Gå til innhold

når er det best å plante fruktrær?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

SÅnn som epletre?

Og bør man gjødsle oppi hullet mens man planter det?

Anonymous poster hash: d860c...7dd
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer sikkert an på klimaet der du bor? Norge er ganske stort, og klimaet varierer sterkt.

Anonymous poster hash: e44cd...26f
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke helt, men enten er det om våren når det er frostfrie netter eller om høsten i god tid før det blir frost. Nyeplantede trær liker ikke frost, men de har heller ikke godt av varmt, tørt sommervær.

Det treet jeg plantet skulle ikke ha gjødsel i hullet, men det skulle ha god jord. Snakk med de som selger deg treet, de vet stort sett hva treet trenger. Ofte følger det med en liten lapp der det står art, hvor stort plantehull den trenger og hvor mye den må vannes de første ukene.

På nyplantede trær og busker er det lurt å luke bort gress og slikt rundt stammen det første året så det får etablert seg uten for mye konkuranse. Det gresset en luker bort kan legges rundt stammen for å hindre nytt gress i å trives og for å gjødse jorda.

Anonymous poster hash: 0d90e...c76
  • Liker 1
Skrevet

Bestefar var gartner, og etter hans ord har jeg alltid plantet på høsten. Både busker og trær. Har enda ikke slått feil.

Skrevet

Vi plantet i august/september, med bittelitegrann gjødsel og skikkelig mye vann. I en sirkel ca 50cm fra stammen legger du ut avispapir. Oppå det igjen bark, treflis eller plenklipp.

Hvorfor avisen? Den hindrer oppvekst av gress og slikt - trærnes røtter for da ingen konkurranse og utvikles uforstyrret. Avisen vil også brytes fint ned over tid, i motsetning til f.eks. plastduk.

Vann med 10 liter vann daglig til høsten fikser dette selv. Da kan egentlig ingenting gå galt. :) Bind ned grenene påfølgende vår slik at treet vokser som ønsket.

Skrevet

Forresten, ikke gjødsle når du har kommet til september - det blir feil å la treet gasse på så sent. :)

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, ikke gjødsle når du har kommet til september - det blir feil å la treet gasse på så sent. :)

Men jeg klarer ikke å vente til neste høst, jeg vil plante nå, på våren :)

Skrevet

Men jeg klarer ikke å vente til neste høst, jeg vil plante nå, på våren :)

Det er ikke noe problem.

Skrevet

Bare gjør det - vent til frosten er over og vær raus med vannet. Veldig raus. :) Går nok helt fint!

Skrevet

Bare gjør det - vent til frosten er over og vær raus med vannet. Veldig raus. :) Går nok helt fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...