn de som ligger i midten, men ikke så stor forskjell her. Om det er sol hele dagen og kvelden på balkongen så er det en stor bonus, men ikke noe som regnes i pris. Utsikt betaler man for. Ta deg en kikk på finn.no, så ser du mønsteret i det. Anonymous poster hash: 17075...a37
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #3 Skrevet 14. mars 2015 Dette er vel noe de fleste vet. Har alltid vært sånn. Anonymous poster hash: 9b4ad...ce0 1
Puny Skrevet 14. mars 2015 #4 Skrevet 14. mars 2015 det med 1. egt. er viktigere i byen. Man vil betale mye for å ikke bo i 1. etg på Grønnland i Oslo, men bor lengre ut har det ikke like mye å si... Folk legger mer merke til solforhold og om det i det heletatt er en balkong der i sommerhalvåret....
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #5 Skrevet 14. mars 2015 Jeg følger med, men blir ikke helt klok. Området er i Oslo, men i utkanten og det er ganske stille. Da har kanskje ikke 1. etasje så stor betydning? Virker som om den største forskjellen ligger i oppussingen. Men både oppussede og oppussingsobjekter går ca. like mye over prisantydning. Anonymous poster hash: 0a540...8d6
Puny Skrevet 14. mars 2015 #6 Skrevet 14. mars 2015 Jeg følger med, men blir ikke helt klok. Området er i Oslo, men i utkanten og det er ganske stille. Da har kanskje ikke 1. etasje så stor betydning? Virker som om den største forskjellen ligger i oppussingen. Men både oppussede og oppussingsobjekter går ca. like mye over prisantydning. Anonymous poster hash: 0a540...8d6 Men prisantydningen for oppussingsobjektet er vel lavere, så hvis begge går 500 000 over så er jo oppussingsobjektet rimeligere? Du skal altså kjøpe noe?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #7 Skrevet 14. mars 2015 Men prisantydningen for oppussingsobjektet er vel lavere, så hvis begge går 500 000 over så er jo oppussingsobjektet rimeligere? Du skal altså kjøpe noe? Litt klønete formulert. Oppusingsobjekt ligger gjerne på 2,1 - 2,2 og går for 2,4. Vanlig pene oppussede ligger for 2,4 og går for 2,6. Og så finnes skikkelig stilig oppusede objekter som ligger ute for 2,7 -2,8. Har ikke sett solgtpris for noen av disse enda. Samme område og ca. samme størrelse. Bortsett fra at leiligheter i høye blokker ligger lavere i pris enn dem i lavblokker ser jeg ingen tendens til at beliggenhet og sol på balkongen har særlig stor betydning. Jeg vurderer å selge. Må selvfølgelig få en verdivurdering.Anonymous poster hash: 0a540...8d6
Gjest Blondie65 Skrevet 15. mars 2015 #8 Skrevet 15. mars 2015 Vi har alle forskjellig smak. Jeg, f.eks vil ikke eie en bolig uten balkong og denne bør være sørvestvendt. Jeg vil heller ikke bo i første etasje (selv om jeg ikke bor midt i tykke sentrum) fordi jeg synes innsyn er plagsomt fra de som går forbi. Det kan også være gulvkulde uten boliger under. Både balkong og etasje er prisdrivende elementer i boligen, selv om noen andre foretrekker de tingene jeg ikke liker. Utsikt er også en prisdriver, det samme kan det at boligen vender vekk fra trafikkert gate og ikke har utsikt rett inn i naboblokken, selv om utsikten ellers er egen bakgård.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #9 Skrevet 15. mars 2015 Eksempel fra mitt borettslag; to leiligheter som ligger ute for salg, de ligger over hverandre i samme blokk, en i 1.etasje og en i 3.etasje. Leiligheten i 1.etasje har dobbelt så stor uteplass som den i 3., den i 3. er 15 kvm større men med noe skråtak. Ellers stort sett samme solforhold, samme parkeringsmuligheter, relativt lik utsikt, samme naboer å forholde seg til i oppgangen. Begge leilighetene holder god og ny standard, lyse farger på veggene, hvitt norema kjøkken, nytt bad i lyse farger, parkett på gulvet. Leiligheten i 1. går 100 000 over takst, leiligheten i 3. går 1,2 mill over takst. Jeg vil heller ikke bo i 1. etasje, alle ser rett inn, og det er større fare for innbrudd. For min del må en leilighet har egen altan (med ettermiddagssol), og selv om det kan føles friere på enden, så er det bedre å bo midt i for å redusere utgifter til oppvarming. Nærhet til kollektivtilbud, matvarebutikk, barnehage/skole, støy i nabolaget og type bomiljø vil også spille inn på takst. Anonymous poster hash: fe646...33e
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #10 Skrevet 15. mars 2015 Skjønner det med innsyn. Jeg ville aldri bodd på bakkeplan midt i byen. Men leiligheten ligger ikke på bakkeplan. Blir ca 1,5. etasje. Og man ser ikke inn på grunn av balkongen foran stuevinduet. Man ser opp på balkongen, men det er et stykke ned til veien og den er stille. På baksiden er det vel et par meter opp til vinduene ut til en stor gresslette der det bare er folk når det er fint vær. Alle leilighetene i området er sånn og noen 1. etasjer er så høye at det nesten tilsvarer 2. etasje. Da har det kanskje ikke like stor betydning? Selvfølgelig er det lettere for en innbruddstyv å hoppe opp på min balkong enn den over, men det har jeg aldri vært redd for. TSAnonymous poster hash: 0a540...8d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå